Prophet 5

Ja, is te verwachten als het een compleet andere synth is..

Daarom zette ik dit in een van m'n vorige posts...

Origineel geplaatst door radiance
En dan de knoppen in dezelfde stand en luisteren wat het verschil is. Daarna met b.v de rev. 3 het geluid v/d ref. 2 zo dicht mogelijk zien te benaderen zonder op de knoppen stand te letten.......

Volgens mij heeft 1 iemand ooit geroepen dat een 3.3 stukken minder klinkt en men neemt dat klakkeloos over al die jaren =(

Ik heb 2 x versie 3.3 gehad en die klonken zeer vet en waren juist zeer goed in het nabootsen van echte instrumenten

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Catalunya
Volgens mij heeft 1 iemand ooit geroepen dat een 3.3 stukken minder klinkt en men neemt dat klakkeloos over al die jaren =(

Ik heb 2 x versie 3.3 gehad en die klonken zeer vet en waren juist zeer goed in het nabootsen van echte instrumenten

ja idd...de meeste praat word gedaan door mensen die het ding niet eens bezitten...

Catscan zou een mooi lichtje kunnen laten schijnen....

de man met 3 P5's rev 2 en 3

Hoe ging dat toendertijd. Kwamen ze ineens met dezelfde synth met andere chips. (zeker bezuiniging)
Maar zou dit bij de verkoop ook bekend zijn geweest? Ik bedoel piet heeft een oudere revisie en sjaak
denk die synth wil ik ook, maar krijgt een nieuwe revisie. Ook lullig als je denk dat je hetzelfde krijgt.

hmm nooit geweten dat er verschil in zat heb zelf een 3.1 gehad geloof ik

maar wat ik me dan afvraag klinkt een pro one dan ook weer anders? ik heb me altijd laten vertellen dat dit gewoon precies een 5 wa`s?

Anders koop je toch gewoon de Creamware ASB Pro 12...
Heb je ook de Prophet sound...

:D

Origineel geplaatst door HEXAGON
bij mijn weten is de Emu audity en de P5 Rev2 de enige poly's met 2040,want blijkbaar zitten er in de voyetra 8 geen 2040 maar 2044,enfin das nog ni duidelijk hier..

Dus met de aankoop van een rev2 heb je zeker een uniek stuk (sound)

PS, dan moet je dit ding eens bekijken, ziet er leuk uit... (mét MP3 voorbeeldjes voor de liefhebbers) http://www.siliconbreakdown.com/msl/ssm2040.html

Origineel geplaatst door Catalunya

Ja iemand die nooit een rev2 gehooert heeft waarschijnlijk..

en als je nooit een rev2 gehoort hebt dan is (kan) inderdaad een rev 3 vet klinken en laten denken dat die juist goed is in het nabootsen van echte instrumenten .

Laat mij het nog is zeggen de rev2 heeft niets te maken met een rev3,NIETS.

Dit is van de verantwoordelijke God zelf (Dave Rossum):

JL: You were involved in the design of the first electronic music chips (SSM). To what extent were you involved in this?

DR: The story goes something like this. Back in 1975, Ron Dow dropped by E-mu and had this idea for a VCA design on a custom chip. He wanted us to kick in the $1000 or so it took to integrate it, because he didn't have the money. It sounded interesting, but then he said the power supplies couldn't be any higher than +12V. Since the E-mu system was based on +15 and I didn't want to change the whole system standards for one IC, the idea no longer made sense to me. So we turned Ron down and he then got connected with SSM, and they were the ones to integrate and start selling the SSM2000.

About a year later I ran into Ron again, and he mentioned an improved VCA they were working on with+15V supplies. With my major objection gone, I became interested again. I contributed some ideas to the SSM2010 (low distortion VCA), then Ron started frequenting E-mu and used our lab to develop the chips - first the 2020 voltage controlled amplifier, then the 2030 voltage controlled oscillator (which was a very hard project and took about a year), the 2040 voltage controlled filter which went pretty quickly as did the 2050 transient generator, and we've kept up the collaboration since then. My involvement varies from chip to chip; with the 2020 I helped Ron design the control stage, while he did the VGA cell entirely by himself. The oscillator was definitely a joint -effort, while the 2040 and 2050 were largely my designs. (hij is de propheet!) All of the SSM chips vary like that. We've pretty well decided that we're codesigners on what we do, because you just can't separate where an idea came from. Ron might suggest something to me for a filter design, but I'll end up using the idea with something like a transient generator instead.

JL: Your influence in the design of both the Prophet 5 and the equipment of Oberheim Electronics have been grossly overlooked. Would you care to comment on what you've done for both companies?

DR: Let me talk first about Tom Oberheim, whom I met at an AES convention in the spring of 1974. We both liked each other immediately and started talking about ideas. He was talking about his phase shifter, and said something to the effect that he knew it could be done with a 3080 transconductance amp, but didn't know exactly how to do it. So I scribbled out a circuit and said here's how you do it. He said "I bet thatÕs patentable", and I said "I'm sure it is". He asked how would I feel about patenting it and sharing the rights under the patent? I thought it was a great Idea, and that was the beginning of our association. Incidentally, I don't think he ever used that design in anything he built. Towards the fall of that same year he visited E-mu to see our prototype polyphonic keyboard, and decided that he liked that design too .He felt that it too was patentable, and wanted to use it in a product. So we worked out an arrangement whereby he'd pay us royalties, and could use the circuit, and we would share in them benefits of the patent. The arrangement worked well in the sense that it was profitable for E-mu, we were essentially putting an investment into Tom's company with our work, and the payments (in the form of royalties) came later. I know Tom was happy with the arrangement too.

