Help ik krijg emu 0404 usb niet geïnstalleerd

Petie81

PepPepToetToet
Hallo,

Ik heb zeer frusterende ervaringen met een M-Audio FireWire Solo op een Medion PC gehad (lag aan de FW-chipset van de Medion) . Nieuw firewirekaartje deed het echter ook niet. Ik had het gehad met dat ding en ik kon de solo tegen een aardige prijs van de hand doen, klaar.

Overstappen op usb dan maar. Na wat speurwerk gekozen voor de e-mu 0404 usb.

Bij de Solo was het probleem krakende opnamens, maar bij de 0404 kom ik niet eens aan opnemen toe =( =(

Ik doe echt alles precies volgens de instructies, maar in de hardwarelijst blijft een vet geel vraagteken staan voor e-mu 0404 | usb.
Geprobeerd met de hand de drivers te installeren, maar dan eindigt het met "De hardware is niet geïnstalleerd omdat de benodigde software niet is gevonden". Ik ging er al direct vanuit dat het weer die Medion PC was, maar op de PC van de kinderen gaat het precies zo (beiden P4's, verschillende moederborden).

Geprobeerd de nieuwste drivers van de e-mu site te halen, maar daar staan voor de 0404 alleen maar manuals.

Ik ben nu al drie weken bezig met het installeren van een externe geluidskaart, maar ik geloof dat hogere machten willen voorkomen dat ik iets van mijn herrie opneem...

Ik begrijp hier dus niets meer van. Is het mogelijjk dat de 0404 defect is? Dinsdag kan ik eventueel terug naar Rock Palace om te vragen of ik een andere mag proberen, maar ik kijk niet echt uit naar hun vriendelijke en behulpzame houding.

Het probleem heb ik ook al gemaild naar emu, maar ik weet niet hoe snel zij zijn.

Maar, nu had ik het volgende idee:
is er wellicht iemand in Den Haag die een 0404 USB werkend heeft op een PC, waar ik die van mij even kan aansluiten? Wellicht werpt dat wat licht op de zaak.

Als er nog iemand suggesties heeft....heeeel graag!

Het lijkt wel of ik de enige ben in Nederland met een 0404usb.:stupid

Inmiddels ben ik wat verder maar een oplossing heb ik nog niet. Ik ben ook benieuwd wanneer ik reactie krijg van e-mu.

Ik post het hier allemaal maar, wie weet kan iemand daar later zijn/haar voordeel mee doen.

Stand van zaken nu:
- Op twee verschillende PC's wordt de 0404 niet 'gezien'. Installatie lijkt probleemloos te verlopen, maar er komt geen melding over gecertificeerde drivers (zou volgens handleiding wel moeten) en achteraf kan je ook zien dat de drivers gewoon niet zijn geïnstalleerd.

- Op een laptop werkt het wél, verloopt helemaal volgens de handleiding.

- Op de PC's staat XP Home SP2, op de laptop XP Prof

- Als ik de installatie op de laptop herhaal zonder de 0404 aan te sluiten, verloopt het precies zoals op de PC's, geen meldingen, maar ook geen drivers, 0404 wordt niet 'gezien' (ook niet als ik hem daarna aansluit). M.i. ligt het dan dus niet aan de XP versie, maar is het een USB en/of IRQ verhaal.

- Verder op de PC waar hij voor is aangeschaft (was reeds voorzien van alle laatste updates, incl. BIOS):
* alle usb poorten geprobeerd, geen effect

* na lezen artikel van Microsoft: via bios seriele en parallelle port en on-board midi uitgeschakeld, in windows alle usb-controlers verwijderd, PC herstart. Effect is een andere verdeling van IRQ's. Echter, ook dit had geen effect.

* Opvallend is dat op de laptop de IRQ's niet boven de 15 uitkomen en dat alle USB-controlers op IRQ 11 zitten en dat op mijn PC de meeste IRQ's juist boven de 15 zitten (en dus virtueel zijn). Ik heb geen idee hoe ik dat kan beïnvloeden.

* Een ander verschil met de laptop is dat deze andere drivers heeft voor de USB controlers. Op de laptop zijn ze van Microsoft en uit 2001, op de PC zijn ze van Intel en uit 2004. Ik weet echter niet of en hoe je dit kan veranderen. Al googelend lijkt het erop dat het afhankelijk is van de chipset-drivers.

Hoe nu verder? Ik ga nog verder zoeken op internet, specifiek op USB en IRQ en ik ga proberen het probleem te posten bij Intel en Medion. En ik moet een forum weten te vinden voor dit soort PC-zaken, want met audio en synth heeft het niets meer te maken...
:koffie: :peukie: :doei:

Waarschijnlijk is dit niet het probleem, daar je waarschijnlijk elk USB poortje hebt uitgeprobeerd en ook lees ik dat je meerdere PC's hebt geprobeerd, dus dat zou heeeeel toevallig zijn.

