Roland A880 hoe op computer

Herr Elektor

Ingeburgerd
ik wil graag een 8x8 midi patcher
ik vraag me af of de a880 een usb aansluiting heeft voor de computer
of wordt deze alleen als stand alone gebruikt

hoe werkt het dan onder een moderne computer
ik heb een mac met logic 7

hebben mensen hier ervaring mee?

ik wil de a880 als combi gebruiken: live om alles te koppelen en in de studio om vanuit de sequenser alles aan te sturen

Nee de A880 heeft alleen midi aansluitingen (is ook al een heel oude bak).

Daarvoor moet je de Edirol UM880 hebben (die is een stuk nieuwer en kan dus wel via USB aan de computer). Er zijn echter nog wel meer opties.

Ik heb toevallig een UM880 te koop trouwens.... 8)

er is een heel mooi

er is een heel mooi

programmaatje voor de atari st om de a880 te programmeren.

Re: er is een heel mooi

Re: er is een heel mooi

Origineel geplaatst door VL7
programmaatje voor de atari st om de a880 te programmeren.

Dat kan echter zoekt de topicstarter Midi interface functionaliteit en dat heeft de A880 simpelweg niet.

nou, dat begreep ik er niet uit

nou, dat begreep ik er niet uit

maar je kunt een a880 met een atari programmeren en voor €25 koop je tegenwoordig een usb midi dus dan heb je beide dingetjes toch?

Re: nou, dat begreep ik er niet uit

Re: nou, dat begreep ik er niet uit

maar je kunt een a880 met een atari programmeren en voor €25 koop je tegenwoordig een usb midi dus dan heb je beide dingetjes toch?

Klopt, maar dan kun je niet 8 seperate outs uit je computer aansturen en 8 seperate ins ontvangen in je computer. Hangt er dus even vanaf wat de gewenste toepassing is.

En om nou een atari te gaan kopen om een a880 te programmeren....tja.....

met die atari

met die atari

zie je in ieder geval wat je doet :D

Programmeren met die atari is voor mij in ieder geval geen optie

Iemand noemde het feit dat ik wel met midi de a880 aan de computer kan aansluiten

Wat was nu precies de beperking

Als ik vanuit mijn computer 8 aparaten kan aansturen via midikanaal dan ben ik al tevreden

Ik zal niet de computer met midi in werken (of in ieder geval minder)

Weet iemand alternatieven

Ik heb wel een midisport 8x8 (oud model Maudio maar verder hetzelfde) maar die kan ik niet met usb programmeren omdat ik met mac osx10 werk
Ik kan de midisport wel als midicontroller gebruiken
De mac herkend hem, maar ik kan hem niet via usb programmeren
daarvoor heb ik weer speciaal omzetstekkersje voor nodig ...bla bla..

is me teveel gedoe allemaal

ik zou liever handmatig programmeren, vandaar de a880
of andere opties
ik hoor graag welke

Re: met die atari

Re: met die atari

zie je in ieder geval wat je doet :D

Nou daar schiet je ook geen drol mee op. Paar knoppies drukken gaat net zo snel als dat mega simpele atari programmaatje. Dus al die heisa is niet echt nodig ;)

ok,ok

ok,ok

ik ben al weg, wilde alleen maar helpen

Om heel eerlijk te zijn snap ik nog steeds niet precies wat je wilt doen. Je hebt met die midisport toch gewoon 8 x midi out die je vanuit je host kun selecteren als output?

Dan hoef je toch helemaal niets te programmeren?

Origineel geplaatst door Acidfever
Om heel eerlijk te zijn snap ik nog steeds niet precies wat je wilt doen. Je hebt met die midisport toch gewoon 8 x midi out die je vanuit je host kun selecteren als output?

Dan hoef je toch helemaal niets te programmeren?

Ik heb te maken met 2 situaties:

1 thuis in de studio met computer
2 live op podium zonder computer

1
ik werk met logic audio en wil dan de apparaten als klankmodules gebruiken om te produceren
enerzijds gewoon uitsturen van de kanalen
maar als ik ga 'jammen' moet elk apparaat wel bespeeld kunnen worden en program changes sturen naar de sequenser
om later weer tot nummer te herleiden

2
in mijn set zitten o.a. korg ms2000rack, Korg emx1, Roland MC505
Ik werk met verschillende midi keyboards om alles aan te sturen

