Accoustische gitaar module

Origineel geplaatst door B.grosmann

Oja ik ben geen robot, maar als ik een nummer na speel en daarna nogeens klinkt het toch echt hetzelfde. Ja misschien is de ene noot enkele centjes harder dan de vorige keer. Anders heb je nog een lange weg te gaan.

Kijk daar heb je het al:
'de ene keer sla je de snaar net ietsjes harder aan.' Dat kan niet alleen volume verschil uitmaken, maar ook de lengte van noot, meer/minder bass, ect. Dat is al een groot verschil. Dat maakt snaar, maar ook blaas instr organisch kwa klank. Snaren zijn geen arpeggiators of delay, dat maar precies hetzelfde blijft herhalen. Dat is ook het beste aan snaar en blaasinstrumenten.

Oja ik ben geen robot, maar als ik een nummer na speel en daarna nogeens klinkt het toch echt hetzelfde. Ja misschien is de ene noot enkele centjes harder dan de vorige keer. Anders heb je nog een lange weg te gaan.

het zijn de subtiele verschillen die het hem doen. kleine volume verschillen, klankverschillen en timing verschillen - hoe minimaal dan ook - zorgen voor een levendig karakter. een akoestisch instrument (waaronder ik in dit geval ook een elektrische gitaar reken) is ook nooit helemaal perfect en door kleine wisselingen in het hout, snaren etc. veroorzaakt door temperatuur, vochtigheid en beweging verandert de klank constant.

het is heel moeilijk om zulke random veranderingen met een module of software na te bootsen. precies hetzelfde met electronische piano's, hoe ggoed dan ook gesampled.

Origineel geplaatst door Flying Panther
Als het om gitaargeluid gaat is in dat geval een microfoon een betere optie denk ik ;)
.

Euhm, daar gaat het toch juist om, dat je een sequencer kunt aansturen? en hoe je dat realistisch krijgt.

En over de microfoon, als ik mijn piekfijne Yamaha APX 12 snarige semi acoustische grijp en deze direct in mengtafel pleur, daar kan menig microfoon niet tegen op (uitzondering Røde en Neuman en andere :) )

Origineel geplaatst door Nouveau
Kijk daar heb je het al:
'de ene keer sla je de snaar net ietsjes harder aan.' Dat kan niet alleen volume verschil uitmaken, maar ook de lengte van noot, meer/minder bass, ect. Dat is al een groot verschil. Dat maakt snaar, maar ook blaas instr organisch kwa klank. Snaren zijn geen arpeggiators of delay, dat maar precies hetzelfde blijft herhalen. Dat is ook het beste aan snaar en blaasinstrumenten.

Helemaal mee eens. Het is onmogeljk om dingen precies hetzelfde te spelen. Qua toon zal het kloppen, maar zijn juist die 10.000 (figuurlijk:) )andere dingen die het tot de sound maakt. Dit heeft geen snars mee te maken hoelang en hoe goed je gitaar speelt, dat zou toch elke gitarist moeten weten? :D

Dat ligt er aan, ik heb over dit onderwerp een flinke discussie gehad, met een vriend van mij. En ja een microfoon is beter, maar, en ik zeg nogmaals "maar" hier heb je dan wel een verdomt goede mircofoon nodig. Als je dat niet hebt, is midi een veel betere optie. En het ligt natuurlijk met wat je wilt bereiken.

Bart

een echte gitaar door een crappy mic klinkt 10 miljard keer levendiger dan welke modulejekkel dan ook
wel lache dat bijna alles wat je zegt op SF bewijst dat je beton in je oren hebt zoals ev zo mooi zegt :D

met een amp sim kom je een heel eind, dan klinkt zelfs een ms20 als een electrische gitaar :D
maar t gaat om een akoestische gitaar he.

25 jaar piano? muzikale familie? hmm

hoe kan je nou zeggen dat twee keer een c precies t zelfde klinkt man, gebruik je oren

Origineel geplaatst door fjoesz
een echte gitaar door een crappy mic klinkt 10 miljard keer levendiger dan welke modulejekkel dan ook
wel lache dat bijna alles wat je zegt op SF bewijst dat je beton in je oren hebt zoals ev zo mooi zegt :D

met een amp sim kom je een heel eind, dan klinkt zelfs een ms20 als een electrische gitaar :D
maar t gaat om een akoestische gitaar he.

25 jaar piano? muzikale familie? hmm

hoe kan je nou zeggen dat twee keer een c precies t zelfde klinkt man, gebruik je oren

Een noot is niet anders omdat je hem zachter speelt.
Wat opnemen met microfoon betreft. Ja het is beter als je er de spullen voor hebt. Bij mij veel geruis toen ik het deed, maar moest er een plug tussen stoppen.
verder ga ik hier niet op in

Wat opnemen met microfoon betreft. Ja het is beter als je er de spullen voor hebt. Bij mij veel geruis toen ik het deed, maar moest er een plug tussen stoppen.

