Bas klinkt niet strak en smeert mix dicht

RpR

Jahhhh!
Ben al een tijdje bezig om een goedklinkende baslijn te maken voor een track waar we mee bezig zijn maar het wil maar niet lukken... :erm:

De baslijn moet ongeveer klinken zoals in "SUPER 8 & POS pres AALTO - 5" en ik probeer deze te maken met mijn Roland JP8080. Het probleem is dat de baslijn dusdanig laag is (een octaaf hoger klinkt ie niet) dat hij met te weinig laag veel te dun klinkt, en met teveel laag de mix al snel dichtsmeert. Een gulden middenweg kan ik niet vinden.

De baslijn lijkt kaal wel goed te klinken, alleen in the mix zweeft ie te veel. Het lijkt alsof het laag het ene moment veel zwaarder is als het andere moment... Wat hier de oorzaak van is?

Heb al uren aan de knoppen zitten draaien maar kom er niet uit, dus JP8080 freaks, alle tips zijn welkom!

Op je (software?)mixer een stukje mid dr uit draaien, het hoeft niet veel te zijn maar je kunt veel ruimte in je mix winnen op deze manier. Verder kun je het niveau behoorlijk stabiliseren met een compressor. Mochten kick en bass elkaar in de weg zitten kun je gaan werken met ducking / sidechaining.

-C-

Met EQ een frequentiegebied selecteren wat je wilt laten horen, dus waarschijnlijk hoog wegdraaien en ergens een ondergrens zoeken en beneden die grens ook wat verminderen. Evt. karakter wat veranderen met je mid. Een parametrisch EQ is wel uitermate handig voor dit soort dingen.

Dan nog het geheel door een compressor te halen om het wat compacter te laten klinken. Soms voegen mensen ook veel laag toe om de bass meer power te geven, maar de truc is om te proberen hem wat meer 'punch' te geven.

Misschien dat je met het muten van alle kanalen behalve de baslijn, en vervolgens door een voor een een van de geluiden uit je mix er langs te houden kunt ontdekken welk geluid of welke twee geluiden (meestal zijn het er niet meer) conflicteren met de baslijn? Dan kun je in ieder geval je vraag al een stuk concreter maken hier (bvb. "baslijn conflicteert met basskick of met lead, wat doe ik daar aan?") voor ons.

Het kan ook zo zijn dat je niet genoeg laag uit bepaalde andere geluiden weghaalt die dat niet nodig hebben, van snares tot strings, die kunnen allemaal de oorzaak zijn.

Derde mogelijke oorzaak is dat de baslijn gewoon harmonisch niet klopt met de rest van je geluiden, waardoor hij niet lekker in de mix ligt. Ik ben zelf ook niet bepaald een Wunderkind op het gebied van accoorden, combinaties en dat soort zaken, maar ik merk wel dat als ik blijkbaar de juiste geluiden in de juiste toonhoogtes combineer het maken van een mix kinderspel is, terwijl ik soms uren kan gaan zitten kloten op iets wat gewoon niet lekker te combineren is terwijl het apart fantastisch klinkt.

Dit ligt allemaal ten eerste aan je sounds en 2de de manier van inspelen ..
Probeer eerst eens een 2 dco te maken waarvan de 2de dco een octaaf hoger is ... zo heb je laag en midden
Vervolgens zet je de env over ja amp zo kort mogelijk .. hoe langer je hem zet hoe erger die dichtsmeert zeg maar
En dan ga je alles zo kort mogelijk in spelen en vervolgens pas je env zo aan dat het wel dikker klinkt maar niet dicht smeert !

En zorg ook dat je de speaker dicht bij je hebt staan ( ik heb 1 hifi speaker net naast me been staan voor alleen testen van de bass) .. Hoe verder de afstand hoe eerder je kamer ( zonder aanpassingen zoals basstraps) invloed gaat hebben zoals staande golven e.d. Dit laatste zorgt er voor dat sommige noten extra hard klinken terwijl het verschil in het echt helemaal niet zo groot is .. zodra je dus gaat proberen je geluid aan te passen dmv bij eq's ben je het geluid van de ruimte aan het corrigeren ipv de geluiden zelf ..

succes !

:geslaagd:

Origineel geplaatst door MadR
En zorg ook dat je de speaker dicht bij je hebt staan ( ik heb 1 hifi speaker net naast me been staan voor alleen testen van de bass) .. Hoe verder de afstand hoe eerder je kamer ( zonder aanpassingen zoals basstraps) invloed gaat hebben zoals staande golven e.d. Dit laatste zorgt er voor dat sommige noten extra hard klinken terwijl het verschil in het echt helemaal niet zo groot is .. zodra je dus gaat proberen je geluid aan te passen dmv bij eq's ben je het geluid van de ruimte aan het corrigeren ipv de geluiden zelf ..

succes !