Soms wil ik dat er een midiclock naar alle uitgangen gaat om alles syncroon te laten lopen

soms speel ik met de klanken van de mc505
soms is de mc 505 master, soms slave
om de geluiden van de mc505 te bespelen moet ik een instelling wijzigen in de mc
hij kan dan niet meer als klankbron gerbuikt worden en moet dan alleen midi in van keyboard krijgen

zulke dingen wil ik live kunnen omschakelen

Nu blijkt dat de midisport die ik heb softwarematig geprogrammeerd moet worden
In de praktijk gaat dat niet zo eenvoudig want hij vraagt om os9 van mac
en het prgrammeren gaat alleen via een ps2achtig stekkertje

je moet dan een verloop van usb naar dit stekkertje hebben en dat is weer niet makkelijk te krijgen
heel gedoe kortom en daar wil ik juist zoveel mogelijk van af

ik hoop dat het zo wat duidelijker is

Origineel geplaatst door Herr Elektor
Ik heb te maken met 2 situaties:

1 thuis in de studio met computer
2 live op podium zonder computer

1
ik werk met logic audio en wil dan de apparaten als klankmodules gebruiken om te produceren
enerzijds gewoon uitsturen van de kanalen
maar als ik ga 'jammen' moet elk apparaat wel bespeeld kunnen worden en program changes sturen naar de sequenser
om later weer tot nummer te herleiden

2
in mijn set zitten o.a. korg ms2000rack, Korg emx1, Roland MC505
Ik werk met verschillende midi keyboards om alles aan te sturen

Soms wil ik dat er een midiclock naar alle uitgangen gaat om alles syncroon te laten lopen

soms speel ik met de klanken van de mc505
soms is de mc 505 master, soms slave
om de geluiden van de mc505 te bespelen moet ik een instelling wijzigen in de mc
hij kan dan niet meer als klankbron gerbuikt worden en moet dan alleen midi in van keyboard krijgen

zulke dingen wil ik live kunnen omschakelen

Nu blijkt dat de midisport die ik heb softwarematig geprogrammeerd moet worden
In de praktijk gaat dat niet zo eenvoudig want hij vraagt om os9 van mac
en het prgrammeren gaat alleen via een ps2achtig stekkertje

je moet dan een verloop van usb naar dit stekkertje hebben en dat is weer niet makkelijk te krijgen
heel gedoe kortom en daar wil ik juist zoveel mogelijk van af

ik hoop dat het zo wat duidelijker is

De vraag is dan nog of je als je in de studio werkt alles via een aparte out wilt aansturen of dat je je hardware wilt scheiden puur op niveau van midi kanalen op 1 output.........

Dat is namelijk het grootste verschil tussen een UM880 en een A880 + midi interface. De standalone werking is hetzelfde.

De vraag is dan nog of je als je in de studio werkt alles via een aparte out wilt aansturen of dat je je hardware wilt scheiden puur op niveau van midi kanalen op 1 output.........

Dat is namelijk het grootste verschil tussen een UM880 en een A880 + midi interface. De standalone werking is hetzelfde.

Ik begrijp niet precies wat je bedoelt
als ik niet alles via een aparte out kan aansturen wat is dan de consequentie in de praktijk

maw

stel ik wil binnen logic apparaat 3 aansturen en apparaat 7 tegelijk
kan dat

en stel
ik verander een knopje op apparaat 4
komt dat dan ook binnen op midi 4

Origineel geplaatst door Herr Elektor
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt
als ik niet alles via een aparte out kan aansturen wat is dan de consequentie in de praktijk

maw

stel ik wil binnen logic apparaat 3 aansturen en apparaat 7 tegelijk
kan dat

en stel
ik verander een knopje op apparaat 4
komt dat dan ook binnen op midi 4

Vraag 1: Ja dat kan. Daarvoor moet je echter wel beide apparaten op hetzelfde midikanaal instellen...

Waar je rekening mee moet houden is dat Logic maar 1 invoerapparaat herkent. Dat wil zeggen dat je maar op 1 keyboard kunt spelen. Ik heb een AMT8 waar 5 masterkeyboards aan hangen. In een livesituatie bestuurt elk keyboard een serie van modules. Ga ik in Logic opnemen en ik wil module 1 aansturen dan kan dat met alle 5 masterkeyboards. Je kunt in Logic dus geen livesituatie nabootsen door keyboard 1 aan module 1 te hangen en tegelijkertijd met keyboard 2 module 2 te bespelen. Daar is Logic niet voor bedoeld. Het kan zijn dat een ander programma wel meerdere invoer/keyboards ondersteunt maar dat zou je uit moeten zoeken...