Wat bedoel je precies met die "plug ertussen steken" ?
Wat voor plug en waarvoor diende die?

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Wat bedoel je precies met die "plug ertussen steken" ?
Wat voor plug en waarvoor diende die?

Past geen grote jack in mijn geluidskaart, kan mijn mengpaneel wel gebruiken, maar werkt niet meer goed. Zit te denken aan een nieuwe, zodat ik wel goed kan opnemen.

Een noot is niet anders omdat je hem zachter speelt.

:stupid

Heb je de bovenstaande post van Nouveau/arnomusicman
/Ic3gl0vE/Electrovolt/Plaag/Fjoesz gelezen?

Ik snap ECHT niet dat je gitaar via een synth/sampler wilt gaan inspelen, als je echt (goed?) gitaar kunt spelen.
Volgens mij ben je dan echt verkeerd bezig.

En een gebrek aan een goede mic/mixer/geluidskaart kun je zeker niet compenseren door het dan maar via een synth te gaan inspelen. Daar bereik je echt geen goed resultaat mee.

En als ik een akoustische gitaar in een song nodig heb, en ik kan het niet spelen, dan zoek ik een muziekmaat of iemand anders die het voor me wil inspelen.

Origineel geplaatst door arnomusicman
Ik snap ECHT niet dat je gitaar via een synth/sampler wilt gaan inspelen, als je echt (goed?) gitaar kunt spelen.

En een gebrek aan een goede mic/mixer/geluidskaart kun je zeker niet compenseren door het dan maar via een synth te gaan inspelen. Daar bereik je echt geen goed resultaat mee.

En als ik een akoustische gitaar in een song nodig heb, en ik kan het niet spelen, dan zoek ik een muziekmaat of iemand anders die het voor me wil inspelen.

Heb ik ook niet gezegd dat ik goed gitaar kan spelen.
Inspelen is inderdaad beter, maar ik vind dat het juist een kunst is om het af te kunnen met een plugin. Moet zelf de velocity goed zetten en al het overige, behoorlijke klus om het realistich te laten klinken.
Gaat nog niet goed, ben er druk mee bezig.

..

Ben ik 't niet mee eens. Ik zou er ook vaak/regelmatig voor kiezen om een loopje te sampelen. Maar da's dan meer voor triphop-achtige dingen, dus wellicht een beetje off-topic..

Wrom zeg je dan tegen anderen "dat ze iets niet goed doen, als ze op gitaar dezelfde c toon niet hetzelfde klinkt"? :confused:
Als je het niet kan, moet je jezelf ook niet boven anderen (die het wel kunnen) plaatsen.

Inspelen is inderdaad beter, maar ik vind dat het juist een kunst is om het af te kunnen met een plugin. Moet zelf de velocity goed zetten en al het overige, behoorlijke klus om het realistich te laten klinken.
Gaat nog niet goed, ben er druk mee bezig.

De enige manier om gitaar goed te laten klinken via MIDI, is met een MIDI gitaar. Moet je toch een beetje gitaar kunnen spelen. Fatsoenlijk gitaar via een module klinkt gewoon niet, als je het met een keyboard inspeelt.
Een gitaar is nu eenmaal een gitaar en heeft geen toetsen.
En wil je het via een sampler doen, dan moet je zoveel verschillende parts (samples) gebruiken, dat het bijna niet meer doenlijk is.
Ik zou een gitarist zoeken!;)

Origineel geplaatst door Nouveau
Wrom zeg je dan tegen anderen "dat ze iets niet goed doen, als ze op gitaar dezelfde c toon niet hetzelfde klinkt"? :confused:
Als je het niet kan, moet je jezelf ook niet boven anderen (die het wel kunnen) plaatsen.

Dat nam je te letterlijk op, en nee ik wil mij zelf zeker niet boven andere zetten.
Jij zei: "Snaren klinken nooit twee keer hetzelfde" Als het op volume aankomt heb je absoluut gelijk.

De enige manier om gitaar goed te laten klinken via MIDI, is met een MIDI gitaar. Moet je toch een beetje gitaar kunnen spelen. Fatsoenlijk gitaar via een module klinkt gewoon niet, als je het met een keyboard inspeelt.
Een gitaar is nu eenmaal een gitaar en heeft geen toetsen.
En wil je het via een sampler doen, dan moet je zoveel verschillende parts (samples) gebruiken, dat het bijna niet meer doenlijk is.
Ik zou een gitarist zoeken!;)

Daar zit veel werk achter, en dat maakt het ook interesant. Inspelen is beter dat begrijp ik, maar wil het ook met de module kunnen

Back