beats maken

profeet

Nieuwkomer
hoe maken jullie jullie beats? op het internet vind ik naar mijn mening onduidelijke formuleringen.
voor mij zou het handig zijn om zo veel mogelijk algemene informatie te hebben zodat ik zelf verder kan zoeken. want nu zoek ik op tref woorden als beats maken, groovebox, drumcomputer,... en meestal kom ik dan uit op sites die dan die apparaten verkopen zonder dat ik dan echt weet wat het verschil is en welke voor mij nu de beste zou kunnen zijn. ik dacht dat ik met m'n synth (clavia nord lead 2x) ook leuke beats zou kunnen maken maar dat valt eerder gezegd tegen (voor de rest prachtige instrument).
dank!

ik maak beats door percussieve sounds in een aangenaam ritmisch patroon te plaatsen en rekening te houden met variatie, accenten, ballans & the 1
8o)

...Wat profeeteer je zoal ?

ik maak mijn meeste beats met seq noise/filter patterns......of ik sampel eerst wat sounds met fx en maak er dan weer een beat van. een dedicated drumdoos daar heb ik het niet zo op behalve die semi real klinken zoals alesis.

Of prik gewoon wat samples van het internet....
oh en drumatic vind ik weer wel de shit(mits je goed kunt fx-en)

Meestal programmer ik ritmes op de RM1x en deze laat ik via MIDI mijn Jomox Airbase 99 aansturen voor de main beats. Als ik een ritme heb waar ik blij mee ben ga ik door de Airbase browsen op zoek naar een goed geluid, welke ik eventueel nog wat bijtweak.

Voor extra percussie en ritmische effect geluiden gebruik ik de interne geluiden van de RM1x of een van mijn andere synths. (Semi) analoge bakken als de Airbase zijn fantastisch voor bassdrums en dergelijke, maar een mooie bongo of chime haal je toch eerder uit een rompler.

Wat ook meestal wel goed werkt is om de beats door de M-One (of andere effectenprocessor uiteraard) te trekken voor wat mooie reverb of delay effecten (delay in het tempo van de track kan heel vet zijn). Het is dan wel de kunst te voorkomen dat je mix compleet dichtslibt, dus met bassdrums zal ik dat niet snel doen bijvoorbeeld.

Uiteindelijk neem ik een aantal maten op van de losse ritme-stukken, en deze knip ik in nette loops voor zover mogelijk. Deze loops importeer ik dan in Acid en daar plak ik de hele handel weer aan elkaar.

FL Studio en de Fruity Slicer. Pak een lekkere loop, gooi die in de slicer en gooi alle nootjes weg. Programmeer dan een eigen beat die over zestien maten nog interessant is, dus met heel veel variatie. Deze aanpak werkt voor mij perfect.

Acid werkt trouwens ook als een trein, kun je ook met een ingebouwde chopper eigen beatjes programmeren aan de hand van 'gepikte' loops, FL Studio werkt alleen - iig voor mij - intuitiever.

Ik pak een sample van de Vengeance Essentials Club of House Sample cd's en...............................

Klaar 8)

:) er zijn 1000 en 1 manieren om een beat te maken. niet denken maar doen. Pak een sampel en knip die kapot en geef je eigen formulering. Maar met een drumcomputer leer je het sneller. met FL studio en drumatic moet je er wel uitkomen.
het is een simpel programma

Bart

www.myspace.com/atheanrecords

Origineel geplaatst door Subgroover
Ik pak een sample van de Vengeance Essentials Club of House Sample cd's en...............................

Klaar 8)

:halleluja

idd

:P

als ik nu een beat wil maken en daarop dan opnemen met m'n synth hoe doe ik dat dan op de gemakkelijkste manier?

Origineel geplaatst door JazzMann
ik maak beats door percussieve sounds in een aangenaam ritmisch patroon te plaatsen en rekening te houden met variatie, accenten, ballans & the 1
8o)

...Wat profeeteer je zoal ?

8o)

MPC

idd :D koop een mpc

drumheaven. oeh en een analoogje dr bij natuurlijk

Origineel geplaatst door profeet
als ik nu een beat wil maken en daarop dan opnemen met m'n synth hoe doe ik dat dan op de gemakkelijkste manier?

Das nog niet zo makkelijk. Maar zorg er wel voor dat je iemand vraagt om je beat goed vast te houden, anders krijg je ongelukken :eureka:

Maar goed, even serieus...
Je vraagt je af hoe je verder moet nadat je een beat gemaakt hebt.
Daaruit concludeer ik dat je nog nooit met een sequencer / DAW (Digital Audio Workstation - een PC of MAC met muziek software) gewerkt hebt. Klopt dat? En heb je (al) een geluidkaart met audio inputs? Een PC of een MAC?

Origineel geplaatst door profeet

Bekijk eerst : http://www.youtube.com/watch?v=8OhDC5GUJYw

ik dacht dat ik met m'n synth (clavia nord lead 2x) ook leuke beats zou kunnen maken maar dat valt eerder gezegd tegen
Komt omdat 't ding niet zo goed is in drums ;). Je moet de geluiden opnemen (met een sampler, soft of hard boeit in 't begin toch niet), en ze dan triggeren, en daar is een MPC-achtig geval wel handig voor.

FL studio is de sleutel
FL rules

Drumatic ve is super simpel, maar je moet het gewoon uitproberen. zo ben ik er zelf ook achter gekomen.
Gewoon rommelen en uitproberen en na een tijdje, zomaar spontaan begrijp je het.
Bart

www.mypsace.com/atheanrecords

Back