Software ProteusX (van Emu XBoard 61) werkt niet goed

whizz

Nieuwkomer
Ik heb eergisteren een E-MU XBoard 61 binnengekregen en daar zit wel leuke software bij (Cubase LE bijvoorbeeld). Nu doet het keyboard het prima alleen doet de meegeleverde softsynth Proteus X het niet. Als ik deze stand-alone wil opstarten start hij wel een proces (te zien in de taskmanager) maar laat niets zien. Als ik Cubase LE opstart dan blijft deze hangen bij het initialiseren van Proteus X, waarna hij uiteindelijk na 5 minuten verder gaat. Als ik dan proteus laad in Cubase (als VST Instrument) duurt het weer 5 minuten. Als ik hem dan uiteindelijk open heb staan doet hij wel iets, maar reageert niet op toetsaanslagen van mijn XBoard. Die instellingen kan ik ook niet veranderen in Proteus (ze zijn grijs). Ook kan ik in de VST geen geluidsdriver kiezen. Ik heb al geprobeerd: alle drivers geüpdate en de firmware geüpgrade.

Iemand die hier verstand van heeft? HEEEEELP!

-Proteus werkt niet stand alone, alleen als vst plugoin.
-Je moet als de proteus opgestart is ook even een soundset openen. deze vind je in een van de directories van de proteus x (danwel de vst, ik weet het niet zeker meer). De soundset heet 'composer'
-nu zou ie iets moeten doen

waarom het in cubase le zo lang duurt weet ik niet (krijg jij cubase le? ik kreeg ableton le bij het xboard!). Hoe is je computer normaal met vst's? de proteus x vreet wel wat processorkracht, dat dan weer wel.

Oh, ik dacht dat hij ook standalone werkte (hij staat in ieder geval als snelkoppeling in mijn startmenu). Andere vst's doen het prima (ik heb een redelijk snelle pc). Soundset openen had ik al gevonden. Overigens reageert cubase nu wel op mijn toetsaanslagen, ik had een paar instellingen verkeerd staan. Alleen duurt het nog veeeeeel te lang om proteus te laden...

Daarnaast duurt het heel erg lang voordat cubase op mijn toetsaanslagen reageert. Zit er ergens een buffer tussen ofzo? Heb ik geen goeie drivers?

heb je cubase ingesteld op ASIO drivers? wat is je soundcard voor type?

Ja ASIO, en ik heb een onboard NForce geluidskaart.

edit: :stupid Ik moet niet zo hard schreeuwen, hij stond niet op ASIO, nu wel en nu reageert hij vrij snel. Nu alleen nog het probleem waarvoor ik dit topic opende.

Laatst gewijzigd:
met onboard geluidskaarten wil de latency (vertraging) nog wel eens te hoog worden. Je kunt in cubase de buffer verkleinen, zodat de vertraging afneemt, maar dan kan het geluid slechter worden of de boel zelfs crashen. Boven de 10 á 20 ms is eigenlijk al niet meer realtime speelbaar.

Overigens ben ik persoonlijk niet zo kapot van die proteus plugin, klinkt allemaal een beetje mat naar mijn smaak.

-edit- asio probleem is al opgelost zie ik. De laadtijd, daar kan ik je niks zinnigs over zeggen. Sorry!

het laden van een bank duurt altijd lang
op een nieuwe pc, schone windows kan het zelfs al een minuut duren om een bankje a 32mb te laden ..

Het laden van een bank is niet zo'n probleem, het laden van de plugin is het probleem, de banks laden binnen een paar seconden...

welke versie van cubase gebruik je?
heb je al gefragmenteerd, soms willen vsts weleens afbrokkelen in tientallen deeltjes

btw weet je al hoe je midi van de xboard naar proteus x moet sturen met je sequencer?

dacht ook dat die niet als standalone bijgeleverd was, is trouwens niet Proteus X, maar Proteus X LE ook.
als het niet opgelost raakt, is er nog altijd het Unofficial EMU forum (effe voor googlen, bij production forums of zoiets vind je dat) waar Emu-mensen moderator zijn, die zouden het wel moeten weten.

