Leer mij techno kennen..

1pauluzz1

Paul -"1" en -"uzz1"
... en het produceren ervan :)

Hoi, ik produceer al een tijdje en ben door de jaren heen nogal eens van stijl gewisseld. Momenteel ben ik qua smaak/stijl voornamelijk met experimentele dingetjes, industriele hardcore en techno bezig.

Dat laatste genre is meer iets van de laatste tijd, afgelopen weekend een erg goede liveset van Secret Cinema bijgewoond en nu dus toch maar eens wat meer informatie gaan zoeken.
Het 'niveau' om het zo maar even te noemen, is een van de dingen die me voornamelijk aanspreken in techno: ik hoor technisch kloppende tracks met de nadruk op abstractheid en orginaliteit. Nu heeft elk genre zijn slechte en goede platen, maar toch vis ik er bij techno-dingetjes en b.v. industriele hardcore nét iets meer uit. Natuurlijk ook simpelweg een kwestie van smaak verder :).

Ik heb het een en ander zitten lezen over het produceren van techno, en kom vooral tot de conclusie dat je vooral je eigen ding kunt doen; 'the sky is the limit'. En dat is fijn, want als ik ergens een hekel aan heb dan is het wel binnen de lijntjes moeten kleuren en me telkens af moeten vragen of dit of dat geluidje wel geaccepteerd gaat worden.

Als ik zo een interview lees met b.v. Orlando Voorn blijkt dat er toch nogal eens tumult is binnen de scene, zo wordt er commentaar geleverd op het werk van Richie Hawtin terwijl hij in mijn ogen toch echt wel een getalenteerd producer is.

Dus ik vraag me af: wat is techno nu werkelijk? Hoeveel verschillende substromingen zijn er wel niet? En is het werkelijk zo dat het een verzamelbak is om je creatieve ei kwijt te kunnen door te doen en laten wat je zelf wil, of hangen er wel degelijk 'regels'/'waarden' aan een geaccepteerde techno track?
Misschien zijn er zelfs mensen met hier en daar een tipje over welke technieken nogal eens van pas komen bij het produceren van techno?

Ik merk overigens dat ik techno feesten geweldig vind, maar als ik dan thuis ben het vaak niet trek om hele sets te luisteren. Dan liever tracks, maar ik heb al snel de neiging om zelf te gaan produceren. Misschien is dit ook wel een kwestie van het vormen van smaak.

All in all misschien een beetje een vage vraagstelling, maar ik hoop dat deze thread wat antwoorden opleverd en ruimte biedt voor discussie.

Dank en groet,

Paul :)

Re: Leer mij techno kennen..

Origineel geplaatst door 1pauluzz1
Ik heb het een en ander zitten lezen over het produceren van techno, en kom vooral tot de conclusie dat je vooral je eigen ding kunt doen; 'the sky is the limit'. En dat is fijn, want als ik ergens een hekel aan heb dan is het wel binnen de lijntjes moeten kleuren en me telkens af moeten vragen of dit of dat geluidje wel geaccepteerd gaat worden.
Welkom in de wereld van dance :)
Naar mijn mening moet je gewoon lekker doen wat jij leuk vindt. Goed of slecht qua sounds ken ik niet.

Als ik zo een interview lees met b.v. Orlando Voorn blijkt dat er toch nogal eens tumult is binnen de scene, zo wordt er commentaar geleverd op het werk van Richie Hawtin terwijl hij in mijn ogen toch echt wel een getalenteerd producer is.

dat is dan zijn mening, lijkt me. Het gaat erom wat jij er van vindt, niet de oude koe van je buurman die zijn overbuurman net uit de sloot heeft gehaald.

Dus ik vraag me af: wat is techno nu werkelijk? Hoeveel verschillende substromingen zijn er wel niet? En is het werkelijk zo dat het een verzamelbak is om je creatieve ei kwijt te kunnen door te doen en laten wat je zelf wil, of hangen er wel degelijk 'regels'/'waarden' aan een geaccepteerde techno track?
Forget about the rules, the sky is the limit 8)
Volgens mij weet je al best aardig wat techno nou eigenlijk is en lijkt het me verstandig om eens te gaan maken waarvan jij denkt dat het techno is :) ;)

Succes :biertje:

je moet je wel een beetje aan een bepaalde stijl houden natuurlijk..
bv een hardrock band die alleen met violen ed speelt zal niet snel als hardrock bestempeld gaan worden.
en dat speciale kick geluid in de goatrance is ook vrij bepalend bv

Bedankt voor de reacties :okdan:

Nog overige reacties misschien? (discussie blijft een beetje uit merk ik)

Ik zie b.v. artiesten samenwerken waarvan de stijlen nogal eens verschillen.. is dat mijn gebrek aan kennis of is het echt allemaal zo vrij? :)

Bij b.v. hardcore/industriele hardcore kan ik vrij snel eruit pikken wat kwaliteit is en wat niet, is dit bij techno minder zwart/wit?

Bij b.v. hardcore/industriele hardcore kan ik vrij snel eruit pikken wat kwaliteit is en wat niet, is dit bij techno minder zwart/wit?

