Ik wil een opleiding, hoe of wat?

Origineel geplaatst door Niel
Korte tijd later begon de rockacademie de dance-dj/producer opleiding waarvoor ik ben afgewezen wegens overkwalificatie. Persoonlijk denk ik dan, wat voor toegevoegde waarde heeft zo'n opleiding dan? Ik kan mij goed voorstellen dat veel andere beginners er wel veel kunnen leren maar ik heb in 6 jaar praktijk blijkbaar net zoveel geleerd als wat je daar in 4 jaar doet + 10.000 euro schoolgeld. Op het technische vlak denk ik dat de HKU een betere plek is om naartoe te gaan, maar ik ben er alweer zolanguit dat je denk ik beter veel rond kan vragen op de open dagen, zoals al eerder genoemd.

Voor mij persoonlijk is de praktijk de grootste (harde) leerschool geweest.

Succes :okdan:

No offence, maar ik vind het nogal ongeloofwaardig dat je afgewezen zou zijn op overkwalificatie. Er lopen hier voldoende jongens (en meisjes) rond die met 2 benen vol in de muziekindustrie staan en volop releasen en optreden. Zowel bij de producer afdeling als bij de andere instrumentalisten.

Je had het al eens eerder gepost (lang geleden) en ik heb toen ook eens gevist bij de docenten of er inderdaad iemand was afgewezen om die reden; Zij wisten van niks...

Nogmaals, ik wil je niet aanvallen, maar ik vind je verhaal nogal vreemd.

Ik heb het oordeel echt zwart op wit staan, ik heb hem er even bij gepakt:
"Wij zijn zeer te spreken over je muzikale product. Zo sterk dat we vinden dat je geen 4 jarige hbo opleiding nodig hebt om je verder te ontwikkelen in je vakgebied. We kunnen je wel adviseren een management opleiding te volgen als aanvullig". Bij nadere toelichting toen ik na ging bellen kreeg ik te horen dat er anders teveel niveauverschil zou zijn met de rest van de klas.

Wat voor opleiding valt er dan nog te doen? Ik zit namelijk helemaal niet op een managementopleiding te wachten omdat ik in de praktijk al ervaar dat dat niet iets is waar ik carriëre in wil maken en het mij minder goed ligt als het muziek maken/draaien zelf. Dan ga ik nog liever een totaal ander parttime baantje als koerier/chauffeur erbij doen en daarnaast gewoon lekker muziek maken zoals vroeger.

Ik heb bij de open dag in 2004 nog expres gepolst of het mogelijk was om wegens overkwalificatie niet toegelaten te worden omdat ik al een voorgevoel had. Er werd mij blij verteld dat dat echt niet mogelijk was en dat alle ervaring juist in mijn voordeel werkt tijdens de toelichtingstoets. Je kan je dus wel voorstellen dat ik mij enigzins belazerd voelde. Toen bleek dus dat ik geen vakopleiding kon volgen en bij m'n havo diploma "blijf steken". Toen ik dat voorlegde bij de Rockacademie werd de schuld geschoven naar een voor hen onbekend iemand die er niet was, want ik zou verkeerd voorgelicht zijn. Teruggaan naar de HKU zag ik niet zitten, door de ervaringen/gesprekken met 3e jaars studenten die ik had opgedaan tijdens de basisopleiding.

Als jij zegt dat er daadwerkelijk mensen rondlopen op die opleiding die net als ik optredens en releases op hun naam hebben staan ga ik bijna denken dat ze een smoesje zochten en de daadwerkelijk reden tot afwijzing achterwege lieten.
Anders snap ik er ook niks van :confused:

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Dystophian

Wat ze je wel gaan afraden is richten op veel gewilde banen als filmcomponist.

Er is in Nederland bijna geen markt voor filmcomponisten omdat
de meeste filmmakers een vaste componist hebben , maar je kunt
filmcomponist ook anders vormen zoals bijv Multimedia Composer
of AV Componist, de Markt is vrij breed hierin :)

Re: Ik wil een opleiding, hoe of wat?

Origineel geplaatst door Leendert
Beste Synthforumers,

Ik zou graag een beroep willen maken van audio design.

mijn vraag:

- Welke opleiding(en) heb ik hiervoor nodig?
- Wat is de duur van de opleiding?
- Moet ik eventueel stage lopen?
.. enz. enz.

