Ik wil een opleiding, hoe of wat?

Nee, dat komt over alsof je niet weet wat je wil, alleen 'iets met geluid of muziek, maakt niet uit wat'
Zou ik niet doen dus

Dat is het punt juist .. ze moeten het ook niet weten haha ... ik ken wel wat mensen op het hku en hebben dat ook zo gedaan .. ze kunnen het ook beter niet weten natuurlijk, maar als je zeker weet dat je in de muziek wilt, en je kiest 2 opleidingen die iets anders van elkaar zijn, maar wel muziek als uitgangspunt, en ze komen er alsnog achter, dan lijkt het me dat het alleen maar gemotiveerder overkomt...

maar goed .. meningen kunnen daar nou eenmaal over verdeeld zijn ...

Daarna stuur je 3 producties van jezelf op, met daarbij een bijlage bij elke productie.

@subgroover ; wat voor producties heb jij opgestuurd?? hiphop?techno? of wat? was het afwisselend, complex? of gewoon erg simpel maar met een goede uitleg?

ook zeg je dat er een rytmisch dictee plaats vind...geld dit dus enkel voor die compositie opleiding? of voor alle muziek opleidingen daarzo...

Origineel geplaatst door goran
Dat is het punt juist .. ze moeten het ook niet weten haha ... ik ken wel wat mensen op het hku en hebben dat ook zo gedaan .. ze kunnen het ook beter niet weten natuurlijk, maar als je zeker weet dat je in de muziek wilt, en je kiest 2 opleidingen die iets anders van elkaar zijn, maar wel muziek als uitgangspunt, en ze komen er alsnog achter, dan lijkt het me dat het alleen maar gemotiveerder overkomt...

Ik ben er zelf inmiddels afgestudeerd en het is idd goed dat ze daar niet achterkomen. Want als er zo weinig mensen zijn en zoveel mensen die willen dan kiezen ze toch echt mensen die gemotiveerd zijn in 1 bepaalde opleiding. Ook in het werkveld kun je niet alles leuk vinden en alles doen :) Het "ik wil iets met dieren doen" "oh, slager?" idee zeg maar :)

Nou heb ik makkelijk praten, ik ben zelf later alsnog overgestapt van compositie naar sound & music production... maar goed, toen was ik door het eerste jaar heen ;)

Het is allemaal nieuw voor me, maar, je kunt later nog overstappen?
enne...is het ook niet zo dat je in het eerste jaar van alles en nog wat hebt, en in het tweede jaar keuze moet maken uit bepaalde vakken? of heb je niet die mogelijkheid en kiezen hun voor je ( waar je het hoogst voor scoort ofzo ) ...

Het is allemaal nieuw voor me, maar, je kunt later nog overstappen?
enne...is het ook niet zo dat je in het eerste jaar van alles en nog wat hebt, en in het tweede jaar keuze moet maken uit bepaalde vakken? of heb je niet die mogelijkheid en kiezen hun voor je ( waar je het hoogst voor scoort ofzo ) ...

Euhm, ik zat precies in een overgangsfase. Ik begon met de studie muziektechnologie (in die tijd had je Audio Design (AD), Muziektechnologie (MT) en Muziektechnologie + instrument (MTi), maar ik studeerde uiteindelijk af in Sound & Music Production, muziektechnologie bestond toen al niet meer.

Ik kon dus nog overstappen in het derde jaar maar ik geloof dat dat tegenwoordig een wat moeilijker verhaal is. Wie weet hebben andere forumleden een antwoord?

Wat betreft je laatste punt - dat zou mooi zijn :o:
Het is geen middelbare school waar je aan je handje genomen wordt :) Jij wil iets, jij gaat, zeker in de hogere jaren, zelf bepalen hoe je dat gaat bereiken.

Subgroover zegt : Als ze alles goed genoeg vinden, vragen ze je op gesprek en daar is het zaak dat je vooral heel enthousiast overkomt en veel verstand hebt van je vakgebied. Dan gaan ze de oren van je kop vragen met allemaal venijnige vragen die je dus echt niet had verwacht.

Het zinnetje "en veel verstand hebt van je vakgebied" ... nu weet ik wel wat, maar wat is "veel" .. ik neem aan dat ze er niet van uit gaan dat je "veel" weet toch?
Ik bedoel, moet het stukje dat ik in stuur technisch super geweldig klinken?
( ik weet natuurlijk dat het meer gaat om je compositie en laat zien dat je talent hebt, maar vraag me af of er nog een technische eis kan zijn )...

