Welke effect is essentieel voor een beginner.

renehelmig

Stamgast
hee hallo,

Zoals te zien is ben ik een vers lid. Ik ben zelf nog niet lang bezig met synths en het ook een bescheiden collectie. Ik moet wel nog effecten aanschaffen om het geheel een beetje lekker te laten klinken. Wat is nu echt essentieel om mee te beginnen.
Ik maak voornamelijk electro, techno, lounge bla bla bla bla, nou heel divers in ieder geval.

ik zou dus graag willen weten wat de essentials zijn. Oh ja, en niet te duur graag want ik ben een arme student (duh)

BTW: excuses voor mijn lompheid als ik al de 865.887.564.998,4453634ste ben die dit vraagt;)

Thank you

wat is niet te duur? voor 200-500 euro heb je wel een hele leuke effectunit tweedehands.
ik zou zeggen kijk eens naar tc electronics en lexicon voor de goede apparaten

essentieel: galm en delay

Die MPX-100 heb je tegenwoordig al voor E140,- tweedehands. Een MidiVerb IV heb je ook voor zoiets, misschien wat meer. Zoek in ieder geval naar 'n bakkie dat goeie reverbs en delays kan doen. Dat zijn toch wel de meest essentiele effecten vind ik. Midi op 'n effectenbak is misschien niet noodzakelijk, maar scheelt wel 'n hele hoop tijd.

om een beetje met allerlei soorten effecten aan te pielen kan je natuurlijk voor anderhalve drol zo'n zoom kopen. ruist als de pest, maar op zich zit alles er dan wel in. naderhand als je je studio uitbreid kan je die dingen altijd nog gebruiken als raar effect over 1 kanaal heen ofzo...

warom scheelt het tijd, heeft dat met de timing van je delay te maken?

Goh, bedankt voor de hulp mensen :-D

Het scheelt tijd omdat je je effect-instellingen in je nummer kan bewaren als je een sequencer gebruikt. In een software sequencer zoals cubase kun je ook je effecten uit een lijst kiezen, wat ook handig is. En inderdaad, de timing van je delay past automatisch in je nummer op de manier die jij wilt. En als extra slagroom kun je ook je effecten vaak in realtime veranderen via midi.

Ik zou een multi-effect unit kopen. Dan kun je een beetje rommelen met allerlei verschillende effecten.

Een Boss SE-50 of SE-70 ofzo, zijn niet superclean, maar je kunt er mooie dingen mee doen.

Ik zou zeker voor een goede multifx gaan, en prefereer een
Lexicon MPX-100 zeker over elke Zoom.

Een mooie reverb geeft zo'n verschil in gevoel aan je track...

Verder zitten er nog een hoop meer bruikbare fx in zo'n
multifx...

Verder vind ik dat je genoeg gear hebt om een goede
reverb te kunnen verantwoorden, zo'n beginner ben je dus
ook niet :)

Mvg.

CoolRunning

Voor de mensen die nog steeds SE70 denken.
Er is al heeeeel lang een nieuwere versie nl. VF-1 die beter klinkt. En ook nog eens een digitale input heeft.

Trouwens alle Lexicons (voor zover ik weet) hebben dat ook. En dat kan erg handig zijn om ruis te omzeilen.

Maar er zijn zoveel goed effectapparaten en ook zelfs software.
Kan zeker aanraden eens een keer in de winkels te gaan kijken. (en niet al te veel naar de verkopers luisteren ;) )

cynisch mode on/

nee want die verkopen het liefst aan een leek waar ze nog mee opgescheept zitten en dan nog liefst aan de volle pot >:|

cynisch mode off/ 8)

tweede hands MPX 100 van Lexicon miss? NIet nieuw komen, verloren geld, je vind processors zat tweedehands

FX

FX

Kijk voor een multifx.

Alesis MIDIverb/QuadraverbII (of beter)
Boss SE-50/70/VF-1

Basis fx zijn reverb/chorus/delay

Wat leukere fx vind ik zelf Flanger/Phaser/Overdrive/vocoder

Een leuke beginners bak is de Zoom 1204 (50-80 Euro)

Voor iets serieuzer werk zijn de bovengenoemde apparaten allemaal ok,althans dat is mijn mening.

Ik heb zelf ooit een Zoom 1204 gehad en het was zeker niet slecht.

Succes

essentieel: reverb (Lexicon,Yamaha,TC), delay en een goeie analoge (stereo) chorus om alles net wat dikker te maken.

ook leuk: flanger, phaser en fuzz/distortion

een Sony dps-v55 vind ik persoonlijk een heel leuke effectprocessor. beschikt over een aantal aparte algoritmes, zoals een dopplereffect, reverse shifter, deca chorus, haas panner, ook degelijke reverbs, delays (die zijn iets te eenvoudig naar mijn smaak), en dan nog flanger, phaser, compressor, pitchshifter, amp simulator, overdrive... was nieuw iets van een 700 EUR, nu iets van een 300 à 400. samen met de Ensoniq dp-2 een van de meest interessante budget-multieffect-kassen.

de v55 is verder 4in x 4out en kan 2 effectblokken combineren in serie of parallel. sommige effecten nemen wel al zijn rekenkracht in 1 keer op, zoals de doppler of de vocoder alsook sommige reverbs. de reverbs komen ook nog eens voor zodat ze maar de helft van zijn capaciteit gebruiken. de interface is werkelijk ook zeer goed uitgedacht. heel efficiënte machine.

het enige probleem ermee is dat je waarschijnlijk meteen een minder budget effektenkas zal willen aanschaffen, zoals een tc fireworx, een lexicon pcm81 of een sony v77 (of een friggin eventide!). de v55 maakte mij vooral duidelijk hoe belangrijk effecten konden zijn zonder dat ie echt al de diepte bood van de duurdere toestellen. een soort compromis-machine. maar zeker beter dan een lexicon mpx100/200 of een tc m-one (geen idee van de xl-versie).

Ik ben zelf begonnen met een M-One. Die was nieuw indertijd niet goedkoop,
maar zeker geen miskoop. Tweedehands zijn die dingen nu redelijk te betalen.
Mijn idee is altijd liever iets langer te wachten en dan iets te kopen waar je ook
op langere termijn nog iets aan hebt.

Misschien kan men je beter op weg helpen als je een richtprijs aangeeft...

En de kerstman komt binnenkort ook langs..8D

Ga op zoek naar een goede reverb en delay..
dus waarschijnlijk een lexicon of TC. Laat je geen budget ding aansmeren. als je tenminste goede reverbs wil en geen ongewenste ruis ergens ver op de achtergrond.
en met die mooie instrumenten van jou heb je ( vindt ik) geen speciale effecten nodig.
een compressor is wel aan te raden.

tweedehands gitaarFX zijn ook goed om mee te experimenteren en gewoom illegaal software-downloaden:smeris: :bekdicht:

cheers,
social

Tja inderdaad zoals veeeele zeggen....... een lexicon mpx100/110 of eventueel een compressor/compounder om je kicks wat kracht te geven.

Back