dolby 5.1 mixing / studio set-up

RedHat

Stamgast
hallo,

iemand ervaring met dolby 5.1 mixen en studio set-up?

hoe spectaculair is dit qua sounddesign/ambience etc.

iemand die kan aanraden welke monitors te gebruiken voor een studio 5.1 surround set-up?

Dank voor deze vraag, ben precies naar hetzelfde op zoek.

5.1 video afmixen in (kleine) studio. Welke monitors, welke interface tussen PC en monitors (19" kastje, soundcard...)

Met vriendelijke groet,
Erwin

Yeah, ook ik heb hier zeer veel interesse in. Sterker nog, het wordt mijn eerste uitbreiding in mijn setup die ik ga maken.

Qua boxen weet ik het. Ik ga mijn Blue Sky 2.1 systeem uitbreiden naar een 5.1 systeem. Prijzig, maar wel goed. Qua connectie tussen mijn PC en het Blue Sky systeem komt een behringer ADA8000 met 8 uitgangen naar het Blue Sky systeem. Maar dit is eigenlijk het enigste wat ik tot nu toe zeker weet? Veel is nog onbekend!

die blue sky is interessant...

over wat voor prijzen spreken we hier voor een kwalitatieve 5.1 set voor kleine muziekstudio's?

ik was immers van plan 5 x 300euro monitors aan te schaffen en een degelijke +- 400 euro subwoofer en eventueel nog een decoder voor dvd's (of anders rechtstreeks vanuit de audio-interface naar actieve speakers...)

:erm:

+- 400 euro subwoofer
Als ik dat zou kopen zou mn 61 jarige vader een hartaanval krijgen. Hoe lukt jou dat? geen kinderen of vrouw? Los staande woning zoals wij? :D

wel... sparen mss.

ik heb over de jaren heen een mooi geluidsproducerend arsenaal verzameld.

dus ipv een nieuwe synth van +2000 euro wil ik wel eens serieus investeren in het meest belangrijke aspect als je hobby geluid en muziek is... kwalitatieve speakers.

ik denk dat zo'n 5.1 set-up heel wat creatieve mogelijkheden biedt, althans dat hoop ik toch.

360 degree sound is what i'm after.

:okdan:

In het boek 'The Mixing Engineers Handbook' van Bobby Owsinski staat een stuk over mixen in surround met tips en uitleg. Is hier te bestellen.

En er is ook altijd nog "5.1 Surround Sound: Up and Running" van Tomlinson Holman. Dat gaat helemaal over hoe je mixing en monitoring voor surround moet opzetten in je studio.

mocht je geinterreseerd zijn heb ik hier nog wel een dikke PDF liggen met veel informatie over dit onderwerp maar ook over de diverse formaten die surround ondersteunen en hoe je moet omgaan ermee.

en even muggenziften :) Je mixed of in 5.1 surround of in stereo maar niet in dolby 5.1

Dolby is namenlijk niets anders (net als AC3 of DTS) dan een manier om deze informatie te digitaliseren en deze op het desbetreffende medium te plaatsen.

Een 5.1 mix kan je altijd omzetten naar AC3, DTS, Dolby of wat er ook allemaal bestaat...

Waarschijnlijk bedoelde je dat ook gewoon, maar voor de mensen die het iets te snel lezen of even verward raken even deze "correctie"

interessant!

ik vind wel degelijk veel informatie op het net.

maar net dat tikje 'doe het zelf' en praktische tips etc. zijn toch moeilijk te vinden.

voornamelik wat betreft de te gebruiken monitors...

soms zie ik all in one systemen, waarbij de satelites relatief zwakke boxjes zijn die in bass worden aangevuld door een subwoofer.

dan zie ik mensen die gewoon 5 goede studio monitors kopen met dan nóg eens een subwoofer. etc..

welke 'type' monitors die je per paar of afzonderlijk kan kopen zijn geschikt voor een surround systeem?

Ik heb al wel ge-experimenteerd met het maken van een surround track bij een stukje video, nog wel gemixed op een set stereo monitors. Het afspelen op de surround set in een woonkamer was een feest. Maar om serieus iets te doen is een surround setup met goede monitoren in de studio onontkoombaar.

Voor wat betreft monitoren denk ik dat de beste weg toch is 5 actieve monitoren. Zelf heb ik zitten denken - zeker gezien de relatief kleine studio ruimte van 3 bij 4 meter - aan 5 stuks KRK RP 6 (zijn per stuk te koop) èn de KRK RP 10s als subwoofer. Je werkt tenslotten met 5.1 dus sub hoort er bij, die moet je ook afmixen en beluisteren. Er zijn uiteraard voldoende andere actieve studio monitoren op de markt.

De aansturing so far is de Audigy 2zs Platinum. Wellicht niet de beste audio-interface/geluidskaart vanuit de PC maar hij ondersteund tenminste 5.1, redelijk makkelijk in te stellen en je hebt in ieder geval een master volume control. Weet iemand betere geluidskaarten cq. interfaces die 5.1 ondersteunen?

Met vriendelijke groet,
Erwin

voor op budget mixen (in zoverre toepasbaar) en waarbij je 5.1 set meer de bijzaak zal zijn kan ik de esi near 05 set wel aanbevelen. Thomann verkoopt deze als zodanig (5 keer die esi near 05 en dan nog de bijpassende esi subwoofer).

De oude esi nears klinken schijnbaar wat beter dan die nieuwere dus die is van harte aanbevolen.

Zit je denk ik rond de 600 euro voor een set met iig redelijk tot goed geluid (goedkoper dan 5 keer de rokit 5 en subwoofer)

ja.

ik vrees dat voor een echt degelijke set-up ik toch op zo'n 2000 euro zou komen...

een goede monitor kost toch snel 300+ euro...?

als het echt de moeite waard is heb ik dat geld er wel voor over. ik heb het geluk zeer tevreden te zijn met het geluidsarsenaal dat ik nu tot mijn beschikking heb. dus een nieuwe synth hoeft niet.

en het wordt tijd dat ik es investeer in het belangrijkste onderdeel van de muziekbeleving/ het juist afmixen... de boxen.

Back