The involvement with the Prophet 5 was very similar. Dave Smith had come to us for design help with other projects, when he decided to get into a synthesizer, he came over and basically started picking our brains from the beginning, which was an intelligent thing to do. We did some specific circuit designs for the Prophet 5,reviewed virtually everything in it, and gave him access to lots of E-mu documentation. Again, we had a royalty arrangement, the product went over well, and we made a lot of money...but of course had the Prophet not gone over, we wouldn't have gotten anything for our time so essentially, we again invested in the company. Still, royalties are not a trouble-free way to conduct business. One reason why we have a bit of trouble right now in our relationship with Oberheim and Sequential Circuit* - I can't say I'm close friends with, or see a lot of, either company - is because of this arrangement where they're still paying us royalties for things we did a long time ago. Sometimes, people forget how much they appreciated you a long time ago. So we've learned that royalties aren't always best, not so much because they're not financially lucrative, but because they destroy friendships - and as far I'm concerned, friendships are probably more important than the money itself.

De P5 is zoals je kan lezen een Emu R&D (De goden van enkele van de beste analoge chips ooit)

Wat niet duidelijk is,maar wat logisch lijkt,is dat wanner emu stop heeft gezegd aan SCI om het verder te fabrikeren van DE p5 ,om financieele reden,is dave heel de boel moeten herdesignen voor de rev3 die volledig met curtis werkt,en verder werd verkocht als prophet,MAW ,sinds der rev3 is de P5 geen P5 meer,enkel het omhulsel lijkt er op...

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door sander
Hoe ging dat toendertijd. Kwamen ze ineens met dezelfde synth met andere chips. (zeker bezuiniging)
Maar zou dit bij de verkoop ook bekend zijn geweest? Ik bedoel piet heeft een oudere revisie en sjaak
denk die synth wil ik ook, maar krijgt een nieuwe revisie. Ook lullig als je denk dat je hetzelfde krijgt.

idd dat is het sander,lees mijn vorige post.

En het fijne is ,dat nu nog (overal en hier) iedereen denkt dat er weinig vershil is

idd er zijn er maar 1100+ die het echt weten op de wereld + de vorige eigenaars en kennisen ervan,haha,ik ben er 1 van!

idd dat is het sander,lees mijn vorige post.

En het fijne is ,dat nu nog (overal en hier) iedereen denkt dat er weinig vershil is

idd er zijn er maar 1100+ die het echt weten op de wereld + de vorige eigenaars en kennisen ervan,haha,ik ben er 1 van!

niet zo heel netjes van dave smith, maar bekend verhaal toch?
je kan ook niet ontkennen dat ie hele reeks fijne apparaten op zijn naam staan. ook al is de rev3 anders dan de rev2 is het toch nog steeds een fijne synth?!

Origineel geplaatst door ch9527
niet zo heel netjes van dave smith, maar bekend verhaal toch?
je kan ook niet ontkennen dat ie hele reeks fijne apparaten op zijn naam staan. ook al is de rev3 anders dan de rev2 is het toch nog steeds een fijne synth?!

Ja idd ik vind de rev3 cool klinken,typishe curtis sound zeg maar, DE curtis synth laat ons zeggen,maar ja...

Ik vind het respect tonen voor de creator even belangrijk,dan voor het vintage toestel zelf,belangrijker zelf als het toestel te bezitten.. In dit geval met de rev2 en zijn oorsprong is dat meer als duidelijk.

Ja idd ik vind de rev3 cool klinken,typishe curtis sound zeg maar, DE curtis synth laat ons zeggen,maar ja...

Ik vind het respect tonen voor de creator even belangrijk,dan voor het vintage toestel zelf,belangrijker zelf als het toestel te bezitten.. In dit geval met de rev2 en zijn oorsprong is dat meer als duidelijk.

en kan je ook het mysterie rond de pro-one de wereld uit helpen? pure ssm synth ofwat?

Origineel geplaatst door ch9527
en kan je ook het mysterie rond de pro-one de wereld uit helpen? pure ssm synth ofwat?

Nee alles erin is curtis,en dan nog wel op print gesoldeert.

Een john Bowen design dacht ik,meer weet ik niet. heel goed toestel imo..

is het net vreemd dat de pro-one cem 3340 oscillators gebruikt die ook in een memorymoog en een jupiter 6 zitten. ik bedoel een jup6 staat niet echt bekend om zijn bottem end en die pro-one is er juist van!

Nou de rev3 en de jp6 zijn echt zo een beetje de dufst klinkende polysynths imho.
Als de JP6 nou is een beter filter had zou het best een fijn synthje kunnen zijn.
De rev3 heb ik 2 keer gehad en was ook heel snel weer weg.
Die bak kon mij niet bekorren en had mij een te cleane sound.
Een JP6 met een transistor ladder vcf zou wel bruut zijn!

Ooow en een pro one heeft op de 1 of andere manier meer ballen dan een enkele stem van een p5 rev3.
Ondanks dat ze de zelfde vco vca vcf hebben.

Origineel geplaatst door mono-poly
Nou de rev3 en de jp6 zijn echt zo een beetje de dufst klinkende polysynths imho.
Als de JP6 nou is een beter filter had zou het best een fijn synthje kunnen zijn.
De rev3 heb ik 2 keer gehad en was ook heel snel weer weg.
Die bak kon mij niet bekorren en had mij een te cleane sound.
Een JP6 met een transistor ladder vcf zou wel bruut zijn!

Ooow en een pro one heeft op de 1 of andere manier meer ballen dan een enkele stem van een p5 rev3.
Ondanks dat ze de zelfde vco vca vcf hebben.

waar komt dat dan toch vandaan?
zeik ook nog even een memorymoog af, aub!

is toch best interessant om uit te zoeken waarom zo'n pro-one meer ballen heeft dan die prophet5 rev3?

Back