Muzikaal denk ik niets te vrezen hebben 8o

Muzikaal denk ik niets te vrezen hebben 8o

Probeer in ieder geval wat verder te denken dan de 'standaard' electronische muziek-track, laat zien dat je creatief bent, dertien in een dozijn daar krijgen ze genoeg van binnen :)

...en zorg dat je de eenvoudige muziekleer onder de knie hebt voor de theorietoets...

...en zorg dat je de eenvoudige muziekleer onder de knie hebt voor de theorietoets...
ik trek wel wat stof tevoorschijn van m`n orkest tijd .. maarre.. ik dacht dat die theorietoets alleen van toepassing was bij compositie opleidingen? ook dus als je sound design wilt doen? gewoon nieuwschierig :)

Die toets krijgt iedereen, alleen wordt er, afhankelijk van de studie, strenger of minder streng naar gekeken. Je gaat sowieso muziektheorie (solfege) krijgen als vak, ongeacht welke richting je kiest.

Origineel geplaatst door mavn
Vreemd, heel vreemd.

Ik deed dus ook toelating voor de eerste lichting (die schriftelijke beoordeling is van mei 2004) en heb de workshop voorafgaande aan de toelating gevolgd.

Dan snap ik niet dat ze die andere gasten wel hebben aangenomen aangezien ik juist school wilde gebruiken om breder ervaring op te doen omdat ik daar uit mijzelf thuis veel minder snel toe uitgedaagd word. Vooral het samenwerken met muzikanten uit andere stromingen leek mij leuk maar vooral leerzaam om te doen, daarom vond ik juist dat ik naar school moest blijven gaan omdat dat juist de plek is waar dit soort crossovers makkelijk tot stand komen. Dit heb ik ook aangegeven op bijvoorbeeld de HKU, waarna ik wel werd toegelaten tot de basisopleiding. Tijdens die basisopleiding vond ik het juist een uitdaging om uit het vaste patroon te breken volgens wat de opdracht van je verwachte.

Ik heb de afgelopen jaren live opgetreden, rnb & rockmuziek gemasterd, radiojingels gemaakt, geluid bij digiflyers, audiodesign voor postproducties bij film, hoorspelopnames, kunstprojecten die niks met dance te maken hadden en dat wist de rockacademie ook als het goed is.

Ziet ernaar uit dat ze mij misschien eerder in het hokje duwden van waar hun eerste hardstyle/core studenten zich uiteindelijk mee profileerden. Ik snap niet dat die gasten zich op die school aangemeld hebben als ze niet inzien dat je daar zit om veel te leren, ook wat niet direct in je straatje ligt, want het is niet voor niks hbo, denk ik dan.

Notenschrift is voor mij wel een probleem geweest, ook op de HKU. Gehoortesten gaan wel goed, mits ik weet waar het precies over gaat. Theorie zat er niet al ingebakken want in mijn tijd (1998 ) kon ik muziek niet als eindexamenvak kiezen op de havo helaas. De vwo leerlingen hadden wat dat betreft een streepje voor bij de toelating op de HKU. Inmiddels kan je wel muziek als eindexamenvak Havo hebben, hadden ze eerder moeten doen .....

Wanneer jij voor de eerste lichting toelating deed, gaat dit verhaal niet op. Anders hebben ze wellicht gedacht: "die jongen is al heel ver, en staat (mede daardoor, en gezien de stijl waar hij inzit) waarschijnlijk niet meer open voor het creatieve deel van het onderwijs". Onterecht wellicht maar vanuit de Rockacademie begrijpelijker dan je wellicht zult denken...

Als je toelating deed voor de eerste lichting, dan wordt het sowieso een ander verhaal, mede omdat er halverwege de toelatingsprocedure er nog niet eens een docent was, dan wel enigszins in de "dancewereld" opererende beoordelaars....

Ja, jammer dat het zo gegaan is. Ik weet zeker dat ze aan mij een goeie hadden gehad want ik baal er op een bepaalde manier nog steeds van. Inmiddels ben ik 28 en zie ik het niet zitten om 3 jaar x 2500 euro rockacademie uit eigen zak te gaan betalen (stufi tot 30 toch?) zeker niet nu ik al moeite heb om alle (muziek)zaken in goede banen te leiden. Ik heb nu niet eens meer tijd om fulltime te gaan studeren. Tot zover m'n verhaal, denk dat dit het laatste is wat ik erover kwijt wil ooit. Misschien dat ik ooit les ga geven daar ofzo :geslaagd:

@subgroover ; wat voor producties heb jij opgestuurd?? hiphop?techno? of wat? was het afwisselend, complex? of gewoon erg simpel maar met een goede uitleg?

ook zeg je dat er een rytmisch dictee plaats vind...geld dit dus enkel voor die compositie opleiding? of voor alle muziek opleidingen daarzo...