Wie heeft er een goed advies voor mij?

gegroet, :halleluja

Leendert, ga naar die open dagen !!! Dan weet je voor jezelf of het was is.

Re: Re: Ik wil een opleiding, hoe of wat?

Re: Re: Ik wil een opleiding, hoe of wat?

Origineel geplaatst door René
Leendert, ga naar die open dagen !!! Dan weet je voor jezelf of het was is.
topic is ruim een jaar oud
leendert komt hier niet meer :biertje:

Re: Re: Re: Ik wil een opleiding, hoe of wat?

Re: Re: Re: Ik wil een opleiding, hoe of wat?

Origineel geplaatst door Ramoonus
..
leendert komt hier niet meer :biertje:

:erm: Als wie zal ie dan nu hier zijn? FreddyM ?

:D

Re: Re: Re: Re: Ik wil een opleiding, hoe of wat?

Re: Re: Re: Re: Ik wil een opleiding, hoe of wat?

Origineel geplaatst door Zoidsity
:erm: Als wie zal ie dan nu hier zijn? FreddyM ?

:D
nee een boer vervang je niet door een buik :bekdicht:

mss is het topic al oud maar dit kan voor een hoop mensen toch een handig topic zijn

wat SAE betreft

de opleiding kost behoorlijk wat knaken en je moet je echt van te voren afvragen of het echt jouw ding is
anders had je voor dat geld een heleboel andere dingen kunnen doen

een opleiding is nu 8000,- euro ongeveer (macbook inbegrepen)
wat je hiervoor terug krijgt is de kans om achter een SSL of NEVE te kruipen
daarnaast krijg je de nodige theorie dat behoorlijk diep gaat en zijn er leuke field trips
plus je krijgt HUGE kortingen op verschillende producten

men moet niet denken na een opleiding gelijk een job in de muziekwereld te kunnen bemachtigen
maar met alle kennis die je mee krijgt tijdens de opleiding werkt dit natuurlijk wel flink in het voordeel

en alles bij mekaar opgeteld valt de prijs van de opleiding ook wel weer mee :)

ikzelf zit er ( nog ) niet op, maar wat ik van leerlingen heb gehoord die vorig jaar aangenomen zijn, kregen ze thuis opdrachten toegestuurd...en aan de hand daarvan word je uitgenodigd voor een gesprek...en op die gesprek moet je o.a. je werk verdedigen...ze kijken ook gewoon naar je wie je bent, hoe je over komt etc...
En mocht je niet genoeg vooropleiding hebben dan moet je ook een DAT maken ( 21+ test)

Origineel geplaatst door syce1
Wat houdt zo'n toelatingtest voor sounddesign aan de hku precies in als ik vragen mag?

Je begint met een goede motivatiebrief te sturen! Die is heel belangrijk, kom vooral erg enthousiast over en laat vooral blijken wat je al weet en kan!

Daarna stuur je 3 producties van jezelf op, met daarbij een bijlage bij elke productie. Vermeld daarin hoe je het gemaakt hebt, met wat voor apparatuur en waarom je het zo gemaakt hebt (vanuit artistiek oogpunt, maar ook vanuit technisch oogpunt bv.)

Als ze alles goed genoeg vinden, vragen ze je op gesprek en daar is het zaak dat je vooral heel enthousiast overkomt en veel verstand hebt van je vakgebied. Dan gaan ze de oren van je kop vragen met allemaal venijnige vragen die je dus echt niet had verwacht.

Als je voor de opleiding compositie toelating doet gaan ze zeker vragen of je een stukje kunt spelen op een instrument, toonladdertjes etc. Of ze dit ook doen bij Sound Design weet ik niet. Bij de opleiding Audio Design doen ze dit niet vaak, tenminste bij mij vroegen ze het niet...

Ook moet je nog samen met 20 andere auditanten in een klaslokaal een melodisch en ritmisch dictee doen. Ze zetten dan een superduf pianomelodietje op en jij schrijft op notatiepapier de partiture op. Dit doe je ook met het ritmisch dictee.

