Reaktor, degelijke handleiding?

San

Nieuwkomer
Nieuw hier op het forum,
ik zocht wat rond over het softwareprogramma Reaktor 5 en kwam hier terecht.

Ik zit met het idee me het programma te kopen.
Echter ben ik nog pas een tijdje met dit soort software bezig,
ik beheers Ableton Live, Reason en Cubase en ben nu dus op zoek naar een manier om eigen sounds te bouwen of bestaande synths om te vormen naar wat ik zoek.
Modules ineensteken is wel totaal nieuw voor mij, dus ik zal Reaktor 5 vanaf 0 moeten aanleren.

Wat ik nu probeerde te achterhalen is of de handleiding die bij het pakket zit daarvoor volstaat.
Is er iemand die op dezelfde manier heeft leren werken met Reaktor 5?
Bestaan er eventueel nog andere boeken die hiervoor van nut kunnen zijn?

Nog een ander vraagje:
ik merkte reeds dat Reaktor 5 mijn CPU gewoon opeet,
als ik hem samen met Ableton Live open om er midi door te halen dan gaat de pc zwaar in het rood en blokkeert volledig.
2de vraag is dus of er een alternatieve methode is om je synth in Reaktor op een pcgebruiksvriendelijkere manier aan te sluiten op Cubase of Ableton, opslaan als vst ofzo?

Ten laatste vroeg ik me nog af of er in Reaktor 5 een basis aan sequencen mogelijk is?
Tot nu toe mocht ik op mijn keyboardje duwen om te horen wat ik van de sounds kon maken.

Bedankt alvast aan al wie me wat info kan geven!

Grtz,

San.

Heb je uberhaupt kaas gegeten van synthese? Want echt van nul beginnen is toch wel zware koek. wizoo heeft wel eens een boek uitgegeven (voor reaktor 3) maar is geloof ik niet meer te koop (was ook wel wat karig) De 3 boeken die bij reaktor 5 zitten, zitten tjokvol informatie, blader die eens door bij een knapperent haarvuurtje. Je kan ook ensembles downloaden van de reaktor user library (staan honderden zo niet duizende patches op :) ) Daar staan vele leuke patches ter inspiratie. Ze hebben natuurlijk ook een forum.

Suc6 :doei:

Er zitten in Reaktor standaard een paar sequencers (zie site van NI) daar kan je al lekker mee aan de gang.
Sommige ensembles zijn echte CPU vreters, maar echt niet alles.

Kijk in de demo gewoon hoe een eensemble eruit ziet......krijg je hoofdpijn; dan is Reaktor niks voor je. Krijg je een glimlach die je doet herinneren aan hoevel lol le vroeger met LEGO had.....be aware....voorlopig zal je geen muziek meer maken maar vooral instrumenten bouwen.

De officiele handleiding is heel duidelijk en een basis oscilator / filter / amp synth kan je zonder handleiding ook wel maken/begrijpen.
Daarna komt de rest vanzelf.

Je krijgt bij Reaktor 2 handleidingen 1 voor de basic tools en 1 voor het ''core'' gebeuren.Prachtige implentatie dat core maar voor mij niet te doen daar komt wel wat wiskunde en progtaal bij kijken namelijk..
Voor de rest topprogje met veel mogelijkheden wat maar steeds verder doorontwikkeld word.Het kost wat maar je krijgt er veel terug.
Je kunt in verschillende niveau's werken je kunt namelijk Synths(wavetable,fm etc.),Effecten,Samplers(granulair,glitch etc.etc.),Sequencers etc.etc.gratis downloaden en daarmee aan de gang gaan zoals je met een andere VST ook doet.Je kunt zelf synths bouwen d.m.v. bouwblokken(osc,mixers,filters,fx,etc.etc.) en je kunt ook zelf van die blokken ontwerpen maar daar houd het voor mij ook op.

Dank voor al de antwoorden!

Ik zie het wel zitten om het gewoon vanuit de handleiding vanaf 0 te leren,
ik ben nogal wiskundig aangelegd dus van sinusfuncties, programmataal en constructies heb ik wel wat kaas gegeten :)
Blij te horen dat je met de handleiding al een goede basis kan leggen!
Daarna volgt de rest vanzelf neem ik aan, ervaring opdoen,
al zal dat wel een aantal jaar duren naar ik vermoed.

Om zeker te zijn,
de enige manier om de sound die hetzij door jezelf, hetzij door anderen is gemaakt,
te gebruiken is door ofwel externe midi-aansturing vanuit Ableton, Cubase... of door de sequencers van Reaktor zelf?

Grtz.

je kunt reaktor ook stanalone gebruiken en een externe midi-sequencer (hardware) gebruiken om 'm aan te sturen. Overigens leer je heel veel van andermans reaktor creaties uit te pluizen.

Origineel geplaatst door San

ik ben nogal wiskundig aangelegd dus van sinusfuncties, programmataal en constructies heb ik wel wat kaas gegeten :)
Grtz.

dan is MAX/MSP wellicht ook wel interesant! Goed te leren door bijgeleverde tutorials. ;)

Origineel geplaatst door San
Om zeker te zijn,
de enige manier om de sound die hetzij door jezelf, hetzij door anderen is gemaakt,
te gebruiken is door ofwel externe midi-aansturing vanuit Ableton, Cubase... of door de sequencers van Reaktor zelf?

Grtz.

Je kunt ten alle tijden een interne sequencer van reaktor gebruiken om te sequencen in reaktor zelf. Dit uiteraard naast de optie om vanuit je host te sequencen.

Sequencen vanuit reaktor zelf gebeurd gewoon door een interne sequencer te syncen aan de midi clock die een VSTI standaard krijgt. In het geval dat je reaktor standalone draait dan geeft reaktor zelf gewoon een midi clock aan de sequencer door.

Is dus geen probleem......de regel met reaktor is doorgaans dat als je het wilt doen het ook echt mogelijk is.

Man wat een forum hier :)
Bedankt voor die MAXMSP tip en voor de info over die sequencer!
Nu nog eens kijken het niet goedkoper is Reaktor uit Japan te laten meenemen.

Grtz.

Origineel geplaatst door gerrie79
dan is MAX/MSP wellicht ook wel interesant! Goed te leren door bijgeleverde tutorials. ;)

En een demo van 30 dagen waarbij alle functies werken, downloaden dus :)

En werkt maar een 1/2 uur per X, MAX/MSP gewoon 30 dagen volledig zonder beperkingen!

Origineel geplaatst door gerrie79
En werkt maar een 1/2 uur per X, MAX/MSP gewoon 30 dagen volledig zonder beperkingen!

Het gaat toch om de indruk? Langer had wat beter geweest idd......maar goed zo werkt het dus niet.
Ik kan me voorstellen dat iemand reaktor toegankelijker vind dan MAX/MSP namelijk.

Heuuu... vergeet vooral PureData niet (Een gratis variant van Max/MSp) met het bijhorende boek "theory and techniques of electronical music"

Aangezien je al een wiskundige basis hebt zal je hier rap mee aan de slag kunnen gaan :)

http://crca.ucsd.edu/~msp/

Back