Ik heb 3 totaal verschillende producties opgestuurd"
1. was een beetje neder-hiphop achtige track met hammond-solo's erin.
2. Zwaar agressieve gitaarrifs met snelle drum 'n bass achtige ritmes en zang.
3. Roland Sound Canvas SC55 binnenstebuiten gekeerd, heel dat ding met Sysex aangestuurd en de meest vreemde klanken laten voortbrengen aangevuld met samples uit de computergame Unreal.

Ze waren vooral nieuwsgierig naar nr.2 (die hadden ze ook aangezet toen ik binnenkwam). Ze vroegen me waarom ik bij deze track het woord 'innovatief' had gebruikt. Hmmm... denk je dan op zo'n moment. Ik vertelde ze dat ik elke drumsample zelf had opgenomen van m'n eigen drumkit en vervolgens met een sampler zo dit mega-snelle ritme te programmeren. Dat is niet iets wat men dagelijks doet en weer eens heel wat anders dat die standaard Vengeance-sample cd'tjes! Daar waren ze blijkbaar wel iets van onder de indruk.

Qua dictee hoef je je niet zo druk te maken. Ik kon er echt geen drol van. Ik had wel even een paar maandjes geoefend met een simpel solfege-programmatje "de klankenkraker". Gelukkig had ik al wel veel kennis van ritmisch dictee (door 9 jaar drumles), maar melodisch wist ik qua notatie niet. De solfege theorie kende ik al wel vanwege gewoon zeer veel piano te hebben gespeeld (en leren spelen van zus en van maat van me), maar die notenbalkjes interesseerde mij gewoon geen r**t... :)
Ondanks dat heb ik wel al die tentamess met goede punten gehaald, maar dat was gewoon een kwestie van op dat moment er veel mee bezig zijn, goed bijhouden en zo goed mogelijk de plekken van de noten in je kop stampen.
Nu zou ik het echt niet meer weten allemaal hoor. De solfege zelf natuurlijk wel, maar de notenbalk kan mij momenteel gestolen worden. :o: 8o)

Het zinnetje "en veel verstand hebt van je vakgebied" ... nu weet ik wel wat, maar wat is "veel" .. ik neem aan dat ze er niet van uit gaan dat je "veel" weet toch?
Ik bedoel, moet het stukje dat ik in stuur technisch super geweldig klinken?
( ik weet natuurlijk dat het meer gaat om je compositie en laat zien dat je talent hebt, maar vraag me af of er nog een technische eis kan zijn )...

Nou, ze gaan er echt wel vanuit dat je best wel wat van je vakgebied weet. Als je bijvoorbeeld Audio Design wilt gaan doen, smijt vooral met termen als compressors, parametrische equalizers en fasedraaiiers, dat staat interessant. Maar echt supergedetailleerd hoef je het allemaal nog niet te weten natuurlijk.
Het stukje dat je instuurt hoeft geen technisch wonder te zijn, als je je maar kan verantwoorden waarom je bijvoorbeeld die kick zodanig hebt gecompressed, of ge-equalized, of iets dergelijks.

Uiteindelijk peilen ze je gewoon op talent, niet alleen muzikaal talent, maar ook technische aanleg natuurlijk!

Origineel geplaatst door Niel
Ik deed dus ook toelating voor de eerste lichting (die schriftelijke beoordeling is van mei 2004) en heb de workshop voorafgaande aan de toelating gevolgd.

Dan snap ik niet dat ze die andere gasten wel hebben aangenomen aangezien ik juist school wilde gebruiken om breder ervaring op te doen omdat ik daar uit mijzelf thuis veel minder snel toe uitgedaagd word. Vooral het samenwerken met muzikanten uit andere stromingen leek mij leuk maar vooral leerzaam om te doen, daarom vond ik juist dat ik naar school moest blijven gaan omdat dat juist de plek is waar dit soort crossovers makkelijk tot stand komen. Dit heb ik ook aangegeven op bijvoorbeeld de HKU, waarna ik wel werd toegelaten tot de basisopleiding. Tijdens die basisopleiding vond ik het juist een uitdaging om uit het vaste patroon te breken volgens wat de opdracht van je verwachte.

Ik heb de afgelopen jaren live opgetreden, rnb & rockmuziek gemasterd, radiojingels gemaakt, geluid bij digiflyers, audiodesign voor postproducties bij film, hoorspelopnames, kunstprojecten die niks met dance te maken hadden en dat wist de rockacademie ook als het goed is.

