Gratis Groove Templates Voor Cubase, waar?

gremlin23

Compleet gestoord!
Hey guys,

De titel van mijn thread zegt al veel.
Ik ben op zoek naar groove templates om in Cubase 4 te laden. Ik zie dat er een optie is om oude Cubase 5 groove templates te importen.
Lijkt mij heel handig. Bij protools kan je groove templates importeren van logic, cubase en Akai MPC. Die laatste interesseerd mij heel erg. Iemand een idee waar ik dat kan vinden? Ik ben hiernaast dus ook op zoek naar de oude Cubase groove templates en of een plek waar ik een grote ruime keuze heb hieraan.
Ik weet dat ik ze ook zelf kan maken (is niet zo moeilijk), maar dat is mijn vraag niet.

Alvast bedankt! :)

Ha Grem!

The "MPC Grooves"

MPC Grooves

The "MPC Grooves" file is a [MAC] Logic song file.

If you're on a PC, use "Import" or just add the ".lso" extension.

It contains a group of 16th note sequences with varying amounts of swing recorded directly from an MPC 2000XL, and some other sequences tagged “K+S” (kick and snare) that were created on an MPC60. This older machine quantized the default kick and snare pads slightly differently . Just copy the sequences to your autoload, pack them into a folder, assign the contents to a "no output" object, select them and go to "Options>Groove Templates>Make Groove Template" and you should now have the MPC grooves as an option in your quantize flipmenu.

Groetjes,
Mhika Ra

Origineel geplaatst door Mhika Ra
Ha Grem!

The "MPC Grooves"

MPC Grooves

The "MPC Grooves" file is a [MAC] Logic song file.

If you're on a PC, use "Import" or just add the ".lso" extension.

It contains a group of 16th note sequences with varying amounts of swing recorded directly from an MPC 2000XL, and some other sequences tagged “K+S” (kick and snare) that were created on an MPC60. This older machine quantized the default kick and snare pads slightly differently . Just copy the sequences to your autoload, pack them into a folder, assign the contents to a "no output" object, select them and go to "Options>Groove Templates>Make Groove Template" and you should now have the MPC grooves as an option in your quantize flipmenu.

Groetjes,
Mhika Ra

SUPER BEDANKT!!!!

Ik ga dit morgen uitchecken. Ga nu naar bed met een iets tevredener gevoel:okdan:

Welterusten:z

Zijn er wellicht ook dat soort plugins die compatible zijn met XP. In ken uiteraard de swingfunctie in de quantiser, maar wellicht zijn hier betere oplossingen voor. :mexico:

Ik zoek nog een plug-in waar er met 1 druk op de knop een compleet nummer uitrolt die gegarandeerd aan zal slaan bij een breed "Tiesto" publiek. :D

Ik ben hier ook al een hele tijd mee bezig, Ik ben er eentje die nooit quantized; altijd alles zelf inkloppen en daarna zonder de "snap" met de hand bijwerken..

De groove quantizes kunnen een hoop tijd schelen dus ik heb er een heleboel zelf gemaakt met C4.

Je kunt n.l. de groove van een audio drumloop omzetten naar een cubase quantize file.. Als je de hitpoints van een audioloop calculeert, en een beetje bijwerkt (automatisch calculeren doet de startpunten nog niet perfect n.l.) kun je daarna de "create groove quantize from hitpoints"funkite gebruiken.. Deze maakt van de Groove van de Audiofile een Groove quantize.

uitijndelijk heb ik nu een enorme lijst met typische funkydrummer, 909shuffle, noem het maar quantizes..

Het zou fijn zijn als daar nog eens een keer een goede catagorie gebaseerde database bijkwam..

heb je even wat te doen :)

Kijk een serieus antwoord waar ik wat mee kan, tnx. :W

Ik weet hoe swing klinkt, maar als ik het inteken (zonder snap) heb ik al snel dat het klinkt als uit de maat dan als swing.

Kan je misschien een printscreen of een link plaatsen hoe swing er eigenlijk technisch uit ziet in de sequencer, zodat ik het een beetje kan visualiseren ?

Eigenlijk is swing niet meer dan alle -even- tellen (2-4-6-8-etc) een stukje opschuiven.
Hoe meer je ze opschuift (naar voor of naar achter, des te meer swing).
(dat kan je vast wel visualiseren).

Als je het nog iets meer wil laten grooven dan is het vaak de kick/snare posities die je miniscuul naar voren of achter trekt.

