ALLE afmix(vocaltips) HIER !

delict

Ingeburgerd
titel: ALLE afmix(vocaltips) HIER !

om aftetrappen

style: Hiphop

apparatuur:
AKG c3000b - presonus Comp16 - Presonus Pretube - Krk rockit5 monitoren
een goedkoop mixertje

Software: veel, waaronder Cubase en waves en t-racks

--------------------------------------------------------------------

om te beginnen staat me popkiller 10 cm van de microfoon af,
en begin ik vanaf daar te spitten. de mic staat midden in een kamer.
als we opnemen staat de headphone best hard , zodat we horen wat we spitten

instellingen Compressor:

ik heb een simpel compressortje dus ben hiermee snel klaar.
Input op : -1
output op: 0
voorderest heb ik die preset op vocal1 gezet.
output to meter staat aan

instellingen Preamp:

ik heb een simpel preampje dus ben ook snel klaar
Drive heb ik op 4 staan, dat is een heel klein beetje open
de gain hetzelfde, ook een héél klein beetje open
de volt+48 staat AAN

instellingen Mixer:

Phantom power staat aan:
de gain heb ik helemaal uit.
level van mic kanaal staat op een kwart
en de main mix level staat op de helft

software matig, staat microfoon opname knop in het MIDDEN..

zo dat was me bijdrage, en kan eigenlijk niet egt zeggen dat ik tevreden ben

daarom vraag ik ook jullie bijdrage om je wetenschap te vertellen , wat je erover weet.

met welke setup nemen jullie op? hoe staan je instellingen? en heb je nog andere tips?
en uiteraard een link waarin we de kwaliteit horen.

alvast heel erg bedankt, ik weet zeker dat je er mensen mee helpt, iig Mij

de popkiller kan zo goed als tegen je mic aan staan, zorg dat je niet te ver van je mic af staat te rappen als je een kamer heb zonder akoestische behandeling. Rapvocalen klinken over het algemeen prima droog.

- Waarom ga je via je preamp EN je mixer? niet doen. dat goedkope mixertje voegt troep toe aan je signaal, als het kan direct uit je pre naar je geluidskaart gaan.

- Waarom twee keer phantom power? Nergens voor nodig.

- Laat die compressor tijdens het opnemen zitten. Ik denk niet dat je problemen hebt met ruis, dus als je zo hard mogelijk opneemt, en je leert je artiesten de harde P's B's T's en andere pieken een beetje te drukken, dus minder dynamiek in de stem, komt het helemaal goed. Compressie doe ik altijd achteraf.

Zelf ga ik het liefst met een goeie mic een goeie maar cleane preamp in van een goeie tafel en vanuit daar direct protools in. vanuit protools terug de tafel in, filter alles onder 60 Hz vaak weg, dan meestal een compressor voor kleur en EQ via de insert send/return, en soms op het kanaal nog een beetje corrigerende EQ en/of compressie. Vanuit daar de mixbus in, en daarop een beetje compressie op de piekjes (2/3 dB max!) en die mix via een converter terug protools in. (gewoon op 44.1000, 24 bit)

succes ermee!

Met de info die je geeft kan ik eigenlijk niks. Wat bedoel je met de input van je compressor op -1? Is dat -1 dB of gewoon het eerste streepje naar links? En wat is preset 1???? Wat voor apparaat is het überhaupt???

Wat ik bedoel is dat de stand van je knoppen helemaal niks zegt. Het is helemaal afhankelijk van het type en merk apparaat, de klank bron (oftewel: type microfoon, de stem van de vocalist, akoestiek, etc...). Daarnaast gaat het om het effect (sound) dat je wilt bereiken met je spullen/muziek/klank.

Ik kan je wel vertellen wat mijn werkwijze is maar daar heb je niet veel aan, omdat elke signaalketen anders is afhankelijk van de toepassing. Ik kan je wel tips geven voor dingen die je wel en niet zou kunnen doen. Maar het is zinloos om te vertellen op welke stand mij gain staat.

Begrijp me niet verkeerd! het is geen kritiek ofzo, maar ik denk dat je vraagstelling een beetje eigenaardig is.

nog 1 vraag, ik wil wel dat mixertje eruit ketsen., ben bang alleen dat die shit niet gaat lukken, ik wil opnemen krijg ik geen signaal meer

die output kabels die normaal uit me mixer gingen , die kan ik wel aansluiten op de pre of compress.....maar daar staat "unbalanced" , en bij de pre-"instrument" maar daar is maar 1 plug voor

en 1 output blijft open. zie foto's :

http://members.lycos.nl/haseblazersmuziek/Test/

kan iemand me hiermee helpen.

Ps als ik die mixer eruit haal, dan heb ik geen Eq controlle, is dat software matig beter?

Delict- wat voor geluidskaart/interface gebruik je? Als je daar een kabel van XLR naartoe haalt, moet het lukken. dus..gebalanceerde output van je preamp (of unbalanced als je interface geen geblanceerde inputs heeft) naar je interface, en gewoon mono opnemen op een kanaal in cubase.