Ziet ernaar uit dat ze mij misschien eerder in het hokje duwden van waar hun eerste hardstyle/core studenten zich uiteindelijk mee profileerden. Ik snap niet dat die gasten zich op die school aangemeld hebben als ze niet inzien dat je daar zit om veel te leren, ook wat niet direct in je straatje ligt, want het is niet voor niks hbo, denk ik dan.

Notenschrift is voor mij wel een probleem geweest, ook op de HKU. Gehoortesten gaan wel goed, mits ik weet waar het precies over gaat. Theorie zat er niet al ingebakken want in mijn tijd (1998 ) kon ik muziek niet als eindexamenvak kiezen op de havo helaas. De vwo leerlingen hadden wat dat betreft een streepje voor bij de toelating op de HKU. Inmiddels kan je wel muziek als eindexamenvak Havo hebben, hadden ze eerder moeten doen .....

Ja, jammer dat het zo gegaan is. Ik weet zeker dat ze aan mij een goeie hadden gehad want ik baal er op een bepaalde manier nog steeds van. Inmiddels ben ik 28 en zie ik het niet zitten om 3 jaar x 2500 euro rockacademie uit eigen zak te gaan betalen (stufi tot 30 toch?) zeker niet nu ik al moeite heb om alle (muziek)zaken in goede banen te leiden. Ik heb nu niet eens meer tijd om fulltime te gaan studeren. Tot zover m'n verhaal, denk dat dit het laatste is wat ik erover kwijt wil ooit. Misschien dat ik ooit les ga geven daar ofzo :geslaagd:

Erg lullig allemaal. Als ik jou zo hoor had jij hier perfect op je plek gezeten. Je was 1 van de meest gevorderde geweest maar ik zie niet in waarom dat een probleem zou moeten zijn.

Het hardcore verhaal gaat niet op, daar je al voor het eerste jaar toelating deed. Ik begrijp ook dat je geen gehoortest, "toelatingsperformance" en motivatiegesprek hebt ondergaan? Dan betekent dat dus dat je al bent "afgewezen" voor er docenten voor de producer richting waren aangenomen. Bespottelijk werkelijk. Ze hadden op zijn minst (juist vanwege je voorkennis) een motivatiegesprek moeten afnemen.

Droevige gang van zaken. Lullig voor jouw, en een misser van de Rockacademie. Niet de eerste en zeker niet de laatste gok ik... In het 2de jaar is er nog maar 1(!) over van de 12. Een heleboel jongens komen hier naartoe met een compleet verkeerd beeld. Zij willen gewoon 4 jaar stufi en alleen maar trance/techno/house/hiphop/hardstyle plaatjes maken. Zodra ze solfege, "bandles", muziekgeschiedenis of marketing krijgen haken ze af. Ja, hallo, het is een HBO opleiding. Het is niet 4 jaar met cubase spelen...

leuk om te lezen... bring back the memories...

Ik krijg wel het gevoel dat toendertijd het examen veel strenger was en de opleidingen meer de verantwoordelijkheid hadden om je ook aan een baan te helpen. Als er namelijk niemand door de eisen van de examencommisie heen kwam had dat instument van dat jaargang gewoon geen leerlingen. tegenwoordig word je overal maar toegelaten. op de vele popacademieen die NL rijk is wat de kwaliteit natuurlijk naar beneden brengt.

Origineel geplaatst door brmzz
leuk om te lezen... bring back the memories...

Ik krijg wel het gevoel dat toendertijd het examen veel strenger was en de opleidingen meer de verantwoordelijkheid hadden om je ook aan een baan te helpen. Als er namelijk niemand door de eisen van de examencommisie heen kwam had dat instument van dat jaargang gewoon geen leerlingen. tegenwoordig word je overal maar toegelaten. op de vele popacademieen die NL rijk is wat de kwaliteit natuurlijk naar beneden brengt.

Absoluut. De eisen worden aan de resultaten aangepast. Overigens is dat iets wat je in het gehele onderwijs terug vindt. Je zal zelf de meerwaarde moeten creeeren. Helaas kiezen de meeste mensen de weg van de minste weerstand...

Waar ik me in deze thread stiekem een beetje aan stoor is dat sommige mensen nog denken dat je met goeie kennis van de werking van een compressor weet hoe je muziek goed laat klinken. Misschien weet je dan nog niet wat je aan het missen ben, maar probeer eens wat te lezen over muziektheorie, je zal verbaast staan! :) Je mag dan nu verstand denken te hebben van dat prachtige subgenre-in-een-subgenre genaamd 'breakbeat georiënteerde triphop', maar dat wereldje stort over 2 jaar weer in. En dan ben je nergens en weet je niks.

