Geel uitgelsagen knopjes weer wit

spierwitte apparatuur kom ik ook niet vaak tegen.
meestal is het gebroken wit, grijzig, lichte zandkleur en variaties hierop.

misschien is dat om het verkleuring-proces te vermijden of minder opvallend te maken.

Ik heb inmiddels de knoppen van een van mijn monopoly's een badje van 35% waterstofperoxide en UV licht gegeven.

De ietwat vergeelde knoppen die bijna wit hadden moeten zijn zijn inmiddels weer bijna wit.
Ze zitten nu ca 30 uur in het badje, ik ga ze er morgen definitief uithalen denk ik.

Er zijn ook knoppen die grijs moeten zijn, die waren een beetje grijsbruin en zitten nu ook sinds vanmiddag in een badje en die beginnen ook al richting de juiste kleur grijs te gaan.

Jammer dat ik geen voor en na foto's heb gemaakt, maar het resultaat is de moeite waard.
Ook op de meeste foto's van monopoly's op internet zie je ze met vergeelde knoppen, blij dat ik dat straks niet meer heb. (voor hoe lang het duurt dan) :W

s3000.jpg

ik vind em wel wat hebben , deze akai S3000 Lucky Strike edition

http://www.mpchunter.com/wp-content/uploads/2012/11/s3000.jpg :D

attachment.php

Ik heb het trouwens zo opgelost, daar alle knopjes niet met de bovenkant naar boven willen drijven, smal bakje op de UV bulb gelegd die op zijn zijkant ligt.
Onder de bulb ligt ook nog een wit vel papier voor extra weerkaatsing naar boven.

De vloeistof bubbelt enigszins onder invloed van het licht en de warmte. (Een beetje vergelijkbaar met frisdrank bubbels)

Het geeft wel het idee dat er iets gebeurt.. :D

Attachments

• image.jpg
    image.jpg
    39,7 KB · Bekeken: 86
je synth daalt wel in waarde zo....vintage kan je hem niet meer noemen nu.
van 50.000 naar slechts 50 euro

misschien iets verzinnen met UV straling om de knopjes juist weer geel te maken als je hem wilt verkopen!

attachment.php

Ik heb toch nog een foto van hoe het eerst was.. zie het verschil. wowiezowie zou ik bijna zeggen. 8)
Het licht op beide foto's is iets anders waardoor niet goed te zien is hoe mooi wit en licht grijs de knoppen nu geworden zijn,
maar in het echt is bijna shockerend te noemen het verschil. (in positieve zin) 8~

Binnenkort ga ik de ook kast eens onder handen nemen, ik zoek nog het juiste fineer, maar misschien maak ik een nieuwe kast van massief hout.

attachment.php

Attachments

• monopoly_09.jpg
    monopoly_09.jpg
    53,1 KB · Bekeken: 87
  • korg knoppen.jpg
    korg knoppen.jpg
    103,4 KB · Bekeken: 83
een wereld van verschil.

vroeger was het dus maagdelijk wit en nu rookkamer-geel. stomme is dat we dat geel vintage noemen en ik vind dat witte juist modern overkomen. we houden onszelf maar al te vaak voor de gek.

ik vind de gele mooier. de UV-look! :-)

Nu ja, wat is mooier..

Ik heb 2 monopoly's, waarvan eentje (die van de foto's boven) flink verkleurde knoppen had, en de andere monopoly had dat bijna niet. Toen kwam dit topic voorbij en ben ik de mogelijkheden gaan bekijken.

Doordat ik er 2 heb staan vond ik de verkleurde knoppen echt heel erg lelijk om te zien bij de ene, nu ben ik met deze behandeling alleen weer iets voorbij de lichtere kleuren van de andere geschoten, daarom zitten die nu ook in 't badje. :D

Maar in real life, ik moet zelf zeggen, de knoppen zien er beter uit dan vergeeld, ze zien er gewoon heel erg nieuw uit nu en dat staat best wel blits eigenlijk. :W

Maar het verschil is behoorlijk drastisch inderdaad. 8D 8~

Nice, tijd om ook ff zo'n fles en uv lamp te halen:okdan:

2 monopoly's bevalt goed. Ik heb er een met CV / Gate aan mijn Elektron Analog keys hangen voor dingen die in sync mee moeten lopen en eentje daar gebruik ik op dit moment voornamelijk de arpeggiator van met het tempo geregeld op de monopoly zelf.
Ik zeg niet dat het noodzaak is om er 2 te hebben, maar de monopoly is is zo breed inzetbaar dat het wel is lekker om er 2 tegelijk te kunnen tweaken.

Back