Wie ervaring met Metasonix gear?

Ernst_Hill

Gepokt en gemazeld
Hoi...hebben hier op dit forum mensen Metasonix gear??..Ik heb wat samples beluisterd op een website maar ik heb niet echt een goede indruk. Komt er alleen maar oorsplittende herrie uit of ook bruikbare sounds???..
Ze hebben net een synth uitgebracht de S-1000 wretch...ik vroeg mij af of dit een bruibare synth is..

Origineel geplaatst door ralphvanzeel
anybody out there?????????.....about Metasonix gear????

Ben al meer dan een decennium met electronische muziek bezig maar
had nog nooit van Metasonix synths gehoord... een grote naam
(zoals Yamaha, Roland, Korg) zal het in ieder geval wel niet zijn.
Maar ja, dat wil niets zeggen. Innovatie komt ook vaak van
de kleinere merken (zie maar naar bvb Clavia, Elektron, ...).

Heb net even op hun site gekeken en ik heb de indruk dat ze het nogal op de "tube"-technology hebben.
Een technology dat een paar jaar geleden nogal een revival beleefde.
Volgens mij als tegenbeweging op het digitale koude softsynth geluid :W
(Vandaar ook de vele threads hier op SF over het "opwarmen" van tracks.)

Korg stak die tubes (of valves) destijds zelfs in zowel de Electribes als de Tritons.
Volgens mij was dat meer een hype en kan je die tubes best los aanschaffen als FX
zodat je zelf beslist wanneer en waarop je die tube-sound wil.

Blijkbaar hebben ze wel een hele lijst referenties van bekende artiesten:
U2, Nine Inch Nails, Richard James (Aphex Twin), Hans Zimmer, John Frusciante
en de producers van Metallica & Marilyn Manson...

Maar die synth kost blijkbaar toch een dikke 2500€ (wat een redelijk bedrag is 2 VCO analoge monosynth).
Voor dit geld heb je binnen deze categorie zowel een Moog Little Phatty als een DSI Mono Evolver Keyboard.
Of een Alesis Andromeda en een Waldorf Pulse.

Alles hangt er van af waarvoor je hem wilt gebruiken en wat je ervoor over hebt.
Hoeveel en welke gear heb je bvb al? Hoe wil je werken? Werk je vooral software based en
wil je een analoge rauwe synth als contrast of werk je hardware base en verwacht je dat dit een allround synth is?

Mmm, ik ben een Eric Barbour/Metasonix liefhebber dus niet een niet al objectieve bron maar Metasonix is de sh*t op buizengebied. De Wrentch, lees S1000 buizensynth is een fantistische synth waar je niet de typische jaren 80 geluiden op kunt voortbrengen zoals een SCI Pro one of een Minimoog. Het is een volledig aparte klinkende synth en als je voor een kopie zoekt voor een "Don't you want my love" synthsound zoek dan vooral voor een paar Roland 100M modules. Voor iets aparts moet je bij de S1000 zijn (en dan niet de akai sampler) ;) Als je voor een vervanger voor de Pro-one of de Minimoog zoekt, zoek verder.

Origineel geplaatst door matador
Mmm, ik ben een Eric Barbour/Metasonix liefhebber dus niet een niet al objectieve bron maar Metasonix is de sh*t op buizengebied. De Wrentch, lees S1000 buizensynth is een fantistische synth waar je niet de typische jaren 80 geluiden op kunt voortbrengen zoals een SCI Pro one of een Minimoog. Het is een volledig aparte klinkende synth en als je voor een kopie zoekt voor een "Don't you want my love" synthsound zoek dan vooral voor een paar Roland 100M modules. Voor iets aparts moet je bij de S1000 zijn (en dan niet de akai sampler) ;) Als je voor een vervanger voor de Pro-one of de Minimoog zoekt, zoek verder.

Ik vond hem wel lompig klinken die s1000..wel ok hoor maar het hoeft voor mij niet altijd te beuken...Het komt op mij over dat de Metasonix collectie vrij ruw en stevig klinkt..Klopt dat???

:walker:

Er staat me bij dat mono-poly wel wat ervaring heeft met Metasonix spul, maar dat zal denk ik niet met de S1000 zijn.

Van wat ik zelf aan geluidsvoorbeelden heb gehoord was ik niet zo onder de indruk in ieder geval. Ik zeg niet dat het niks is, maar in ieder geval dus niet my cup of tea. Flink wat (buizen)oversturing en een "betonnen muur" geluid; ik heb geen idee eigenlijk of je er ook wat subtiels uit kunt halen.

Origineel geplaatst door Hooihuis
Er staat me bij dat mono-poly wel wat ervaring heeft met Metasonix spul, maar dat zal denk ik niet met de S1000 zijn.

