Compressie zonder master inserts

Mans

Stamgast
Hola,

Ik ben op zoek naar een bescheiden mixertje en een van de opties is een mackie 1402 vlz pro.

Wat ik graag zou willen is een compressor plaatsen op de hele mix. Ik wil dan dit signaal via de control room outs op mijn monitors horen en via de master outs naar een geluidskaart leiden.

Met inserts op het masterkanaal moet dit mogelijk zijn (toch?) maar die heeft deze mixer dus niet (de kleinere soundcraft mixers hebben dit wel).

Is er een andere manier om gewenst resultaat voor elkaar te krijgen op deze (en soortgelijke) mixers?

:eureka:

Dat is een optie maar ik wil eigenlijk de computer pas plaatsen als ik daadwerkelijk ga opnemen.

Waarom wil je uberhaupt compressie op de mastermix?

Zo moeilijk kan dat toch niet zijn even uitleggen hoe het wel kan ?

Van de mixer de mix of control room outputs pakken > naar de compressor ins > compressor outs naar je monitoren.
Dat is de enige manier om je totale mix vanuit DIE mixer naar de compressor te gooien zonder inserts op bussen of master.

wil je de gecompressde mix ook nog recorden dan zal je de outputs van de compressor uit je monitors moeten halen en in je geluidskaart inputs moeten stoppen.
om het dan toch nog weer te kunnen horen/monitoren tijdens het recorden, zou je een koptelefoon of je monitors weer aan je geluidskaart outs kunnen hangen.

succes!!

Om de hele boel lekker in elkaar te laten 'happen'. Is dat niet gebruikelijk dan? Ik maak techno btw. Althans dat probeer ik ;)

Waarom wil je uberhaupt compressie op de mastermix?

Met compressie kan je een solo wat meer naar voren halen en als hij dan in de mix klinkt, dan is hij niet overdadig aanwezig.

Maar goed, kan je niet al je kanalen naar een bus sturen. Deze stuur je dan uit naar de compressor en laat je weer binnenkomen op een kanaal welke je dan doorstuurt naar de master. De master stuur je dan uit naar je monitoren en je computer.

Origineel geplaatst door anoniempje
Zo moeilijk kan dat toch niet zijn even uitleggen hoe het wel kan ?

Van de mixer de mix of control room outputs pakken > naar de compressor ins > compressor outs naar je monitoren.
Dat is de enige manier om je totale mix vanuit DIE mixer naar de compressor te gooien zonder inserts op bussen of master.

wil je de gecompressde mix ook nog recorden dan zal je de outputs van de compressor uit je monitors moeten halen en in je geluidskaart inputs moeten stoppen.
om het dan toch nog weer te kunnen horen/monitoren tijdens het recorden, zou je een koptelefoon of je monitors weer aan je geluidskaart outs kunnen hangen.

succes!!

Ah jammer daar was ik al bang voor. Ik wil zo min mogelik gekloot met kabels. Dan wordt t dus geen mackie tenzij iemand anders nog suggesties heeft?

Origineel geplaatst door BananaWorld
Met compressie kan je een solo wat meer naar voren halen en als hij dan in de mix klinkt, dan is hij niet overdadig aanwezig.

Maar goed, kan je niet al je kanalen naar een bus sturen. Deze stuur je dan uit naar de compressor en laat je weer binnenkomen op een kanaal welke je dan doorstuurt naar de master. De master stuur je dan uit naar je monitoren en je computer.

Als hij bussen heeft is dat een nog mooier idee inderdaad.

Dus een bus compressen en terugrouten via een stereokanaal? Dat klinkt werkbaar.

als je geen inserts wil gebruiken, kun je natuurlijk ook gewoon direct een compressor aan je bussen hangen..
terug komend signaal van de compressor weer naar je mengert, kun je evt nog bij eq'en als je signaal wat verkleurd is
en de kanalen die je door de compressor route muten op je mengert

- EDIT -

iemand was me voor :)

anyways dit werkt prima zo, op mn 1202 VLZ hoefde ik zelfs niks te muten, want de alt 3+4 knop was gelijk de mute knop :)

hoe dit op de 1402 zit weet ik niet

Iemand enig idee hoe de soundcraft epm serie zich verhoudt met de vlz pro serie van mackie? Die soundcrafts zijn namelijk een stuk goedkoper en hebben wel inserts op de master. Veel slechter of valt t mee?

Maw omdat je mix technisch zo'n solo niet goed kan beinvloeden met deze mixer ga je een compressor gebruiken om het recht te breien?

