Mijn m-audio delta 24/96 kraakt

Dj_Platypus

Engine
Ik heb sinds kort een nieuwe geluidkaart, nu kraakt hij alleen tijdens het afspelen van muziek als ik andere menu's open in windows.

Ik heb al de nieuwste drivers gedowned en ook al geprobeert of het probleem afgelopen is als ik de buffersize verander.
Die staat nu op 256 samples.

In Reason gebruik ik Asio M Audio Delta Asio
Als standaard app. voor het afspelen van geluid onder windows heb ik gekozen voor M Audio Delta AP 1/2

Mijn systeem:

Pentium III 866
320 MB Ram
Matrox g550 vga kaart
en dus de M-Audio Delta Audiophile 2496

Ik hoop dat er iemand mij kan helpen met m'n probleem.

Heb je een moederbord met een VIA chipset?

Hoe staan je IRQ's ingesteld. Laat je dit door Windows zelf doen of doe je dat zelf? (laatste optie werkt beter bij dit soort problemen)

Origineel geplaatst door Dj_Platypus
sorry ik heb ff geen idee waar je het over hebt

Tsja, zo zou het eigenlijk ook moeten zijn. Gewoon kaartje installeren en gaan met die banaan. Maar helaas wordt er tegenwoordig meer van de computer muzikant verwacht. :(

Maar goed,heb je enig idee wat voor moederbord je in je PC hebt zitten (merk/type)?

Het zou best door WinXP kunnen komen. Daarom moet je eens kijken of je wat "tweaks" moet toepassen.

www.musicxp.net

Succes! ;)

Nou ja, er zijn geen domme vragen. :)

Misschien dat jij en G-style even moeten kijken hoe het kan.

kraakt het af en toe en onvoorspelbaar?
of kraakt het altijd als er veel harddisk-activiteit is?

start eerst maar 's msinfo32 bij startmenu -> run en dan kijken bij hardware resources, IRQs
hebben de apparaten verschillende IRQs of zijn er een aantal die allemaal IRQ 9 oid gebruiken?

7 stuks maken gebruiken van irq 9 en de resat verschilt.

zie plaatje

Attachments

• irq.jpg
    irq.jpg
    130,6 KB · Bekeken: 149
Zoveel apparaten op één IRQ, dat lijkt me inderdaad vragen om problemen. En dat VIA zit me ook al niet helemaal lekker.

Ik heb zelf m'n Pulsar II op IRQ 5 staan. Speciaal in het BIOS het PCI-slot waar de kaart inzit, op 5 gezet. Kijk eens of dat helpt. Tenslotte heb je nog niets op die IRQ staan.

Probeer ook eens je ethernetkaart in apparaatbeheer (device manager) uit te schakelen als je met muziek bezig bent.

Origineel geplaatst door Lotuz

Ik heb zelf m'n Pulsar II op IRQ 5 staan. Speciaal in het BIOS het PCI-slot waar de kaart inzit, op 5 gezet. Kijk eens of dat helpt. Tenslotte heb je nog niets op die IRQ staan.

??? ja, en hoe weet ik nu welk pci slot ik heb zijn die dingen genummerd ofzo??

Ik ben echt een leek qua inside m'n pc

Ik ben echt een leek qua inside m'n pc

Dat is iedereen in het begin, maar je wordt bijna gedwongen om je deze kennis eigen te maken.

Het PCI-slot dat naast het AGP-slot ligt (waarin je videokaart zit) is nummer 1. Die daarnaast nummer 2, enz.

Tip: nooit je geluidskaart in PCI-slot 1 zetten.

aha hij zit in het laatste pci slot, daarna zit nog een zo'n anders slot en that's it.

Da's waarschijnlijk slot 5 of 6. En daarnaast zit denk ik een ISA-slot (lijkt op een PCI-slot, maar is een stuk kleiner).

Dus nu naar BIOS en de IRQ van dat PCI-slot reserveren op bijvoorbeeld 5.

uhm nou, Windows XP is standaard ACPI en dat betekent dat al die PCI en AGP kaarten op dezelfde IRQ staan

ik weet niet of het overal zo is, maar ik kon er dus niets aan veranderen, ook in de bios niet
als je het echt wilt veranderen moet je windows xp installeren als 'standard pc' maar ik zou eerst 's wat andere tweaks proberen

Je hebt ACPI aan staan (een van je apparaten op IRQ 9), een systeemonderdeel dat nogal diep ingrijpt op je besturingssysteem (Advanced Configuration and Power Interface). ACPI neemt daarbij ook de verdeling van systeembronnen op zich, wat voor veel gedeelde irq's kan zorgen. Je zult je kaart waarschijnlijk niet op een ander IRQ krijgen zonder ACPI uit te schakelen. Dat krijg je echter niet zomaar voor elkaar. Ik zal ff moeten kijken hoe dat ook alweer zit in Windows XP. In sommige gevallen moet dit zelfs eerst vanuit je bios worden uitgeschakeld, en in het ergste geval moet je windows opnieuw installeren. Maar ik zou niet zonder meer deze 2 laatste opties gebruiken. Ik zal ff uitzoeken hoe je acpi uit kunt schakelen.
Wat ik nog uit m'n hoofd weet van deze optie: kijk in je apparaatbeheer (in je systeemeigenschappen) naar het onderdeel 'computer': hier staat als het goed is iets in de zin van 'acpi systeem' ofzo. Deze moet je veranderen in Standaard PC.

Back