Vraagje over compressie

BananaWorld

Addicted to Music
Een klein vraagje over compressie. In een thread had ik dit als antwoord gepost, maar ik weet niet of deze theorie helemaal klopt, maar volgens mij zou het zo moeten werken. Maar ik zou toch graag de mening van anderen hierover horen.

Het kwam uit deze thread https://www.synthforum.nl/forums/newthread.php?action=newthread&forumid=72

En mijn antwoord was:

Met compressie kan je een solo wat meer naar voren halen en als hij dan in de mix klinkt, dan is hij niet overdadig aanwezig.

Ik bedoel eigenlijk het volgende. Als je comprest dan verminder je het volume eigenlijk wat je dan weer compenseert door je output singaal wat te versterken.

Als je dan een solo speelt (zonder drums etc) dan wordt deze ook versterkt zonder dat deze gecomprest wordt waardoor hij meer naar voren komt, maar als hij in de mix wordt gespeeld niet overdadig naar voren komt.

Eff een voorbeeldje met wat willekeurige getallen.

Mix op 80 db
Solo op 50 db
compressie 1:4
Cut-off op 70 db

Dus de mix wordt 72.5 db. Deze compenseer je naar 80 db en de solo is 50 db.
De solo alleen geeft ongeveer 55 db aangezien deze alleen niet gecomprest wordt, maar wel versterkt.

Het kan natuurlijk goed dat ik ergens een foute aanname maak of ergens een verkeerde denkwijze heb, maar volgens mij zou het volgens dit principe moeten werken.

dat klopt wel, voorbeeldje je stelt je compressor in voor de drums, en je zet de treshold zo dat hij de solo niet mee kan pakken, dus word er tijdens de solo niet gecompressd maar wel versterkt met de make up gain.

Zodra de drums (vooral de kick) erin komen met een harder signaal als de treshold waarde, begint hij die drums te compressen en word automatisch die solo ingeduckt omdat hij zachter is als de treshold waarde en de drums.

Re: Vraagje over compressie

Origineel geplaatst door BananaWorld
Ik bedoel eigenlijk het volgende. Als je comprest dan verminder je het volume eigenlijk wat je dan weer compenseert door je output singaal wat te versterken.

Als je dan een solo speelt (zonder drums etc) dan wordt deze ook versterkt zonder dat deze gecomprest wordt waardoor hij meer naar voren komt, maar als hij in de mix wordt gespeeld niet overdadig naar voren komt.

Ik snap het niet helemaal. Waar heb je in dit voorbeeld dan de compressor op aangesloten? Op de masterbus of op het kanaal waar je de solo op speelt?

Iets compressen alleen om te versterken zonder te compressen?
ikke niet snappen :P
zet dan gewoon het kanaal harder.

Compressie werkt op je dynamiek, dus als je in je solo alle noten precies even hard speelt en dan gaat compressen zal er weinig gebeuren w.b. "naar voren komen". Het enige effect wat je misschien bereikt is dat de sustain van de noten meer aanwezig zal zijn en/of dat de attack meer benadrukt wordt. Dit kan zeker erg bruikbaar zijn!

Dit is het princiepe achter compressie: als een geluid qua volume boven de treshold komt wordt het gecompressed (zachter gemaakt) met de ratio die je ingesteld hebt op je compressor. Als je dus alleen compressed wordt het signaal zachter, daarom zit er een makeup gain knop op een compressor. Je kunt dan het geluid weer op het originele niveau terugbrengen met het verschil dat ook de rest van het signaal dat niet gecompressed is (omdat het onder de treshold viel) ook harder wordt. Wat er gebeurt is dat het verschil tussen hard en zacht (dynamiek) kleiner wordt.
Na compressie + makeupgain heb je dus een signaal waar de pieken eerst zachter gemaakt zijn, en vervolgens het resulterende complete signaal weer harder wordt gemaakt met als gevolg dat je peaklevel hetzelfde is (als je de makeupgain zo instelt tenminste) maar het klinkt harder of "meer naar voren" of "strakker" omdat de zachtere stukken nu harder zijn geworden.

Ik denk dat je er niet te veel in de vorm van getallen in moet denken maar beter het princiepe kunt begrijpen en goed luisteren :)

Wat je met compressie doet is het dynamiek verschil verminderen. Het verschil tussen het hardste en het zachtste geluid wordt dus minder. Dit kan er inderdaad voor zorgen dat als er een solo in een rustig stuk klink deze harder word maar als de rest van de instrumenten er weer bij komt juist weer weggedrukt wordt.

Ik zie dat het toch goed had benaderd. Uiteraard klopt het dat het signaal met en zonder compressie niet hetzelfde klinkt, maar je hoeft het natuurlijk ook niet meteen compleet plat te compressen.

Origineel geplaatst door Traxopia
Wat je met compressie doet is het dynamiek verschil verminderen. Het verschil tussen het hardste en het zachtste geluid wordt dus minder. Dit kan er inderdaad voor zorgen dat als er een solo in een rustig stuk klink deze harder word maar als de rest van de instrumenten er weer bij komt juist weer weggedrukt wordt.

al lijkt me dat niet echt een gewenst effect over het algemeen, dan ga je compressie gebruiken voor iets wat je volgens mij beter met mix automation kunt doen.
Daarom wordt op de master ook meestal multiband compressie gebruikt, zodat de energie in het laag bijvoorbeeld niet ook de rest van de mix wegdrukt. (al kan dit natuurlijk in sommige stijlen wel weer wenselijk zijn)

Back