????????????????:confused: :confused: :confused:

rare snijboon

A-166506-1140169819-739997.gif

Origineel geplaatst door smackos
????????????????:confused: :confused: :confused:

rare snijboon

Groente = gezond niet? Maar wat ik met die post probeer te zeggen: bij andere muziekstijlen wordt nogal eens wat rommel uitgebracht. Van die net-niet tracks waarvan je, puur op techniek, al hoort dat het de plank mis slaat. Bijvoorbeeld in de industriele hoek brengen The Outside Agency en Rude Awakenings kwaliteitsmuziek.

Nu hoor ik met techno wel eens platen die vrij simpel zijn maar dan wél geloofd worden omdat het 'lekkere looptechno' is. Vandaar dat ik vroeg of dit bij techno dan wat minder zwart/wit is.

Maar goed, misschien zoek ik er ook wel te veel achter.

Groente = gezond niet? Maar wat ik met die post probeer te zeggen: bij andere muziekstijlen wordt nogal eens wat rommel uitgebracht. Van die net-niet tracks waarvan je, puur op techniek, al hoort dat het de plank mis slaat. Bijvoorbeeld in de industriele hoek brengen The Outside Agency en Rude Awakenings kwaliteitsmuziek.

Nu hoor ik met techno wel eens platen die vrij simpel zijn maar dan wél geloofd worden omdat het 'lekkere looptechno' is. Vandaar dat ik vroeg of dit bij techno dan wat minder zwart/wit is.

Maar goed, misschien zoek ik er ook wel te veel achter.

Techno is zo divers dat mensen van de ene substijl niets hebben met een andere substijl. Ik kan me voorstellen dat een Derrick May weinig heeft met de muziek van een Robert Natus. Toch hebben beide stijlen de plakker techno.

Binnen de 'looptechno' is ook niet zomaar alles goed. Net als bij praktisch elke stijl waar je wat dieper in zit herken je ook hier kwaliteitsniveau's. Sommige heren weten een bepaalde sound te fabricireren waar anderen niet aan kunnen tippen. Bijvoorbeeld Adam Beyer zijn producties vind ik persoonlijk erg goed.

Natuurlijk valt dit verschil wel weg als je met een paar pillen in je mik in een zweetzaal staat te springen ;) maar het is er wel degelijk.

looptechno? what the bliep is dat?

Techno zelf is te breed voor woorden. Bedoel je de beuktechno, minimale, detroit, europese (nederlands, duits, zweeds etc), amerikaanse etc.etc.? Zelf ben ik meer into dingen als monolake, basic channel (al schijnt basic channel tegenwoordig al een eigen stroming te zijn) maar ook sommige detroit (laatst wat dingen van axis aangeschaft). Ik moet er wel bijvermelden dat ik niet meer naar echte parties ga, en het voornamelijk dus thuis en in de platenzaak beluister.

(overigens zat ik me laatst te bedenken dat er naast dedicated feesten je eigenlijk nergens echt naar techno kan luisteren, kan er iemand bijv een cafe oid noemen waar je dit hoort?, in bijv berlijn is het aanbod op dit punt veel breder).

Wat electronische muziek betreft vind ik het leuikst om te maken, je hebt op de een of andere manier alle vrijheid om te freaken met je gear. In die zin vind ik het nog steeds een van de meeste vooruitstrevende stromingen die er is.

online documentaire
http://www2.abc.net.au/arts/soundsliketechno/html/default.asp?SegID=1

leuk citaat ( ben vergeten van wie ....misschien hier ergens gelezen ..weetniet
' praten over over muziek is zoals dansen over (op) architectuur '

Inner City: Good Life, Big Fun: da's Techno voor zover ik weet. :D

Nee, ik elke "scene" heb je allerlei ongeschreven regels....
Dance muziek is geen uitzondering:
"een intro duurt zo-en zolang....variaties pas bij de zoveelste bliep bij 2 minuten....geen doedelzakken erin....
zo- en zo snel..." :kont:

Ik ben van mening dat als je in een "scene" zit, je het puurst, in de traditie (!) van die scene je muziek moet
maken. Originaliteit is dan van geen belang, als het goed is, is het goed.
Wil je echter jezelf en jouw gevoelens uitdrukken kun je elke muziekstijl gebruiken omdat de inhoud dan
niet afhankelijk is van de vorm.

Daarom is Folk tijdloos en de levensduur van de gemiddelde Techno plaat twee weken. ( ;) )

Origineel geplaatst door ALBINO SCORPION
shit geen doedelzakken erin? kan ik 90% van mijn composities wegooien....

Ja, dan kan je wel opdoeken ja..... :D

gaat het tegenwoordig zo? "Heej ik heb een computer met reason. Ik kan muziek maken. Nu nog een stijl leren kennen en we kunne vertrekken"......?

Origineel geplaatst door Heinz Graaf
gaat het tegenwoordig zo? "Heej ik heb een computer met reason. Ik kan muziek maken. Nu nog een stijl leren kennen en we kunne vertrekken"......?

Nee hoor, ben nu zo'n 7 jaar actief met het produceren van muziek, toen ik dit topic opende was ik gewoon erg benieuwd naar een stijl waar ik toen nog vrij weinig vanaf wist. Let wel, dit is een vrij oud topic - inmiddels luister en produceer ik veel ander spul dan toen.

Back