Ik heb exact hetzelfde probleem
Vandaag de xboard 49 gekocht. Hier zit zowel Proteus X le als Proteus X2 + 3 extra soundbanks bij.
Bij versies doen Cubase SX3 crashen.
Emu proteus X2 zou ook standalone moeten werken, maar deze wil ook niet opstarten.
Er is ook een sample converterprogrammatje bij geleverd. Ook deze crashed.
Erg vaag allemaal

Ik heb het toentertijd maar gewoon opgegeven. Zo mooi zijn de sampletjes van ProteusX ook weer niet :P

Daar zijn de meningen over verdeeld lees ik op internet.
Ik heb speciaal deze van Emu gekocht vanwege de 3 Gig aan samples etc.
Zou jammer zijn als ik het niet aan de praat kreeg.
Ik ben nog druk bezig, mocht ik eruit komen dan laat ik het horen uiteraard

Ik heb het werkend!!!!
Het heeft te maken met de drivers van de Xboard zelf. Ik had nog een laatste versie van de drivers gedownload van de Emu site, echter zonder resultaat.
Uiteindelijk heb ik het werkend gekregen met de oudere meegeleverde drivers.
Ik heb alle drivers handmatig verwijderd en ook alle software verwijderd.
sluit daarna het keyboard aan via USB. Als het goed is krijg je de melding nieuwe hardware gevonden. Gewoon alle ""ballonnetjes"" op laten komen en verder niets doen. Begin daarna met het installleren van de software.
Kontroleer daarna in het configuratiescherm of je ""EMU USB-Midi control panel"" ziet.
Klik hierop om te kijken of je "contact" kan maken met het keyboard. (Bij mij was dit eerst dus niet het geval, ondanks dat het keyboard wel gewoon midiinfo uitzond!!)
Kontroleer daarna in je apparaartbeheer bij besturing voor geluid video en spelletjes of je keyboard zichtbaar is als "Emu Xboard 25/59 of 61". Als hij wel zichtbaar is maar onder een andere naam zoals een of ander USB-divice, dan zijn je drivers niet goed geinstalleerd en raad ik je aan ze handmatig te instaleren vanaf de CD-rom

Succes!!
Laat me weten of het gelukt is

Kontroleer daarna in je apparaartbeheer bij besturing voor geluid video en spelletjes of je keyboard zichtbaar is als "Emu Xboard 25/59 of 61". Als hij wel zichtbaar is maar onder een andere naam zoals een of ander USB-divice, dan zijn je drivers niet goed geinstalleerd en raad ik je aan ze handmatig te instaleren vanaf de CD-rom

dit is niet helemaal waar,
als er USB-device als naam staat wil dat niet zeggen dat het verkeerd/slecht is geinstalleerd
alleen dat de desbetreffende niet de xboard-drivers heeft gebruikt

Maar daar zit hem nou net het probleem in.
Proteus X en Le gebruiken de hardware (+drivers) als dongle om te kunnen werken. Als deze dus niet volledig en/of juist zijn geinstalleerd werkt de software dus niet (Bron: Emu suppport)
Bij mij stond er dus ook o.a. USB-device in mijn rijtje. Het board werkt dan prima, maar de software niet.
Kwestie van alles goed installeren, dan zou het dus moeten werken. Bij mij wel althans

Groet

Tevens ben ik erachter gekomen dat mijn Virus Ti (aangesloten via USB) verstoringen veroorzaakt. Als ik eerst mijn Virus aanzet en daarna Emu proteus X2 opstart(zowel stand-alone als VSTi), deze direct crashed. Doe ik het andersom dan werkt alles prima en start proteus X2 gewoon op (zowel stand-alone als VSTi).

Back