externe effecten en vertraging

aeroflux

Stamgast
Hallo allemaal,

Ik vraag me af of iemand ervaring heeft met het volgende :

Als je een externe hardware compressor, of andere effect-unit gebruikt dan stuur je het geluid via outputs van je soundcard door die processor, en weer terug via inputs de soundcard in.

Daarbij treedt ( bij mij in ieder geval ) ietsje vertraging op. Door goed te luisteren corrigeer ik dat dan door het bewerkte opgenomen signaal iets te verschuiven zodat ie weer mooi getimed is.

Maar wat nu als je bv een externe reverb gebruikt en dat signaal opneemt ? Je doet gigantisch je best op die reverb-unit om een perfecte pre-delay tijd in milisecondes in te stellen, maar als er dus iets vertraging in het opnameproces zit ben je die timing kwijt.

Hoe nu hiermee om te gaan ?

bedankt voor de hulp, groet van Aeroflux

Wil je je reverb real time gebruiken?

Zo niet kun je natuurlijk gewoon hetzelfde doen als je al doet. Echter dan na opname het "wet" signaal inclusief de reverb iets naar voren schuiven. Of de reverb apart opnemen en die wat naar voren halen.......

Dit gaat echter ten koste van je flexibititeit (als je toch even je verb wat anders wilt instellen bijvoorbeeld). Dan moet je dus telkens opnieuw gaan recorden en je timing corrigeren.

En dan kom je al snel op Delay compensation denk ik. Je moet dan wel een host hebben die dit ondersteund....Cubase kan bijvoorbeeld hardware i/o als plugin configureren en op deze manier de delay op deze i/o corrigeren.

Lastig onderwerp waar velen mee te maken hebben in ieder geval.

als je cubase gebruikt dan kun je een hardware fx definieren, bij die definitie heb je ook een ping functie. Door je fx apparaat op bypass te zetten en dan de ping uit te voeren, wordt eenmalig jouw latency berekent voor dat specifieke hardware apparaat. Daarna hoef je er nooit meer om te denken en is het altijd strak in sync in cubase. Je kunt je hardware fx dan gewoon gebruiken in cubase net zoals een vst FX.

als je cubase niet gebruikt tel dan de input en output latency bij elkaar op van je soundcard en gebruik die als startwaarde voor de latency compensatie van je hardware fx spoor. (dit is wel wat minder handig, maar werkt in principe hetzelfde)

Back