SH 101 sync probleem!

deeon101

Ingeburgerd
Hallo iedereen!
ik ben nieuw op dit forum, ik heb me aangemeld omdat ik met een probleempje zit...ik wil mijn SH101 gelijk laten lopen met een ander apparaat of met apparaten (dus hem op een extern tempo laten lopen bijv van mijn mpc en het start/stop signaal) SH heeft alleen Clock Sync en mijn andere apparaten zijn midi aangestuurd, zou ik van Doepfer de MSY2 kunnen gebruiken om ze te laten syncen? dus start/stop en tempo?

wat zijn eventueel de opties voor CV/Gate op een MPC1000?\

alvast bedankt, ik hoor het graag!
:)

je zou een msy kunnen gebruiken inderdaad, en dan de jack uitgang gebruiken.
als midi to cv / gate converter heb je ruim keus... kenton pro solo, philip rees little mcv, doepfer mcv...

er zal vast wel een cv converter zijn met trigger out, misschien een hele oude doepfer, of een kenton pro solo mk2, die kan tevens din sync uitsturen. misschien kan je de clock daar vanaf tappen, maar ik weet niet of je de clock daarvan langzamer kan zetten...

iemand anders nog een idee toevallig ?

Origineel geplaatst door elektrovolt
je zou een msy kunnen gebruiken inderdaad, en dan de jack uitgang gebruiken.
als midi to cv / gate converter heb je ruim keus... kenton pro solo, philip rees little mcv, doepfer mcv...

er zal vast wel een cv converter zijn met trigger out, misschien een hele oude doepfer, of een kenton pro solo mk2, die kan tevens din sync uitsturen. misschien kan je de clock daar vanaf tappen, maar ik weet niet of je de clock daarvan langzamer kan zetten...

iemand anders nog een idee toevallig ?

okay, dus even voor de duidelijkheid: MSY kan in ieder geval voor tempo change en start stop.
en de MCV kan zeker voor de cv/gate te laten triggeren, maar waarschijnlijk geen tempo change?

ik ben niet erg op de hoogte van CV/Gate (mijn mpc en korgs gaan allemaal gewoon via midi)

toen ik mijn sh101 kocht wist ik niet dat er nog een apparaat bij moest kopen om hem gelijk te laten lopen met de rest van mn gear...

als mensen nog meer suggesties weten laat maar komen!:okdan:

de cv /gate van sh101 moet je een mono jack (gitaar)naar mono mini-jack (walkman aansluiting maar dan in mono) hebben x2 of zelf solderen. een mooie synth hoor is een sh101 en makkelijk te programmeren

Origineel geplaatst door deeon101
okay, dus even voor de duidelijkheid: MSY kan in ieder geval voor tempo change en start stop.
en de MCV kan zeker voor de cv/gate te laten triggeren, maar waarschijnlijk geen tempo change?

ik ben niet erg op de hoogte van CV/Gate (mijn mpc en korgs gaan allemaal gewoon via midi)

toen ik mijn sh101 kocht wist ik niet dat er nog een apparaat bij moest kopen om hem gelijk te laten lopen met de rest van mn gear...

Met een midi to cv/gate converter (bijvoorbeeld een doepfer MCV4, maar niet de MSY2, die is er voor het syncen van oudere drumcomputers aan een midi sequencer,) kun je je Sh101 afspelen als ware het een midi synth, dus dan heb je ook geen sync of tempo of wat dan ook nodig: gewoon noten programmeren in je sequencer en rocken maar. Of begrijp ik je wensen nu verkeerd?

nee dat is eigenlijk precies wat ik wil alleen kan dat in combinatie met een MPC1000? het is mij nog niet gelukt (dus is een mpc zodanig compatible dat ik hem als sequencer kan laten lopen voor mijn SH omzo toonhoogtes en lengtes te triggeren?)

in principe vind ik het programmeren van mn SH geen probleem alleen puur het gelijk laten lopen van een basslijntje (mijn 101 dus) met beats die ik heb gemaakt met mijn mpc of korg, dat ik die gelijk kan laten starten/stoppen en qua tempo ook gelijk kan laten lopen, dat is mijn enigste probleem...

ik heb ook al naar MCV van doepfer gekeken maar toen ik in eindhoven bij de I4MUZIK ging navragen kwamen ze met vage shit (tenminste voor mij) zoals; als je een jack plug er half in stopt triggered ie alleen de Gate en er helemaal in stoppen is CV ofzo, ook nog iets met de GND ?
en volgens mij kan ik al die dingen niet eens gebruiken op mijn mpc of korg....?

