Transponeer tips

theGmus

Stamgast
Als ik met onze band een paar nummertjes achter elkaar spelen is het aan mij om te zorgen dat we doorgaan met het nieuwe nummer zonder dat de muziek helemaal stopt. Maastal doe ik dat door een pad sound met een piano o.i.d. neer te leggen.

Het probleem is echter als het volgende nummer in een andere toonsoort staat. Wat ik nu meestal doe is de 5e akkoord pakken van de toonladder waar we naartoe moeten met een 11 of een 13 akkoord. Dus moeten we naar de toonladder van C dan ga ik daarheen door een G11 of G13 te spelen.

Bij sommige modulatie acties werkt dit vloeiender als bij anderen. Maar om dit iedere keer toe doen wordt het toch een beetje duf :Z , heeft iemand hier nog handige tips om te delen?

Cheers,
Eddy

Laatst gewijzigd:
Ik speel dan wel niet in een band ofzo, maar als ik nummers aan elkaar wil plakken gebruik ik vaak een drumsolotje om naar het volgende nummer te gaan. Lekker eenvoudig maar je kan wel aardig de spanning van het ene nummer naar het volgende laten lopen.

dat soort progressies hangt heel erg af vanaf welk akkoord je komt en naar welk akkoord je toe moet, in principe kun je van elk akkoord naar een ander akkoord. Dat kan via 1 tussenakkoord, maar soms ook via veel meer tussen akkoorden. Wat ik vaak doe is gebruik maken van sus2 en sus4 akkoorden om terug te gaan naar een ander schema.

Bij wat complexere overgangen (bijvoorbeeld fis naar Cm) ga ik vaak een halve noot naar beneden kwa akkoord , daarna nog 3 naar beneden in een dim akkoord om vervolgens via een 5e op de root noot uit te komen in het nieuwe basisakkoord.
dus: F# - Fm - Ddim7 - Gmaj7 - Cm

met de juiste omkeringen zijn dit megamooie overgang schema's. Er zijn natuurlijk talloze van dit soort schema's te bedenken.

Laatst gewijzigd:
ok, nog een simpel voorbeeld op basis van de sus techniek

stel je wilt van D naar E
schema wordt dan: D - Asus4 - A - E

Ik vind die progressie met die Ddim7 erg mooi, ik ga daar nog even op verder oefenen.

Als ik bijvoorbeeld van D naar een E ga doe ik dat eigenlijk altijd zo:
D B13 B E

Om dat met een Asus te doen klinkt ook intressant en heeft wat meer verassing (misschien omdat ik dat andere zo gewend ben), daar ga ik ook nog even mee door.

Thanks, :okdan:
E.

Origineel geplaatst door theGmus
Als ik bijvoorbeeld van D naar een E ga doe ik dat eigenlijk altijd zo:
D B13 B E

ff geprobeerd, leuk om de 13e noot er zo bij te betrekken, ga ik ff oefenen voor mijn overgang toolbox :)

thnx

het is nogal een lang verhaal om uit te leggen hoe het precies in zijn werk gaat maar als je in wikipedia '' mutatio hexagordum'' intyped dan word het helemaal duidelijk!

Eerst lijkt het wat lasig maar als je er ff mee bezig bent loont het gigantisch!!

Grtz

Nou ik heb 'mutatio hexagordum' even gekopieerd en geplakt, maar er is niks te vinden in de wikipedia, ook met google komt er weinig zinnigs boven water....

Ja sorry je hebt gelijk, ik heb het verkeerd ingetyped

Het juiste woord is Hexachord

Als het goed is lukt het nu wel,

Succes!

Grtz

Back