VST(i) voor hardware synths

bikkel

Everything is on the One
Ik zie wel eens van die MIDIQuest UniQuest achtige dingen voorbij komen, zoals de Vyzor. Nou ben ik op zoek naar een methode om net als met de interne Cubase parameters en die van VST(i)'s ook bepaalde parameters (Breath, Mod, Pitch, Volume, etc.) van hardwaresynths aan te sturen zonder dat ik daar specifiek dat kanaal voor wil selecteren. Vrijwel alle synths reageren namelijk op Modulation, en dat geldt voor de meeste CC's wel.

Dus om tegelijkertijd verschillende hardwaresynths aan te kunnen sturen zonder dat ze tegelijk op allerlei dingen gaan reageren, moet het via die generic remote interface geprogrammeerd kunnen worden, en dat werkt dus alleen met VST(i)'s. Bestaat er zo'n soort VST(i)?

Ja.

Re: VST(i) voor hardware synths

Origineel geplaatst door bikkel
Dus om tegelijkertijd verschillende hardwaresynths aan te kunnen sturen zonder dat ze tegelijk op allerlei dingen gaan reageren, ....

Dat is toch afhankelijk van je routing en kanaalnummers ?
Of begrijp ik je probleem niet goed ?

zonder dat ik daar specifiek dat kanaal voor wil selecteren.
Dit is volgens mij de enige manier om er zeker van te zijn dat je commando's bij de juiste synth terechtkomen....

Re: Re: VST(i) voor hardware synths

Re: Re: VST(i) voor hardware synths

Origineel geplaatst door gemmetje
Dat is toch afhankelijk van je routing en kanaalnummers ?
Of begrijp ik je probleem niet goed ?

Het probleem is dat ik niet meerdere hardwaresynths tegelijk vanaf een controller kan aansturen zonder dat ze tegelijk gaan reageren op parameters. Hoe ga je bijvoorbeeld er voor zorgen dat je de modulatie van een Virus aanstuurt, en de breath van een TX81z zonder dat de Virus ook op breath gaat reageren en de TX81z op de modulatie?

Dit is volgens mij de enige manier om er zeker van te zijn dat je commando's bij de juiste synth terechtkomen....

Kijk als je de softwareparameters aanstuurt via Generic Remote hoef je ook niet eerst het juiste mixerkanaal of de juiste VSTi te selecteren, alles is gewoon al van te voren gemapt. Dat zou wat mij betreft ook wel moeten kunnen met hardware synths als er blijkbaar al VST(i)'s bestaan die wel gewoon MIDI kunnen uitzenden en via generic remote aangesproken kunnen worden waarschijnlijk.

Alleen vind ik MIDIQuest XL een beetje te beestige aanschaf om simpelweg mijn MIDI te routen.

ahaaa.... meerdere synths TEGELIJK aansturen.......
Dan wordt het idd anders.
ikzelf doe dit nooit, alleen via automation, maar kun je voor je synths geen panels maken die kunnen wat jij wil ? ik heb in cubase nooit geprobeerd een panel te maken voor de bediening van meerdere synths, maar het lijkt me niet onmogelijk.

ahaaa.... meerdere synths TEGELIJK aansturen.......
Dan wordt het idd anders.
ikzelf doe dit nooit, alleen via automation, maar kun je voor je synths geen panels maken die kunnen wat jij wil ? ik heb in cubase nooit geprobeerd een panel te maken voor de bediening van meerdere synths, maar het lijkt me niet onmogelijk.

Kun je de knoppen van een panel dan weer aansturen via de generic remote?

Origineel geplaatst door bikkel
Kun je de knoppen van een panel dan weer aansturen via de generic remote?

ikzelf doe het niet via generic remote, maar rechtstreeks met de knoppen van een andere synth.
Met de generic remote zou het echter ook moeten kunnen.

Voor de bediening van de knoppen van een panel hoef je alleen een midi-in te selecteren.

Wat dacht je van een midi send met daarachter een filter die alleen de CC's doorlaat die jij wilt gebruiken?

Origineel geplaatst door fuse
Wat dacht je van een midi send met daarachter een filter die alleen de CC's doorlaat die jij wilt gebruiken?

Je bedoelt een MIDI plugin die alles delete behalve de juiste CC's? Dat heb ik al geprobeerd, dan ben ik al te ver in principe, want het kan ook zo zijn dat ik zowel voor synth A als synth B de modulatie wil aansturen, maar dan wel met onafhankelijke waardes.