soms vraag ik me af of het goedkoper/gemakkelijker is om mijn SH te laten ombouwen met een midi out/in thru erachter, iemand ervaring mee?:confused:

nee dat is eigenlijk precies wat ik wil alleen kan dat in combinatie met een MPC1000? het is mij nog niet gelukt (dus is eensoms vraag ik me af of het goedkoper/gemakkelijker is om mijn SH te laten ombouwen met een midi out/in thru erachter, iemand ervaring mee?:confused:

Dat hoeft dus niet, zie die Doepfer MCV4 maar als een externe midi ombouw :) Want ja, je kunt je mpc gebruiken als midi sequencer, dus kun je 'm ook gebruiken om met een MCV4 je 101 te sequencen. Gewoon precies zoals je iedere andere midi synth aanstuurt.

Het probleem is dat je het woord 'syncen' gebruikt (een term die je gebruikt voor drumcomputers en synths met een interne sequencer), terwijl je eigenlijk gewoon je 101 met midi noten wil spelen. Dat schept verwarring, vandaar dat je vage uitleg krijgt.

n

soms vraag ik me af of het goedkoper/gemakkelijker is om mijn SH te laten ombouwen met een midi out/in thru erachter, iemand ervaring mee?:confused:
weet je wat dat kost man een midi kit voor ee sh101 2e ze zijn bijna niet meer te krijgen 3e ik ben bang dat het niet is wat je wil. alleen als je hem erg snel wilt laten lopen maakt de trigger in nog wel eens (vaak) een fout. dan heb je een midi kit nodig i.m.o

oke, samengevat:
als ik de MCV4 gebruik waar moet ik dan alle kabels instoppen (en tot hoever) om er een midi signaal (in of thru) uit te krijgen?
ik neem aan; mini jacks in mijn CV out en GATE out...GATE gaat dan weer in de GATE input van de MCV4, en de CV kan ik kiezen tussen CV1/2 en CV3/4? en met deze functies kan ik midi noten inspelen op een midi sequencer (hoogte, sterkte, lengte)?

Als ik de MSY2 gebruik hoef ik dus alleen de Jack van EXT CLK IN (op mijn sh) naar de CLOCK input op de MSY2 en dan kan ik start/stoppen en hem gelijk laten met bijvoorbeeld mijn mpc (dus dan doe ik niets met cv of noten inspelen op de mpc, alleen puur start stop en tempo gelijk zetten op een externe apparaten?)

sorry hoor, maar ik denk dat ik hem bijna snap! :biertje:

Origineel geplaatst door dr.DRé
weet je wat dat kost man een midi kit voor ee sh101 2e ze zijn bijna niet meer te krijgen 3e ik ben bang dat het niet is wat je wil. alleen als je hem erg snel wilt laten lopen maakt de trigger in nog wel eens (vaak) een fout. dan heb je een midi kit nodig i.m.o

echt waar joh? duurder als een mcv of msy doosje (die vind ik ook best prijzig, nieuw zijn die namelijk rond de 80 euro)

Wat betreft de MCV4 heb je het aardig bij het goede eind. Hier is een handleiding van de MCV4, misschien dat dat nog meer duidelijk maakt.
Ook van de msy2 staat een handleiding online: http://www.doepfer.de/pdf/msy2_man.pdf

Wat betreft de clock, op zich heb je gelijk, alleen is dit lastiger te combineren met midi: de clock input op de sh101 is eigenlijk bedoeld om de interne sequencer te syncen aan bijvoorbeeld een drumcomputer of andere sequencer met een clock output. Met de MSY wordt hoe dan ook lastig om te doen wat jij wil, omdat die met gewone midi kabels werkt, terwijl de 101 met een jack kabel werkt. Dus al zou het technisch kunnen, dan nog moet je een kabel gaan solderen.

Maar misschien heb je helemaal niks extra's nodig. Ik heb het volgende wel 'ns voor elkaar gekregen met een andere synth met een clock input:
Neem een kort maar luid sampletje (bijvoorbeeld een rimshot, evt wat omhoog geptiched) en maak daar een loopje mee in je mpc die je toewijst aan audio output 1 van je mpc. Je sluit vervolgens die output 1 met een jack kabeltje aan op de clock input van de 101, en dan maar kijken wat er gebeurd (je moet natuurlijk nog wel de sequencer of arp van je 101 even voorzien van wat noten :) ) Misschien dat het werkt.

Back