Okay, de verschillen :
Synthese
Eigenlijk is de MicroWave een wavetable synthesizer met wat V.A. mogelijkheden. De Q is een V.A. met wat wavetable mogelijkheden. De Q is veel veelzijdiger, de Microwave XT bij uitstek geschikt voor een 'andere' sound dan je gewend bent en een hele andere manier van geluiden maken.
Interface
De MicroWave, Micro-Q (alle varianten) hebben een interface zoals de Waldorf Pulse; je moet dus door een 'grid' heen om parameters te veranderen. Op zich te doen, maar lang niet zo handig als een echte knoppeninterface als de Q-rack (de 5u hoge versie) of beter nog de Q-toetsenversie (heeft NOG meer knoppen dan de 5u versie). Bij de MicroWave heeft de XT uitvoering aanzienlijk meer knoppen hetgeen gewoon veel prettiger werkt bij het maken van je sounds.
Onderlinge verschillen
De MicroWave heb je in een I (analoge filters), II (digitale filters) en XT uitvoering (digitale filters, veel knoppen).
De Q heb je in de MicroQ (25 stemmen), MicroQ Omega (75 stemmen), Q-rack (16 stemmen, uitbreidbaar tot 32, betere interface), en toetsen uitvoereing (16 stemmen, uitbreidbaar tot 32, de ULTIEME interface). En dan nog het neusje van de zalm; de Q+. Een 32-stemmige Q met naast alle digitale filters ook nog heuze analoge filters. Voor de rest technisch gelijk aan de "normale" Q. Hou er rekening mee dat 'unison' sounds veel polyphony eisen. 32 stemmen is dus minstens aan te raden. Overigens zijn de Micro-Q's qua DSP-kracht minder krachtig dan de Q-rack en Q-toetsen. Dit betekent geloof ik (want ik heb er geen een) dat je bij gebruik van effecten stemmen moet opofferen voor je effect.
Hoe dan ook is Waldorf gear altijd aan te raden. Kwalitatief zeer hoogstaand, klinkt altijd anders dan de rest (de Q is de meest apart klinkende V.A. die ik ooit heb gehoord, en wat je uit een MicroWave haalt, haal je uit geen andere synth... Ja okay, z'n grote broertje de Wave

), geweldige technische ondersteuning van Waldorf zelf (Joerg Heutner) en ze zijn zoooo mooi om te zien
En over de keus welke je moet nemen? Ga luisteren! Je weet nu de achtergronden maar nu komt het belangrijkste nog, kijk welke sound je wilt... Of misschien liever gezegd, welke je als
eerste wilt aanschaffen