Kijk dit is nu presies wat ik niet vind werken, een "klassiekie" shuffle/swing waar de 8ste noten gespeeld worden alsof ze triolen zijn klinkt in mijn oren net zo dood als een 16de strakke beat.. net alsdat een platgecompressde track ook dood klinkt..

Een goede groove is eigen voor het nummer, die moet je dus ook echt zo maken dat het geheel lekker samenspeeld.

Ik maak zelf ook erg strakke dance producties maar programmeer bijna alles (vaak behalve de kick) zonder standaard quantizes..
Pak voor de gein eens erg goed geproduceerde tracks (ooh dance) en analyzeer de groove van die tracks eens, je zult zien dat veel elementen van de groove buiten de standaard quantizes vallen..
Laatst heb ik de groove van de Bodyrox remix van Ramirez eens geanalyseerd; typisch voorbeeld van iemand die uren heefd zitten schuiven om geen enkele klank te laten wringen met een andere, het klinkt daardoor ook lekker "los"

wat overigens wel een hele goede is om in gedachten te houden is om als je gaat schuiven één tactiek te hanteren die bij de sfeer van je nummer (of de passage) past.. push, push/pull, laidback.. het klinkt n.l. erg raar als je snare laidback gaat spelen met 70% en je hihs push/pull met 70%, doe dan bijv. snare laidback 50% en hihs laidback 70%

om dit even in de standaard swing die Mhika Ra al aangaf te verwoorden
push= 2 en 4 iets eerder
push/pull= hoeveel je de 2 later legt, leg je de 4 eerder
laidback= 2 en 4 iets later

maar een goede groove gaat natuurlijk veeeeel verder dan alleen je 8ste noten

Origineel geplaatst door Fields
Een goede groove is eigen voor het nummer, die moet je dus ook echt zo maken dat het geheel lekker samenspeeld.

Ik maak zelf ook erg strakke dance producties maar programmeer bijna alles (vaak behalve de kick) zonder standaard quantizes..
Pak voor de gein eens erg goed geproduceerde tracks (ooh dance) en analyzeer de groove van die tracks eens, je zult zien dat veel elementen van de groove buiten de standaard quantizes vallen..
Laatst heb ik de groove van de Bodyrox remix van Ramirez eens geanalyseerd; typisch voorbeeld van iemand die uren heefd zitten schuiven om geen enkele klank te laten wringen met een andere, het klinkt daardoor ook lekker "los"

Dat zit, denk ik ook, de truc. Ik past het zelf wat anders toe. Ik speel "live" in (vrij slecht trouwens), en gebruik dan illiterave quantize. (alles iets richting je template trekken, bijv maar 5%). Verschillende templates door elkaar gebruiken, om zo een groove te "mixen". (bijvoorbeeld 5% Billy Jean en 5%James Brown).
En..random quantize.

Ook niet onbelanrijk is de dynamiek van je noten (velocity), dit is misschien wel het belanrijkste..

hanteer hier dezelfde of juist de tegenovergestelde taktiek die je met je timing hanteerd

Dat zit, denk ik ook, de truc. Ik past het zelf wat anders toe. Ik speel "live" in (vrij slecht trouwens), en gebruik dan illiterave quantize. (alles iets richting je template trekken, bijv maar 5%). Verschillende templates door elkaar gebruiken, om zo een groove te "mixen". (bijvoorbeeld 5% Billy Jean en 5%James Brown).
En..random quantize.

Erg goede manier dit, en het scheelt een heleboel tijd.. nu doe ik dit ook veel vaker (sinds ik die templates gemaakt heb)

maar het is wel erg fijn om de principes te begrijpen, anders krijg je algauw dat het "uit de maat gaat klinken" zoals Neil CB al zei..

Zou het interessant zijn een website op te zetten met een database vol midi (groove quantize) loopjes?
Upload mogelijkheid erbij..

Heb er al aan zitten denken.

Zou het interessant zijn een website op te zetten met een database vol midi (groove quantize) loopjes?
Upload mogelijkheid erbij..

Heb er al aan zitten denken.

ik denk het niet. Als je een bepaalde groove uit een plaat wilt hebben als quantiseer template heb je dat in 2 minuten voor elkaar met de groove extract functie van cubase. Dus ik denk dat je dit een hoop werk kost om zo'n site op te zetten terwijl je het in de praktijk misschien totaal niet gaat gebruiken.

Het wordt een ander verhaal als je eigen bedachte grooves gaat uitwisselen, maar goed, of daar nou zoveel interesse in is kun je je ook afvragen

Back