Hulp bij aankoop tweedehands mengpaneel

Emieltje

Nieuwkomer
Beste forumleden,

Na een tijdje rondgelurkt te hebben vraag ik jullie hulp bij het volgende. Ik wil een nieuw mengpaneel. Heb nu een Behringer mixer die goed zijn werk doet, maar ik mis een aantal dingen zoals direct outs en een goede geluidskwaliteit :P. Nu heb ik mijn oog laten vallen op een Soundcraft spirit SX en een Allen & Heath GS1 (beide tweedehands). De soundcraft is goedkoper (zo rond de 300 euro) maar voor 100 euro meer heb ik een A&H!!! Dat merk heeft bij mij altijd een "wow" effect omdat die mengpanelen in een prijsklasse liggen waar ik nooit in ga komen. Wat is nu wijsheid? Heeft iemand ervaring met de mengpanelen die ik hierboven noem? Ik wil me niet laten verblinden door een merknaam, want dat hoeft niet altijd alles te garanderen.

Groet
Joost

Ik kan maximaal 6 kanalen tegelijk opnemen. Dat zou de mixer dus in ieder geval moeten kunnen. Meer mensen passen er toch niet in mijn studio ;)

als je 6 sporen kunt opnemen, heb je in ieder geval een mixer nodig met 6 bussen, bijvoorbeeld 4sub bussen en een master stereo bus zou prima moeten voldoen.
hoe dan ook is het makkelijk dat je alle gewenste apparaten gewoon kunt aansluiten, maar dan heb je het over inputs.
je mixer zorgt ervoor dat je het signaal van x inputs weer kunt verdelen naar 6 outputs, die je dan weer kunt opnemen.

ja, maar als je met direct outs genoegen neemt kun je net zo goed via een patchbay alles naar je opnameapparatuur sturen :) dat scheelt kosten

Als het over prefader direct outs gaat ben ik het met je eens. Dat kan ik nu al via mijn inserts, maar postfader direct outs vind ik toch wel wat toevoegen. Ik hou er niet van om alles softwarematig te doen. Ik ben knoppofiel, dus moet iets hebben om aan te draaien, schuiven of drukken...

:)

Ja kan ook, maar dat vroeg ik niet...

Ik heb naar de tascams gekeken (op marktplaats) maar dat zijn veelal harddiskrecorders en/of ver boven mijn budget
Kan iemand mij vertellen of A&H echt zo geweldig is?

Daarnaast vraag ik mij af of er mensen zijn die ervaring hebben met de spirit SX? Is het ding zijn geld waard?

Origineel geplaatst door Emieltje
Ja kan ook, maar dat vroeg ik niet...

Ik heb naar de tascams gekeken (op marktplaats) maar dat zijn veelal harddiskrecorders en/of ver boven mijn budget
Kan iemand mij vertellen of A&H echt zo geweldig is?

Daarnaast vraag ik mij af of er mensen zijn die ervaring hebben met de spirit SX? Is het ding zijn geld waard?

Ik heb een Spirit SX, en ik heb er jaren met plezier mee gewerkt. Vooral de Direct Outs kunnen erg handig zijn, en zijn te schakelen tussen pre- en postfader. Ook de subs gebruikte ik best vaak, handig als je snel een paar sporen wilt opnemen, en toch naar de hele mix tegelijkertijd wilt kunnen luisteren (op te nemen kanalen routen naar subs, output van de subs opnemen en ondertussen de sub weer naar de mix routen). De geluidskwaliteit vind ik uitstekend voor home-studio gebruik, zal veel beter zijn dan een Behringer. De EQ klinkt mooi en warm (alhoewel ik die niet zo heel veel actief gebruikte), en geen last van ruis.

Beter/slechter dan A&H: tja, hangt ook af van de configuratie die je zoekt; A&H tafels zijn vaak iets meer gericht op live-werk en hebben andere routings; ik vind de SX in z'n prijsklasse een van de meest geschikte consoles voor home recording vanwege de flexibiliteit. Sommige mensen vinden het geluid van A&H mooier/warmer, maar dat is vnl een kwestie van smaak; beide merken hebben vaak een warm geluidskarakter, en allebei stukken beter dan Behringer. Kijk bij je keuze ook vooral naar de configuratie en mogelijkheden die jou het beste passen.
Ik heb overigens geen ervaring met de A&H GS1, ik kan je daarmee dus geen vergelijking geven.

Mijn Spirit SX staat vanaf dit weekend te koop (i.z.g.st), ik ben net overgestapt op een grotere mengtafel.

Laatst gewijzigd:
Dank voor je reactie, dokter! Ik heb toch maar besloten om voor een SX te gaan. Allen & Heath ziet er leuk uit, maar na de handleiding te hebben gelezen begrijp ik er geen moer van (dat krijg je als je je als amateur met professioneel spul inlaat). De spirit voldoet aan alle wensen die ik heb.

Staat die van jouw te koop? Wat moet hij kosten? Heb je hem op marktplaats staan ofzo?!

Back