In ieder geval heb ik een soortgelijk probleem gehad doordat ik de extra USB poorten (aan de voorkant van mijn pc niet goed op het mobo had aangesloten. Waardoor dit resulteerde in wel power voor het apparaat, maar corrupte data tussen pc en apparaat.
Even wat polen omgooien en alles werkte weer.

Succes met het zoeken naar de oplossing

:)

Bedankt Mikula.

Ik twijfel inderdaad ook of het wel de USB is. Inderdaad alle usb-poorten geprobeerd én alle andere zaken die op al die poorten zijn aangesloten werken wél goed.
Wellicht toch het verschil in XP versie (Home vs Profesisonal) in combinatie met...

Denk je weer een leuk speeltje te hebben...:confused: =(

Wordt vervolgd...

ik heb ook een jaar lang lopen kloten emt mijn laptop en een usb interface (maya44 usb)

dan werkte het weer wel, dan weer niet, enzovoorts. de interface heb ik toen twee keer omgeruild bij de winkel,
evenals de laptop die ik bij de computerzaak heb laten onderzoeken. geen enkel succes.

nu heb ik de laptop verkocht aan een vriend, en met een line 6 toneport interface loopt alles super stabiel.

met andere woorden: probeer eens een ander merk interface, het zou gewoon kunnen dat deze twee niet met elkaar overweg kunnen.

Origineel geplaatst door elektrovolt
ik heb ook een jaar lang lopen kloten emt mijn laptop en een usb interface (maya44 usb)

dan werkte het weer wel, dan weer niet, enzovoorts. de interface heb ik toen twee keer omgeruild bij de winkel,
evenals de laptop die ik bij de computerzaak heb laten onderzoeken. geen enkel succes.

nu heb ik de laptop verkocht aan een vriend, en met een line 6 toneport interface loopt alles super stabiel.

met andere woorden: probeer eens een ander merk interface, het zou gewoon kunnen dat deze twee niet met elkaar overweg kunnen.

Hmm, dit ís al de tweede interface...
Hiervoor had ik een M-Audio FW Solo, maar die kreeg ik niet aan de praat en dat bleek aan de Via-chipset te liggen op de on-board firewire. Alle adviesen van M_Audio opgevolgt, alles in m'n PC ge-update, maar nop. PCI-firewire kaartje gekocht met de goede chipset, maar daarop was de Solo niet eens zichtbaar. Solo verkocht en nu dus de e-mu.

Wellicht is het één en het zelfde probleem, gewoon een rot moederbord of BIOS, weet ik veel.

Ik kan nog een pci-usb kaartje kopen, opnieuw XP installeren, een normale PC (ipv Medion) kopen, maar ja, het is toch bizar dat alles op die PC verder perfect werkt, ook alles wat ik tot nu toe op usb heb aangesloten.

Ik geef het nog niet op. Suggesties zijn welkom!

Peter

Hoera, opgelost!!!

Hoera, opgelost!!!

Eindelijk heb ik dan de 0404 aan de praat.

En wat bleek het nu te zijn? Een missend bestand in \windows\inf, namelijk usb.inf. Althans door dat bestand te kopiëren vanaf de werkende laptop is het uiteindelijk gelukt. Niet in één keer en ook heel anders dan in de handleiding stond, maar dat hindert niet.

1. Voor de mensen met soortgelijke usb-problemen:
    In \windows staat een log-bestand setupapi.log en hierin wordt bijgehouden hoe de installaties verlopen. Echte antwoorden vindt je daar niet, maar wel diverse codes waarop je weer kan zoeken, enz. In mijn geval zag ik dat er in het begin gezocht werd naar het voorkomen van 'usb\composite' in alle inf-files. Op de laptop werd het gevonden in usb.inf en die bleek niet op mijn PC te staan:geslaagd:. Via het register kan je er ook nog voor zorgen dat er op meer detail wordt gelogd (google setupapi.log, verbose).
    Via internet kan je USBTrace downloaden en hiermee kan de communicatie tussen PC en apparaat worden gecaptured. Erg handig om e.e.a. uit te zoeken.
    [/list=1]

Bedankt iedereen voor jullie reacties!

:kroon: :kroon: :kroon:

Goed dat je er uitgekomen bent zeg!

:okdan:

Moet je nagaan hoe frustrerend het is voor de gemiddelde mensch welk vaak niet in staat is zo probleemoplossend te werk te gaan.

Back