Het HKU entree examen en gesprek zijn niet moelijk, je moet alleen als een enigzins volwassen en ruimdenkend persoon overkomen. Je krijgt meestal 3 compositie opdrachten om te fixen, 2 opdrachten die van jou vragen om wat ruimer te denken dan je eigen pielemuis lang is, en 1 compositie die vrij blijft (als in: doe wat je leuk vindt). De solfege toetsen zijn de meest basis dingen die er zijn, de drempel is héél erg laag. Als je daar anders tegenaan kijkt heb je hiermee waarschijnlijk net zo'n problemen als topografie leren op de basisschool. Dat kan aan leerstoornissen liggen, maar dat is maar bij enkele gevallen zo. Dit betekend ook niet dat je met slechte solfege vaardigheid niet door kan komen, maar als je eenmaal begint wordt je in het eerste jaar al gelijk in het vak Muziek Theoretische Vaardigheden gegooid (ongeacht je opleidingskeuze), en dan moet je het toch echt gaan leren.

Mijn excuus als ik nogal prekerig overkom, dit is niet speciaal gericht naar leden van het forum ofzo. Ik krijg nu alleen al tijden lang van die mooie excusen van random mensen te horen dat 'de toelatingscommissie uit een stelletje lullo's bestaat', en dat de toelatingsprocedure onmogelijk is. En dat is natuurlijk onzin. 8o)

Absoluut. De eisen worden aan de resultaten aangepast. Overigens is dat iets wat je in het gehele onderwijs terug vindt. Je zal zelf de meerwaarde moeten creeeren. Helaas kiezen de meeste mensen de weg van de minste weerstand...

jeps... ik had het gevoel ook al tijdens mijn opleiding voor media en communicatie dat het curriculum per jaar versimpeld werd. Ook werd er elk jaar wel weer een popacademie geopend. Meer inspelen op de wensen van de havo en vwo afgestudeerden om "popster" te worden i.p.v. wat de maatschappij nodig heeft.

een soort van ver-idols-isering.

Erg lullig allemaal. Als ik jou zo hoor had jij hier perfect op je plek gezeten. Je was 1 van de meest gevorderde geweest maar ik zie niet in waarom dat een probleem zou moeten zijn.

Het hardcore verhaal gaat niet op, daar je al voor het eerste jaar toelating deed. Ik begrijp ook dat je geen gehoortest, "toelatingsperformance" en motivatiegesprek hebt ondergaan? Dan betekent dat dus dat je al bent "afgewezen" voor er docenten voor de producer richting waren aangenomen. Bespottelijk werkelijk. Ze hadden op zijn minst (juist vanwege je voorkennis) een motivatiegesprek moeten afnemen.
Klopt, ik heb verder geen testen of gesprek ondergaan, terwijl ik dat wel had verwacht.

Droevige gang van zaken. Lullig voor jouw, en een misser van de Rockacademie. Niet de eerste en zeker niet de laatste gok ik... In het 2de jaar is er nog maar 1(!) over van de 12. Een heleboel jongens komen hier naartoe met een compleet verkeerd beeld. Zij willen gewoon 4 jaar stufi en alleen maar trance/techno/house/hiphop/hardstyle plaatjes maken. Zodra ze solfege, "bandles", muziekgeschiedenis of marketing krijgen haken ze af. Ja, hallo, het is een HBO opleiding. Het is niet 4 jaar met cubase spelen...

1 van de 12 is wel heeeeel weinig :stupid Neem aan dat jij die eene bent?
Precies, een HBO opleiding zoals het hoort, met cubase spelen doen we allemaal thuis al 8o)

Origineel geplaatst door Niel
Klopt, ik heb verder geen testen of gesprek ondergaan, terwijl ik dat wel had verwacht.

1 van de 12 is wel heeeeel weinig :stupid Neem aan dat jij die eene bent?
Precies, een HBO opleiding zoals het hoort, met cubase spelen doen we allemaal thuis al 8o)

Ik zit in jaar 4. Wij zijn nog met z'n 5-en van oorspronkelijk 11.

In jaar 3 nog iets van 7 van de 12
In jaar 2 nog 1 van 12
In jaar 1 iets van 6 (ze hebben de eisen voor toelating wat betreft gehoortesten verzwaard.) Er waren er een stuk of 11 toelaatbaar geacht, maar 5 vielen bij de gehoortesten door de mand.

Back