Origineel geplaatst door P-Five
Je kunt in Logic dus geen livesituatie nabootsen door keyboard 1 aan module 1 te hangen en tegelijkertijd met keyboard 2 module 2 te bespelen.

wat je beschrijft herken ik: zo werk ik ook en dat is wel wat ik wil:
live verschillende apparaten in verschillende configuraties bedienen

thuis kunnen produceren
wat je zegt over logic herken ik, ik weet dat ik met elk keyboard het instrument bespeel wat is geactiveerd

maar als ik alles beurt voor beurt heb ingespeeld
kan ik dan wel alles tegelijk afspelen en veranderingen per instrument programmeren

ik weet dat als ik iets van midi in van de mc wil veranderen ik eerst dat midikanaal moet aanklikken en niet met meerdere apparaten tegelijk aan de slag kan

mijn grote vraag is steeds: heb ik de usb aansluiting van duurdere modellen nodig of kan ik met de a880 uit de voeten
je kunt wel geld blijven uitgeven

Zover gaat mijn kennis niet. Ik kan me voorstellen dat fabrikanten van Patchbays naar een manier hebben gezocht om hun product aan de computer te koppelen. USB is daar uitermate geschikt voor omdat elke huidige PC of MAC die standaard aan boord heeft. Voor MIDI moet je een PCI kaart aanschaffen. Ik weet niet of er kwa snelheid veel verschjil zit tussen MIDI en USB 1.

Misschien dat anderen daar meer ervaring mee hebben. Ik kan me niet voorstellen dat een Patchbay die via MIDI met een computer is verbonden slecht zou werken. Ik kan mijn AMT8 ook serieel aansluiten en die verbinding gaat ook al een aantal jaren mee... ;-)

ableton

ableton

stel ik wil met ableton live werken
en dit programma stuurt een midiclock uit naar alle apparaten
kan dat via de a880

dan is ableton de master en kan ik live met die apparaten aan de slag

dit is een conrete toepassingsvraag

licht gaat branden

licht gaat branden

Klopt, maar dan kun je niet 8 seperate outs uit je computer aansturen en 8 seperate ins ontvangen in je computer. Hangt er dus even vanaf wat de gewenste toepassing is.

ah
nu begint het te dagen

ik heb weinig ervaring met ableton bijvoorbeeld
maar kan ik met ableton ook elk midiapparat apart aansturen?

(dat zou dan sneller en met minder latency werken?)

amt8/unitor8

amt8/unitor8

Met een (Emagic) AMT8 ben je op den duur wel veel flexibeler. Een combinatie van A880 en USB midi interface geeft je altijd maar maximaal 16 midi kanalen. Als je in de toekomst met meer modules wilt gaan werken in de studio ben je dan al gauw uitgekeken.

Een AMT8 kun je los als midi patcher gebruiken en via USB als midi interface met 8 individuele outputs/inputs. Als je dan bijvoorbeeld de volgende setup maakt:
in/out 1 = MC505 (midi receive ch = 1-8 & 10)
in/out 2 = MS2000R (midi receive ch = 11 & 12)
in/out 3 = EMX1 (midi receive ch = 13, 14 & 15)
in/out 4 = midi toetsenbord

Zo hebben alle instrumenten een uniek midi channel waardoor je ze vanuit de MC505 aan kunt sturen. Op zich zou het zo kunnen zijn dat het niet nodig is omdat de MC505 interne en externe kanalen wel eens appart zou kunnen behandelen (zoals bijvoorbeeld een MPC dat ook doet. Dan kun je de MC505 interne plus 16 externe kanalen gebruiken.

Dan kun je een patch setting maken waarbij in1 naar out2,3,4 gaat. Hiervoor is een speciale sounddiver versie beschikbaar van Emagic (amt8/unitor versie).

Je sets kun je dan eerst in logic inspelen en later overspelen in de MC.

Een a880 laat mdi clock ook gewoon door zodat je een MC505 zou kunnen syncen met abelton. De amt8 ook. Zo'n amt8 tik je voor ongeveer 150 af op marktplaats, wel veel in verhouding tot een ESI interface bijvoorbeeld maar het werkt wel zonder problemen. Heb zelf een amt8 en een ESI M4U en die ESI moet ik vaak opnieuw inpluggen omdat hij naar het openen en sluiten van een midi-applicatie weer eens verdwenen is en niet meer te zien is in de midi setup (OSX). Ik zit er sterk aan te denken om dat ding in de hoek te smijten en een amt8 erbij te kopen...

Back