Het resultaat is het enige wat telt natuurlijk, maar qua mixen zijn er natuurlijk meer wegen die naar Rome leiden.

Origineel geplaatst door fuse
Maw omdat je mix technisch zo'n solo niet goed kan beinvloeden met deze mixer ga je een compressor gebruiken om het recht te breien?

Het resultaat is het enige wat telt natuurlijk, maar qua mixen zijn er natuurlijk meer wegen die naar Rome leiden.
:confused:
Als ik goed begrijp wat fuse bedoelt, kun je beter je mix goed in elkaar hebben dan achteraf je mix dichtsmeren met een compressie over de hele mix?
Daar ben ik het mee eens. Je kunt beter op de solo zelf compressie zetten, dan over het geheel.
Als de mix niet goed in elkaar zit, zou ik zeggen ga aan de slag met eq. Door dingen weg te laten kan je solo beter uit de verf komen. Ga eens aan het werk met weglaten van bepaalde frequenties op bepaalde kanalen.

:doei:
Yoonchi.

Origineel geplaatst door Mans
Iemand enig idee hoe de soundcraft epm serie zich verhoudt met de vlz pro serie van mackie? Die soundcrafts zijn namelijk een stuk goedkoper en hebben wel inserts op de master. Veel slechter of valt t mee?

Ze zullen elkaar niet veel ontlopen. Mackie is mischien iets steviger gebouwd. Eq van de Soundcraft is uitgebreider (mid sweep) en zal wel beter klinken dan de EQ van de Mackie (da's niet zo moeilijk...).

Als je een meetje handig bent kun je zelf een insert op de master van de Mackie bouwen....mocht je er nog een hebben staan.

Als ik zou moeten kiezen zou ik voor de Soundcraft gaan.

ik zou ook voor de soundcrafts gaan. ik heb zelf een e8 (nieuw, heel goedkoop)
en die klinkt al veel mooier klinken dan mackie. EQ is fijn, bouw is goed te doen. had steviger gekund maargoed...

om op de originele vraag terug te komen:
De simpelste manier om dit met de mackie te bekomen of eender welke andere mixer is om simpel weg de compressor tussen de mixer en de geluidskaart te zetten. Heb je de compressor niet nodig dan schakel je hem via de bypass uit.

Dan kan je eender welk kanaal opnemen in j computer en eventueel compressen bij de opname.

omdat je speakers aan de control room out hangen hoef je de compressor niet in en uit te pluggen.

Groeten,

Dweez

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door dweezil
om op de originele vraag terug te komen:
De simpelste manier om dit met de mackie te bekomen of eender welke andere mixer is om simpel weg de compressor tussen de mixer en de geluidskaart te zetten. Heb je de compressor niet nodig dan schakel je hem via de bypass uit.

Dan kan je eender welk kanaal opnemen in j computer en eventueel compressen bij de opname.

omdat je speakers aan de control room hoef je de compressor niet in en uit te pluggen.

Groeten,

Dweez

Maar dan hoor je het ongecompressde signaal over de speakers en dat is niet de bedoeling.

Nee ik ben er bijna uit dat het een soundcraft wordt. Via de alt groep terug naar een stereokanaal op de mackie kan t ook, maar op de soundcraft is t net wat minder gekloot en bovendien scheelt t redelijk wat euro's.

Is een patchbay niet iets? Dan kun je de compressor binnen 5 seconden aansluiten in de gewenste opstelling voor de toepassing op dat moment. En als je het een beetje wegwerkt heb je ook nauwelijks kabelzooi.

Ik bedoel eigenlijk het volgende. Als je comprest dan verminder je het volume eigenlijk wat je dan weer compenseert door je output singaal wat te versterken.

Als je dan een solo speelt (zonder drums etc) dan wordt deze ook versterkt zonder dat deze gecomprest wordt waardoor hij meer naar voren komt, maar als hij in de mix wordt gespeeld niet overdadig naar voren komt.

Eff een voorbeeldje met wat willekeurige getallen.

Mix op 80 db
Solo op 50 db
compressie 1:4
Cut-off op 70 db

Dus de mix wordt 72.5 db. Deze compenseer je naar 80 db en de solo is 50 db.
De solo alleen geeft ongeveer 55 db aangezien deze alleen niet gecomprest wordt, maar wel versterkt.

Het kan natuurlijk goed dat ik ergens een foute aanname maak of ergens een verkeerde denkwijze heb, maar volgens mij zou het volgens dit principe moeten werken.

Back