:geslaagd:

Maar hij zegt toch duidelijk dat verschillen pas hoorbaar zijn in de volle mix, niet bij de kale baslijn?

Re: Bas klinkt niet strak en smeert mix dicht

Origineel geplaatst door RpR
Ben al een tijdje bezig om een goedklinkende baslijn te maken voor een track waar we mee bezig zijn maar het wil maar niet lukken... :erm:

De baslijn moet ongeveer klinken zoals in "SUPER 8 & POS pres AALTO - 5" en ik probeer deze te maken met mijn Roland JP8080. Het probleem is dat de baslijn dusdanig laag is (een octaaf hoger klinkt ie niet) dat hij met te weinig laag veel te dun klinkt, en met teveel laag de mix al snel dichtsmeert. Een gulden middenweg kan ik niet vinden.

De baslijn lijkt kaal wel goed te klinken, alleen in the mix zweeft ie te veel. Het lijkt alsof het laag het ene moment veel zwaarder is als het andere moment... Wat hier de oorzaak van is?

Heb al uren aan de knoppen zitten draaien maar kom er niet uit, dus JP8080 freaks, alle tips zijn welkom!

1 osc? 2 osc?
Lfo op het filter?
Tracking neutraal?
Chorus?:D

Origineel geplaatst door bikkel
Maar hij zegt toch duidelijk dat verschillen pas hoorbaar zijn in de volle mix, niet bij de kale baslijn?

Das logisch .. dan hoor je pas hoe goed een bass in elkaar zit ( of niet !) .. pak de lately bass van een tx81z er maar eens naast .. die klinkt altijd goed .. dan kan je ook horen hoe slecht je eigen gemaakte bass eigenlijk is .. ( vooral als je geen kamer aanpassingen hebt zal je het verschil heel snel horen )

Origineel geplaatst door BananaWorld
Met EQ een frequentiegebied selecteren wat je wilt laten horen, dus waarschijnlijk hoog wegdraaien en ergens een ondergrens zoeken en beneden die grens ook wat verminderen. Evt. karakter wat veranderen met je mid. Een parametrisch EQ is wel uitermate handig voor dit soort dingen.

Dan nog het geheel door een compressor te halen om het wat compacter te laten klinken. Soms voegen mensen ook veel laag toe om de bass meer power te geven, maar de truc is om te proberen hem wat meer 'punch' te geven.

Sorry voor een klein beetje off topic. Ik lees wat tegenstrijdige berichten nu. Volgens mij staat in de Ableton tips thread dat je de EQ pas na de compressor moet zetten. Hier staat juist dat je eerst EQ en dan compressie moet toepassen. Welke van de twee is nu de juiste? Of ligt dat soms ook weer aan welk effect je wilt creëren?

en ohja .. tis VA he .. dan is bass altijd maar zo zo .. veel tonen resoneren dan veel anders dan anderen .. zeker als het laag en midden betreft !

Origineel geplaatst door Camiel Toe
Sorry voor een klein beetje off topic. Ik lees wat tegenstrijdige berichten nu. Volgens mij staat in de Ableton tips thread dat je de EQ pas na de compressor moet zetten. Hier staat juist dat je eerst EQ en dan compressie moet toepassen. Welke van de twee is nu de juiste? Of ligt dat soms ook weer aan welk effect je wilt creëren?

pfoe... een vuistregel is er denk ik niet. het hangt inderdaad af van wat je wilt.
Als er bijvoorbeeld in je bron materiaal een hele sterke resonantie zit, is het vaak beter die
eerst met EQ er uit te halen, en dan pas daarna compressie. Zo voorkom je dat
je compressor heel sterk reageert op het feit dat je bron signaal die resonantie
soms wel en soms niet aanspreekt...

Origineel geplaatst door MadR
Das logisch .. dan hoor je pas hoe goed een bass in elkaar zit ( of niet !) .. pak de lately bass van een tx81z er maar eens naast .. die klinkt altijd goed .. dan kan je ook horen hoe slecht je eigen gemaakte bass eigenlijk is .. ( vooral als je geen kamer aanpassingen hebt zal je het verschil heel snel horen )

Een Lately kun je ook wel laten verzuipen hoor.....maar deels heb je wel gelijk, een goede baslijn prikt door de mix heen, in ieder geval met de attack. Ik ken geen JP-8080 equivalent van een 'altijd goed' bas. Maar het blijft sowieso een beetje koffiedik kijken zonder geluidsvoorbeelden en verdere tests van de topicstarter.

Bedankt voor de reacties!

