Ik heb al wel ge-experimenteerd met het maken van een surround track bij een stukje video, nog wel gemixed op een set stereo monitors. Het afspelen op de surround set in een woonkamer was een feest. Maar om serieus iets te doen is een surround setup met goede monitoren in de studio onontkoombaar.
Voor wat betreft monitoren denk ik dat de beste weg toch is 5 actieve monitoren. Zelf heb ik zitten denken - zeker gezien de relatief kleine studio ruimte van 3 bij 4 meter - aan 5 stuks KRK RP 6 (zijn per stuk te koop) èn de KRK RP 10s als subwoofer. Je werkt tenslotten met 5.1 dus sub hoort er bij, die moet je ook afmixen en beluisteren. Er zijn uiteraard voldoende andere actieve studio monitoren op de markt.
De aansturing so far is de Audigy 2zs Platinum. Wellicht niet de beste audio-interface/geluidskaart vanuit de PC maar hij ondersteund tenminste 5.1, redelijk makkelijk in te stellen en je hebt in ieder geval een master volume control. Weet iemand betere geluidskaarten cq. interfaces die 5.1 ondersteunen?
Met vriendelijke groet,
Erwin