Van wat ik zelf aan geluidsvoorbeelden heb gehoord was ik niet zo onder de indruk in ieder geval. Ik zeg niet dat het niks is, maar in ieder geval dus niet my cup of tea. Flink wat (buizen)oversturing en een "betonnen muur" geluid; ik heb geen idee eigenlijk of je er ook wat subtiels uit kunt halen.

Ik vind de demo's op hun site ook niet echt overtuigend. Idd veel te grof allemaal.

Heb sinds kort hun dual VCO en die bevalt wel erg goed.
Geluid is erg warm & vol
Aansturing is lineair (Hz/V), dus je hebt een geschikte converter nodig (of een oude korg MS of yamaha CS).
De scaling van de VCO's is sowieso maar beperkt tot ong. 3 octaven;
Met een goede midi-cv converter (doepfer mcv-24) kun je dit nog iets verbeteren.

Wil binnenkort wel wat MP3 posten.

De VCF's lijken me ook interessant maar heb er geen ervaring mee.

op mij maakt het vooral allemaal een erg overstuurde scheur-indruk. de buizentechniek erachter zal beslist om je vingers bij af te likken zijn, maar de geluiden haal je ook uit een evolver, waar je lekker op losgaat, heb ik het idee.

volgens mij heeft catscan 1 van de effectpedalen in de aanbieding.

Je moet zeker niet op de demo-mp3's afgaan die op de Metasonix-site zijn geplaatst. Die zuigen vrijwel allemaal en geven je geen goed beeld met wat het allemaal kan. Die staan er eerder om te "bewijzen" dat je d'r leipe trucs mee kunt uithalen.

De S1000 is niet alleen als synth interessant hij bestaat grotendeels uit de modules die eerder in de TM-producten zijn verwerkt en dus prima als effectenprocessor in te zetten. In de beperkte tijd die ik 'm heb bespeeld heb ik er inderdaad vrij lompe scheurijzers mee geprogrammeerd maar ook subtiele dingen. Het heeft een erg mooi vol, rond en warm geluid en het heeft o.a. oscillator sync voor meer punch. Maar let op:
- Het produceert erg veel warmte (buizen he) dus je moet 'm zeker niet in een rack bouwen waar harde schijven in staan (ivm temperatuurverloop in je rack)
- Hij heeft die verdraaide V/Hz CV, net als bv. de Korg MS20
- Alles bij Metasonix wordt door eigenaar Eric Barbour gebouwd dus de bouwkwaliteit is top. Echter, de levertijden van de S1000 liegen er daardoor niet om. Ik heb de mijne 3 maanden geleden besteld en nog steed niets gehoord wat op een levertijd lijkt. De introductie van de TM-6 helpt daar ook niet bij, denk ik. Maar als je hier op het forum leest wat de taferelen zijn bij andere synthmodulebouwers valt dat nog reuze mee.
- Het kost 2500 dollar (ex shipping) en met midi 300 extra. En die Midi is met die V/Hz CV handig. Je moet op zo'n
- De knoppen waar je het vaakst aan zit (oscilator- en filterinstellingen) zitten precies naast de buizen. Handig om daar je vingers aan te branden, want die plastic kap over de buizen is het eerste wat je eraf haalt zoals de babyboomers begin jaren 80 met hun plastic kap over de TR-808 deden.
- De potmeters sturen analoog instellingen in het apparaat aan en zijn zeker niet altijd even lineair zoals je in je Jupiter 8 of zo gewend bent. Het is net of je met een oeroude Moog module bezig bent waar je in 20% van het bereik een hoorbare verandering hoort.
- Hij heeft maar 2 octaven maar dat is relatief eenvoudig te verhelpen.
- Al dit moois weegt 10 kg. Niet echt portable, maar ja dat zijn de oude analogen ook niet.
- Hij ziet er foeilelijk uit maar dat is een kwestie van smaak.

Maar desondanks een unieke synth, de eerste commerciele buizensynth ooit.

Origineel geplaatst door matador
J- Hij ziet er foeilelijk uit maar dat is een kwestie van smaak.

Maar desondanks een unieke synth, de eerste commerciele buizensynth ooit.

ik vind hem idd ook echt spuuglelijk..

Hier een teaser-foto van een nieuwe distortion unit van Metasonix, de TM-7 "Scrotum Smasher".

Auw!

Attachments

• metasonixscrotumsmasher.jpg
    metasonixscrotumsmasher.jpg
    66,3 KB · Bekeken: 71
die gast heeft wel vreemde obsessies volgens mij :P

ik vind die dingen wel vet blijven enhoop er ooit nog 1 te bemachtigen! zeker aan de prijs maar volgens mij zijn ze het ook wel waard!

Back