Dan ben je klaar en wacht je even een maandje, dan valt er als het goed is een brief op de deurmat en daarin staat:
- aangenomen voor de vooropleiding
of
- aangenomen voor de opleiding
of
- helaaaaaaaas

That's all!

Neem van mij aan: als je genoeg talent hebt, dan hebben ze dat snel genoeg door daar!

Ik heb er niet heel veel kijk op de audio markt, maar volgens mij
kun je het beste een opleiding volgen voor mastering, daar is naar mijn
ervaring veel vraag naar. (dolby surround masteren, ouwe producties opnieuw masteren,
dvd's ect). Maar dan nog. Ik heb aardig wat kennis om goed te kunnen masteren
maar mijn oren zijn gewoon niet genoeg vergeleken met mijn mastering man.
Die o.a M, Borsato en T.Oosterhuis ect ook doet.
Ken ook wat jonges die SAE hebben gedaan, schiet je niet zo veel mee op.
Wat nog wel werkt is slijmen en kontlikken als een gek bij een huidige studio,
zorgen dat je goed bent, en dan mag je daar voor een uitgeperst loontje je
vrije uurtjes besteden. Daar ken ik wel wat gasten van.

Origineel geplaatst door syce1
dus je moet eigenlijk ook een instrument kunnen spelen? das nekslag voor mij want dat kan ik dus niet:stupid

Nee, als je maar muzikaal genoeg bent van jezelf. Ik kon ook geen instrument bespelen behalve een beetje keyboard pingelen en naspelen wat ikzelf in m'n hoofd hoor. Solfège (muzieknoten enzo) was/is zwaar slecht. Enthousiast overkomen en een leuke demo hebben + de toets redelijk doorkomen maak je al een grote kans. Moet er wel bijzeggen dat ik al aangaf richting audiodesign te willen gaan. Toen ik m'n pakketje opstuurde was er plek voor 30 en waren er 600 aanmeldingen heb ik mij laten vertellen.

Ja toch, doe je ding .. ik bedoel, van die 600 reageren vet veel mensen niet eens op die opdrachten die ze thuis krijgen, en een hele hoop sturen ook gewoon bagger in...dus al bij al blijft er wel stukke minder over

En idd wat Niel zegt, als je 2 dingen goed hebt gemaakt en 1 ding super slecht, dan zullen ze dat zeker wel tegen elkaar opwegen...

Ik begin trouwens begin 2008 met de zogeheten "Talentdagen" ( wat voorheen basisopleiding heette ) .. dan krijg ik een kijk op aardig wat opleidingen om te zien of ik goed bij de opleiding pas en andersom...lijkt me zeer intressant en komt ( lijkt me ) ook beter over in hun overweging

Enne...volgens mij kun je je stiekem ook voor meerdere opleidingen melden, als je ze allemaal haalt heb je nog een selectie ook .. komt ook over alsof je het Echt heeel graag wilt :)

Origineel geplaatst door goran

Enne...volgens mij kun je je stiekem ook voor meerdere opleidingen melden, als je ze allemaal haalt heb je nog een selectie ook .. komt ook over alsof je het Echt heeel graag wilt :)

Nee, dat komt over alsof je niet weet wat je wil, alleen 'iets met geluid of muziek, maakt niet uit wat'

Zou ik niet doen dus :)

Origineel geplaatst door Niel
Ik heb het oordeel echt zwart op wit staan, ik heb hem er even bij gepakt:
"Wij zijn zeer te spreken over je muzikale product. Zo sterk dat we vinden dat je geen 4 jarige hbo opleiding nodig hebt om je verder te ontwikkelen in je vakgebied. We kunnen je wel adviseren een management opleiding te volgen als aanvullig". Bij nadere toelichting toen ik na ging bellen kreeg ik te horen dat er anders teveel niveauverschil zou zijn met de rest van de klas.

Wat voor opleiding valt er dan nog te doen? Ik zit namelijk helemaal niet op een managementopleiding te wachten omdat ik in de praktijk al ervaar dat dat niet iets is waar ik carriëre in wil maken en het mij minder goed ligt als het muziek maken/draaien zelf. Dan ga ik nog liever een totaal ander parttime baantje als koerier/chauffeur erbij doen en daarnaast gewoon lekker muziek maken zoals vroeger.