Laat de EQ van je mixertje en je compressor links liggen terwijl je opneemt. de waves (R) eq's zijn beter dan die op een goedkoop mixertje. Zelfs als je het wel wil gebruiken kan je het beter achteraf doen, als je gaat mixen.

ek krijg et signaal al binnen. ik heb de kabels die ik normaal in me mixer stereo aux return deed, nu 1 in de preamp output, en 1 in de compressor output gedaan. , en het werkt als ik in cubase een audio channel aanmaak , en daaropneem...

kvin het wel een rare oplossing.. 1 kabel in output pre en 1 in de comp

Je leest niet wat ik zeg. Laat je compressor zitten tijdens het opnemen.

dus...mic->pre-amp input->pre-amp output->geluidskaart

ja maar ik WIL graag met de compressor werken. begrijp me niet verkeert dat ik niet luister naar je antwoord...mijn compressor is goed heb ik in de revieuws gelezen, dus snap niet waarom ik de compressor wegmoet halen....

en moeten deze kabels voor de output dienen die naar me geluidskaart moeten?

(http://members.lycos.nl/haseblazers...st/DSC00005.JPG )

zoja ... et zijn twee kabels. die lopen op het eind af naar 1 plug....

en kijk die aansluit mogenlijkheden van me pre en comp

( http://members.lycos.nl/haseblazers...st/DSC00006.JPG )

thnx zowizo.....ik denk alleen dat (et voor mij) niet helemaal duidelijk is

oh en waarom heb je 2 keer phantompower aan ?

een keer in je preamp en dan nog in je mixer ?

zucht..hiphopcats

Origineel geplaatst door delict
ja maar ik WIL graag met de compressor werken. begrijp me niet verkeert dat ik niet luister naar je antwoord...mijn compressor is goed heb ik in de revieuws gelezen, dus snap niet waarom ik de compressor wegmoet halen....

ik bedoel dit absoluut niet verkeerd hoor...... maar ik snap niet waarom je die compressor er tijdens de opnames tussen wil hebben ? Toch niet alleen omdat hij goed tevoorschijn komt in de reviews ???

Wat wil je met je compressor bereiken ?

Origineel geplaatst door Franz.K.
oh en waarom heb je 2 keer phantompower aan ?

een keer in je preamp en dan nog in je mixer ?

zucht..hiphopcats

Check mn 1e post.

Haha, en alsof house producers altijd lekker wakker zijn qua gear;)

Delict, een compressor was vroeger een manier om een signaal (in dit geval een stem) plat te drukken om door een smallere bandbreedte te passen. Dat wil zeggen, het dynamisch bereik is minder groot, en dus "platter". Als je een hoop ruis hebt, is het verstandig om te compressen, zodat je zo hard mogelijk kan opnemen, en dus zo min mogelijk problemen met ruis hebt.

Ik neem aan dat je alleen stemmen opneemt, close miked en in een DAW opneemt, dan zal je niet bijzonder veel problemen hebben met ruis, en is de compressor niet nodig, perse. Alle dingen in je opname ketting veroorzaken een vertroebeling van je geluid, en moet je dus proberen te minimalizeren.

In het kort, zo clean mogelijk opnemen, en zo veel mogelijk processing in de mix toepassen,als je alles hebt opgenomen, en dus non-destructieve keuzes kan maken.

Tegenwoordig is het de norm om rapvocalen te compressen om ze beter in de mix te laten zitten, en om ze een crunchy sound te geven, dat kan je dus eigenlijk beter achteraf doen.

reviews zeggen soms een hoop, maar je moet compressie in jouw geval toevoegen uit smaakoverwegingen. Dus niet omdat het zo hoort, of dat het kan, maar omdat het iets toevoegd aan je sound. Klinkt heel filosofisch misschien (dat had ik het in ieder geval 5 jaar geleden gevonden) maar probeer

Tot slot: Er zijn genoeg engineers die MET compressie en EQ opnemen, en dat is prima, zolang je goeie spullen hebt, en heel goed weet wat je doet. Ik persoonlijk doe het al-tijd achteraf. Ik hou van controle.

Ik weet niet hoe je geluidskaart in elkaar steekt, maar direct van je pre-amp naar je kaart dus. hoe je het doet, doe je het;)

Origineel geplaatst door IJsman

(....)

reviews zeggen soms een hoop, maar je moet compressie in jouw geval toevoegen uit smaakoverwegingen. Dus niet omdat het zo hoort, of dat het kan, maar omdat het iets toevoegd aan je sound. Klinkt heel filosofisch misschien (dat had ik het in ieder geval 5 jaar geleden gevonden) maar probeer

Tot slot: Er zijn genoeg engineers die MET compressie en EQ opnemen, en dat is prima, zolang je goeie spullen hebt, en heel goed weet wat je doet. Ik persoonlijk doe het al-tijd achteraf. Ik hou van controle.

(.....)

Ik snap idd niet waarom perse die compressor en die mixer ertussen moet, als je goed opgenomen vocals wil... Anders worden je vocals alleen maar slechter kwa kwaliteit.

Ik snap het wel als je supergoede spullen heb, maar das een ander verhaal. Maar dat geldt ook voor pre-amps en mic's.. Dus ipv veel spullen (mixer, preamp, compressor, mic) kun je beter één goede preamp en één goede mic hebben :kroon:

Back