Verschillende Frequenties

karstieman

Super K
Ik ben op zoek naar een overzichtje van instrumenten / vocals en hun frequenties.
Dat zo'n lijstje niet heilig is weet ik, maar het geeft een goede basis om te starten met mijn mix.
Heeft iemand een link / of misschien zelf zo'n overzicht ? 8)

Ja geweldig ! Die overzichtjes bedoelde ik :halleluja

Enige wat ik vreemd vind is dat de Kick zo hoog lijkt te liggen. In de schema's staat de kick rond 60 Hz.
Neem bijv. een dikke hiphop kick.
Als ik daar alles onder de 40Hz weghaal, dan hoor ik echt dat er laag wegvalt...

Of zie ik het verkeerd ?

Origineel geplaatst door karstieman
Enige wat ik vreemd vind is dat de Kick zo hoog lijkt te liggen. In de schema's staat de kick rond 60 Hz.
Als ik daar alles onder de 40Hz weghaal, dan hoor ik echt dat er laag wegvalt...
onder de 40hz neemt alleen ruimte in beslag...

en nummer 2 (instrumentjes)

Attachments

• frequency chart.jpg
    frequency chart.jpg
    76,6 KB · Bekeken: 103
Kijk eens naar bijlage 1.
Daar staat dat de kick pas begint bij 60Hz.
Als ik mijn kick afsnij bij 60Hz, dan hoor ik 'm bijna helemaal niet meer 8o)

Maar even serieus: op welke freq. laten jullie de kick beginnen ?

Je Kick begint wel lager, zeker bij analoge drumcomputers, maar het doet erg weinig in de mix. Als je je kick solo luisterd hoor je een duidelijk verschil, maar zodra je je totale mix luisterd, met daarin een basslijntje, dan hoor je dat zowel je kick en je basslijn meer headroom krijgen en minder kippesoep klinken. Veel mensen hebben dan ook een highpass op hun mixer constant aanstaan om geluiden onder de 40 a 60 hrz weg te filteren.

Daarnaast gaat dit overzicht meer over een echte drumkit, met dus een echte drummer. Drumcomputers zullen meer subsonisch laag hebben dan een echt vel (lijkt mij!)

Ik vind die overzichtjes nauwelijks interessant. Je moet met je oren bepalen wat je wel of niet nodig hebt, dus alleen maar dingen wegfilteren als je er last van hebt. Heb je er geen last van , misschien voegt het dan juist harmonisch wat toe, of misschien helemaal niks, dan is het ook goed.
In deze schema's komen boventonen bijv. ook niet voor. Dus als je zo'n schema volgt dan zou je boven de 14K eigenlijk alles wel weg kunnen draaien.
IMHO leuk om te zien, zo'n schema, maar in de praktijk nauwelijks te gebruiken in je mix.

Origineel geplaatst door Tactic
Ik vind die overzichtjes nauwelijks interessant. Je moet met je oren bepalen wat je wel of niet nodig hebt, dus alleen maar dingen wegfilteren als je er last van hebt. Heb je er geen last van , misschien voegt het dan juist harmonisch wat toe, of misschien helemaal niks, dan is het ook goed.
In deze schema's komen boventonen bijv. ook niet voor. Dus als je zo'n schema volgt dan zou je boven de 14K eigenlijk alles wel weg kunnen draaien.
IMHO leuk om te zien, zo'n schema, maar in de praktijk nauwelijks te gebruiken in je mix.

Toch vind ik het handig om erbij te houden tijdens het mixen.
Zo weet je in ieder geval (ongeveer) rond welke freq. je een instument kunt terugvinden.
Ik ben het met je eens dat de uiteindelijke aanpassing bepaald moet worden door je gehoor.

Het Lijkt me wel dat het haast onvermijdelijk is dat sommige instumenten met bijv. zang zich overlappen.
In welke mate is dit nu echt 'slecht' voor je mix ?

Overlappen is juist vaak essentieel! Je zult ALTIJD overlappingen hebben, anders krijg je echt een hele rare mix. Een drumkit is toch ook al spectrum vullend? Een basgitaar loopt toch ook boven de 1K door. Een akoestische gitaar is ook erg breedbandig..
Het gaat er juist om om de balans te vinden in dit allemaal.
Balans is waar een mix om gaat, hoe hard staan de instrumenten bijvoorbeeld, en mocht je in je balans problemen krijgen, dan heb je een eq om sommige problemen op te lossen.
Luisteren naar wat je hoort dus. En niet nadenken over frequenties.

De afbeelding van Flechdrop. zie je de instrumenten met kleur aangegeven.
Is daar een reden voor.
Soms om aan te geven , welke klanken er bijelkaar in de groep horen?

Is er ook een Analyzer voor klankkleur timbre ?
:doei:

Origineel geplaatst door karstieman

Of zie ik het verkeerd ?

Ik vraag me af hoe je alles onder de 40 weghaalt.
Gebruik je een brickwall filter of een normale eq?
Een normale eq haalt ook frequenties rondom de cvutoff freqentie weg.
Als je op 40Hz filtert dan haal je ook een stuk van 60Hz weg.

Daarmee wil ik niet zeggen dat er nix zat onder de 40Hz, maar je moet wel zeker zijn dat je correct filtert.

DOggo Gebruik een analyzer en een gewone eq 4 moet goed zijn , Check met de analyzer wat je weghaald .

En je oren:doei:

Origineel geplaatst door jamal
DOggo Gebruik een analyzer en een gewone eq 4 moet goed zijn , Check met de analyzer wat je weghaald .

En je oren:doei:

Met een gewone eq kan je nooit 'vanaf een frequentie' filteren.
Gewone eq's halen rondom ook geluid weg, Dit is welliswaar minder dan OP de frequentie maar heeft wel een breder spectrum waardoor je alsnog redelijk wat energie kunt wegslurpen van frequenties die liggen buiten de cutoff van de filter.

Overigens, als je toch al een spectrum analyzer gebruikt dan kan je makkelijk zien of er veel energie onder de 40Hz zit. Wel een hoge resolutie analyzer gebruiken, anders is het bas/sub gedeelte niet nauwkeurig genoeg en zie je de individuele frequentiepieken niet.

Die lijstjes met frequenties zijn altijd erg onnauwkeurig..

edit:

Nouja, 'erg', maak er maar 'enigzins' van.:)

Origineel geplaatst door doggo
Met een gewone eq kan je nooit 'vanaf een frequentie' filteren.
Gewone eq's halen rondom ook geluid weg, Dit is welliswaar minder dan OP de frequentie maar heeft wel een breder spectrum waardoor je alsnog redelijk wat energie kunt wegslurpen van frequenties die liggen buiten de cutoff van de filter.

Overigens, als je toch al een spectrum analyzer gebruikt dan kan je makkelijk zien of er veel energie onder de 40Hz zit. Wel een hoge resolutie analyzer gebruiken, anders is het bas/sub gedeelte niet nauwkeurig genoeg en zie je de individuele frequentiepieken niet.

KLopt

Back