Als eerste mix ik analoog af op een Mackie 24-8 bus. Mid er uit draaien en andere EQ trucjes heb ik al geprobeerd maar haalt niet veel uit, ik krijg de indruk dat het écht in het laag zit. Sidechainen gaat volgens mij niet in mijn set-up en wat wordt met ducking bedoeld? Die term heb ik nog niet eerder voorbij zien komen.

Volgens mij zitten de kick en de bassline elkaar in de weg, maar de baslijn kaal is ook niet helemaal ok. Op mijn KRK's hoor ik hem licht zweven in het laag, op de NS-10M's (near-field) klinken ze goed maar op de koptelefoon hoor ik het écht zweverig.

Trash: 2 OSC's, geen LFO op het filter, of de tracking neutraal is weet ik niet, hoe controleer ik dat? Chorus: met en zonder geprobeerd, met vind ik vet klinken maar is weer erg zweverig in het laag en klinkt niet regelmatig/strak genoeg, zonder vind ik 'm weer te kaal... :frons:

MadR: wat adviseer je dan i.p.v. een VA Synth dan, dit soort baslijnen maar met een VST doen? Of juist 100% analoog?

Vanavond ga ik mee aan de gang zal ik geluidsvoorbeelden online zetten.

Heb je die 2 oscs gedetuned? Beter 1 osc met PWM gebruiken nog voor dat effect. Eventueel die tweede osc gebruiken met triangle op exact dezelfde pitch om hem wat te vullen, dat geeft bij sommige synthesizers net die bodem die een baslijn nodig heeft.

Ik word er zelf nooit zo blij van als ik een gedetunede baslijn gebruik. Van het weekend nog een bassline die compleet weg viel en weer terug kwam als ik het filter bijna dicht had, wat ook logisch is in principe in verband met fase uitdoving.

VA, analoog of VSTi maakt eigenlijk niet zo gek veel uit, tenzij het heel specifiek om een bepaald geluid gaat. Een Lately Bass doe je niet in software.

Bedankt voor de reacties!

Trash: 2 OSC's, geen LFO op het filter, of de tracking neutraal is weet ik niet, hoe controleer ik dat? Chorus: met en zonder geprobeerd, met vind ik vet klinken maar is weer erg zweverig in het laag en klinkt niet regelmatig/strak genoeg, zonder vind ik 'm weer te kaal... :frons:

En unison aan of uit?
Tracking knop zal er toch wel op ziten op die bak? filt track key track?
Staan de oscs te veel uit tune?
Chorus uitzetten.
Nog een vraag, mix je de bas stereo of mono?....mono zetten anders

Want zoals je beschrijft soms meer bas dan anders, duid op modulatie.

De OSC's zijn niet gedetuned/uit de tune; misschien is het een goed idee om idd één OSC te gebruiken. Unison is uit. Daarnaast mix ik 'm stereo, heb al wel eens de panning van de 2 kanalen recht gezet, maar dat haalt niet veel uit, en dát heeft misschien weer te maken met fase uitdoving...

Tracking key/tracking knop op de JP8080? Nog nooit gezien...
http://www.harmony-central.com/Newp/SNAMM98/Roland/JP-8080-large.jpg

De OSC's zijn niet gedetuned/uit de tune; misschien is het een goed idee om idd één OSC te gebruiken. Unison is uit. Daarnaast mix ik 'm stereo, heb al wel eens de panning van de 2 kanalen recht gezet, maar dat haalt niet veel uit, en dát heeft misschien weer te maken met fase uitdoving...

Tracking key/tracking knop op de JP8080? Nog nooit gezien...
http://www.harmony-central.com/Newp/SNAMM98/Roland/JP-8080-large.jpg

Ik heb zo'n ding niet, maar zie het al, roland noemt het keyfollow
Probeer eens 1 osc

eerlijk gezegd ken ik de basslijn niet uit SUPER 8 & POS pres AALTO - 5 .. heb je daar een voorbeeldje van ? als het trance is dan moet het ook met een Va kunnen ( trance gaat namelijk meestal niet zo diep ) maar dan moet je misschien wat beter je sound programmeren ..

Ducking is gewoon basslijn wegdrukken als je kick te horen is ... werkt met sidechain .. basslijn door compressor heen en de kick in de side chain van die compressor .. zelf zou ik de bass 1 keer normaal compressen zodat de amplitudes van de noten meer gelijk zijn en dan pas het ducken uitproberen.

Maar das pas nadat je sound goed is ..

dat is trance ja...

idd 1 osc gebruiken en geen detuned supersaw...

keytracking uit van het filter uit..

Probeer eens sync, blijft de bass ook lekker strak..

Chorus uit en mono dat moet lukken..

Maar ik geef toe, het kost soms aardig wat hoofdbrekens alvoor het allemaal lekker klinkt..

R

Back