Je wilt dan gewoon teveel. (Je kan mod ook aan de synth kant instellen soms trouwens)

Zowieso vraag ik me wel eens vaker af waarom mensen van alles en nog wat willen waar je je af kan vragen of het uberhaupt wel praktisch is. (Lees: luie harries)

het is simpeler dan je op voorhand zou denken om dit te realiseren.
er zijn meerdere manieren om dit te bereiken. De meest aansprekende lijkt me een device map in cubase waarin je per synth de knoppen definieert op 1 panel zodat je bijvoorbeeld met de bovenste rij knoppen hardware synth 1 aanspreekt, met de middelste rij bijvoorbeeld een vst, en de onderste rij bijvoorbeeld hardware synth 2.

ik werk op die manier en het bevalt me uitstekend om met 1 bcr2000 gelijktijdig de vsynth, de korg karma en de ohmboyz vst delay te besturen.

ik ga het hier niet meer in detail uitleggen, dat mogen al die experts hier op het synthforum op dat vlak doen, maar in het kort komt het hier op neer:
- map bovenin het device scherm de knoppen van je bcr naar de juiste CC waarden van je bcr knoppen.
- map onderin per getekende knop die naar je bcr.
- voor je gekoppelde vst's en vst fx'en koppel je op de standaard manier
- voor je gekoppelde hardware koppel je elke getekende knop wijst (via het any kanaal) naar de juiste hardware synth. Omdat je meerdere hardware synths wilt gebruiken met generieke cc waardes kun je dit niet via CC doen. Dus moet je terugvallen op Sysex codes waarin het hardware ID van je synt zit opgeslagen. Dit is in principe niet veel moeilijker dan het koppelen aan een CC.

Hou bij het definieren van je sysex codes wel rekening met single en double byte values van je sysex strings.

dit zet je eenmalig op (kost je een paar uurtjes, maar dan heb je ook wat). en daarna kun je deze basis maps voor je hele configuratie opnieuw gebruiken.

wil je alleen CC's mappen dan is het aanzetten van het luidsprekertje voldoene op je track, hou er dan wel rekening mee dat breatch CC's en Modulation CC's op veel synth hetzelfde nummer uitzenden, dus dat je dan wel degelijk meerdere synths tegelijk veranderd. Daarom zou ik adviseren om het via sysex te doen, dat is tenslotte het protocol waarmee je elke synth uniek kan aanspreken.

Gewoon proberen, het is simpeler dan het lijkt op voorhand.

Origineel geplaatst door quifster
het is simpeler dan je op voorhand zou denken om dit te realiseren.
er zijn meerdere manieren om dit te bereiken. De meest aansprekende lijkt me een device map in cubase waarin je per synth de knoppen definieert op 1 panel zodat je bijvoorbeeld met de bovenste rij knoppen hardware synth 1 aanspreekt, met de middelste rij bijvoorbeeld een vst, en de onderste rij bijvoorbeeld hardware synth 2.

Werkt dit ook als je meerdere midi poorten hebt (in mijn geval een midex8 waarbij iedere hw-synth op een poort is aangesloten)?

ik wil nml. via mijn bcr2000 ook meerdere synths aansturen.

Origineel geplaatst door sten
Werkt dit ook als je meerdere midi poorten hebt (in mijn geval een midex8 waarbij iedere hw-synth op een poort is aangesloten)?

Ik werk ook met een Midex 8 trouwens.

Origineel geplaatst door sten

ja dat kan prima.
cubase 4 is er via instrument channels wat beter geschikt voor dan sx3, maar in beide is het geen enkel probleem, ik heb zelf ook midex 8.

wat je het simpelste kan doen dan is per hardware synth een gedeeltelijke panel maken voor die synth en die koppelen aan dat kanaal.
Daarna zet je voor al je hardware synths een standaard spoor in je project (opslaan als default). Daarna kies je bij in kanaal je bcr of een niet in gebruik zijnde midi in kanaal per spoor.
door het luidsprekertje voor je aansturingskanalen nu aan te zetten bedien je elke hardware synth realtime in je bcr.
dus stel je bovenste rij knoppen is in map 1 gemapped naar de vsynth, en de onderste rij gemapped naar de korg karma.
maak dan 2 device maps waarin dit op die manier gemapped is en stel je project zoals hierboven in.

Klaar. als je nu ook nog 2 drukknoppen aan het switchen van actieve device maps koppelt, kun je zelfs verschillende implementaties per hardware synth kiezen. Hoef je dus nooit meer iets met je muis te doen, en alles is te besturen vanaf 1 bcr2000.

in cubase 4 werkt het iets anders (lees vooral handiger), maar het principe komt op hetzelfde neer.

Ik moet eerst Windows XP gaan draaien voordat ik Cubase SX 3 of hoger kan draaien. Dus het gaat nog heel even duren voordat ik alles over gezet heb...:(

Back