Ik heb bij de open dag in 2004 nog expres gepolst of het mogelijk was om wegens overkwalificatie niet toegelaten te worden omdat ik al een voorgevoel had. Er werd mij blij verteld dat dat echt niet mogelijk was en dat alle ervaring juist in mijn voordeel werkt tijdens de toelichtingstoets. Je kan je dus wel voorstellen dat ik mij enigzins belazerd voelde. Toen bleek dus dat ik geen vakopleiding kon volgen en bij m'n havo diploma "blijf steken". Toen ik dat voorlegde bij de Rockacademie werd de schuld geschoven naar een voor hen onbekend iemand die er niet was, want ik zou verkeerd voorgelicht zijn. Teruggaan naar de HKU zag ik niet zitten, door de ervaringen/gesprekken met 3e jaars studenten die ik had opgedaan tijdens de basisopleiding.

Als jij zegt dat er daadwerkelijk mensen rondlopen op die opleiding die net als ik optredens en releases op hun naam hebben staan ga ik bijna denken dat ze een smoesje zochten en de daadwerkelijk reden tot afwijzing achterwege lieten.
Anders snap ik er ook niks van :confused:

Vreemd, heel vreemd.

Ik ben benieuwd in welke jaar je toelating deed, en in welke fase je die brief kreeg. Ik ben zelf toegelaten tot het eerste jaar in 04-05 (eerste lichting).

De reden waarom ik vraag naar het jaartal, is omdat in het eerste jaar onder anderen een paar hardstyle mensen en een hardcore jongen werd aangenomen. Dat werd geen onverdeeld succes. Ten eerste toonde ze vrijwel geen interesse in andere muziekstijlen. Ze hadden echt oogkleppen op. Het leuke van de opleiding (en ook een van de doelen) is juist dat je ook te maken krijgt met andere muziekstijlen. Je wordt ook geacht een jingle te kunnen gaan maken, live opereren binnen een band setting met andere instrumenten, het mixen/maken van andere stijlen, enz. Ze proberen je daarbij niet op een ander pad te zetten, maar wel je horizon te verbreden, en dus ook je kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. En, zoals gezegd, vooral de Hardcore/Hardstyle mensen stonden hier stuk voor stuk totaal niet voor open. Die wilden gewoon een beetje hardcore maken/draaien, en kwamen, mede daardoor waarschijnlijk, vaak niet opdagen. Als dat je doel is, dan raad ik je vooral aan NIET naar de RA te komen. Dan kost het meer dan het je oplevert.

Een 2de probleem was solfège. Ik wil niemand over een kam scheren, maar opnieuw was het vooral bij de hardcore/hardstyle jongens een doffe ellende. Sommige waren echt totaal toon doof... Bij de toelatingen hoorde wel een gehoortest, maar er zijn daar bij de eerste lichtingen diverse oogjes toegeknepen. Met "matig" kon je er toen nog doorkomen. Je hoefde ook geen feitelijke kennis te hebben van muziektheorie overigens. Het was puur een gehoortest om te bepalen of je de potentie bezat om het tempo bij te houden. (de opleiding begint nl bij 0, maar gaat redelijk snel) Dit is het struikelblok van de opleiding voor veel mensen. Je moet na het eerste jaar een bepaald niveau hebben anders wordt je er af gekickt. Je kan al wel raden wat er met die jongens gebeurde...

In het 2de jaar gebeurde eigenlijk hetzelfde, en sindsdien is men dus erg huiverig voor het aannemen van een hardstyle/hardcore/jumpstyle producer. Noemt het discriminatie, maar het is meermaals gebleken dat het niet werkte...

Wanneer jij voor de eerste lichting toelating deed, gaat dit verhaal niet op. Anders hebben ze wellicht gedacht: "die jongen is al heel ver, en staat (mede daardoor, en gezien de stijl waar hij inzit) waarschijnlijk niet meer open voor het creatieve deel van het onderwijs". Onterecht wellicht maar vanuit de Rockacademie begrijpelijker dan je wellicht zult denken...

Als je toelating deed voor de eerste lichting, dan wordt het sowieso een ander verhaal, mede omdat er halverwege de toelatingsprocedure er nog niet eens een docent was, dan wel enigszins in de "dancewereld" opererende beoordelaars....

Back