verzekeren hoe en wat...

cns

sfm
Goed ik ben vorige week is even gaan informeren naar mijn verzekering, in hoeverre deze mijn schade dekt aan mijn instrumenten/computer platen en cd's

Nu heb ik daar niet echt een antwoord op gehad van joh dat is niet of wel gedekt. Mijn idee is dat als er iets mis gaat ik aardig de sjaak ben. Want degene wist wel te vertellen dat een plaatje slechts 0,30 cent oplevert dus reken maar uit! Mar het excuus wat wij hebben daar niet de expertise voor. Dus mijn vraag hoe te werk te gaan....?

Hebben jullie misschien een idee? alles laten taxeren maar door wie?

Ik heb voor mijn platen wel wat gevonden de elpee plus polis volgens mij is dit wel oke!

Maar nu mijn apparatuur nog...

Alvast bedankt!

p.s. kijk het zal heus niet zijn dat ik krijg wat ik er destijds voor betaald heb maar beter 400 voor een synth dan helemaal niks bijvoorbeeld.!

andere tips voor mijn platen waar een flink aantal collector items tussen zitten zijn welkom

Standaard inboedelverzekeringen dekken bij diefstal of brand tot 2500 euro ofzoiets aan huiselectronica en audiovisuele middelen INCLUSIEF beeld en geluidsdragers. Muziekinstrumenten vallen soms onder de kostbaarhedenclausule van je polis maar soms ook niet.

PA en rand-apparatuur, personal computers, laptops, cd's, dvd's, audiovisuele middelen. etc hoort meestal ALLEMAAL thuis onder die eerder genoemde 2500 euro, dus je bent al snel ZWAAR onderverzekerd. Reken maar uit: wat cd'tjes, een laptopje, een synthesizer en wat bekabeling en je zit zo over die 2500 euro heen.

Gaat er iets mis, brand, diefstal, whatever, dan ben je inderdaad flink de sjaak, want je krijgt de schade dan dus NAAR RATO uitbetaald. De verzekering werkt altijd met de rekensom "Waarde VOor min Waarde Na" om de schade zelf vast te stellen, maar gebruikt die "Waarde Voor" bedragen om te bepalen of je onderverzekerd bent ja of nee. bij 50% onderverzekering krijg je dus maar 50% van de schade betaald. En als dat spullen met een lage dagwaarde betreft krijg je dus haas niks meer uitgekeerd.

Mijn advies is om een aanvullende electronica of kostbaarhedenverzekering af te sluiten. Bij een aanvullende huiselectronica verzekering zijn beeld en geluidsdragers inbegrepen. Afhankelijk van de gekozen verzekeringsmaatschappij zul je een inventarislijst moeten opstellen bij het aangaan van de verzekering of in ieder geval moeten kunnen overleggen bij een eventuele claim. Je verzekeringstussenpersoon kan je daar meer over vertellen. Laat je instrumenten eventueel taxeren.

Ik had zelf een verzekering bij de RVS en alhoewel ik daar een nogal flinke premie betaalde ben ik daar achteraf erg blij mee. Ik heb onlangs een grote uitslaande brand gehad die ook mijn complete studio heeft getroffen. Ik had een flinke aanvullende verzekering en kreeg praktisch alles uitbetaald (!). Ik had een grote collectie foto's van zowel de spullen voor de brandschade (veilig gesteld in password-protected zip bestandje op mijn website) als van de verbrande spullen na de brand. Dat hielp aanzienlijk in het vaststellen van de schade. (Je onthoudt echt niet wat er allemaal op je zolder staat).

In overleg met de expert en mijn contra-expert (die wordt betaald door de verzekering!) heb ik op marktplaats en ebay etc de daadwerkelijke dagwaarde van mijn apparatuur opgezocht en ook een redelijk bedrag voor mijn beeld en geluidsdragers ingecalculeerd en het hele zaakje inclusief foto's bij de verzekering ingediend. MET die aanvullende verzekering kwam ik NOG maar NET uit. ZONDER was ik zo zwaar onderverzekerd geweest dat ik voor wat betreft mijn hele inboedel echt de sigaar was geweest. Ja lees dat nog even een keer. VRAAG JE ZELF EENS AF hoe je leef... nee geintje.. VRAAG JEZELF EENS AF wat er gebeurd bij brand als je huiselectronica niet of niet voldoende verzekerd is. Als je voor 30K euro aan apparatuur hebt staan maar het niet verzekerd hebt loop je kans dat je voor 30K ONDERVERZEKERD bent op je totale inboedel. Neem dus sowieso altijd een verzekering met garantie tegen onderverzekering. Dat dekt in ieder geval eventuele onderverzekering van je algemene inboedel. Helaas dekt die NIET de onderverzekering bij schade aan je apparatuur. Die moet je gewoon apart bijverzekeren.

Onderschat niet wat dingen zoals bekabeling en andere gerelateerde materialen en apparatuur kosten. Indien je apparatuur of beeld / geluidsdragers een waarde vertegenwoordigen die meer dan x % van de nieuwwaarde is (staat gedefinieerd in je polis) dan keert de verzekering die vaak tegen die nieuwwaarde uit, maar dan moeten ze dus OOK tegen NIEUWWAARDE verzekerd zijn. Zijn ze dat niet, dan ben je dus onderverzekerd en wederom de sigaar :(

Origineel geplaatst door Lynxxx
Standaard inboedelverzekeringen dekken bij diefstal of brand tot 2500 euro ofzoiets aan huiselectronica en audiovisuele middelen INCLUSIEF beeld en geluidsdragers. Muziekinstrumenten vallen soms onder de kostbaarhedenclausule van je polis maar soms ook niet.

Klopt, maar dit kan je bij de meeste ook verhogen. Ik werk momenteel bij de Delta Lloyd,
daar is het standaard 5000 euro, zonder gezeik kan je het met 15.000 verhogen, daarna gaan ze kijken naar wat het is.

PA en rand-apparatuur, personal computers, laptops, cd's, dvd's, audiovisuele middelen. etc hoort meestal ALLEMAAL thuis onder die eerder genoemde 2500 euro, dus je bent al snel ZWAAR onderverzekerd. Reken maar uit: wat cd'tjes, een laptopje, een synthesizer en wat bekabeling en je zit zo over die 2500 euro heen.

Zie mijn opmerking hierboven, als je er niks mee doet ben je onderverzekerd...

Gaat er iets mis, brand, diefstal, whatever, dan ben je inderdaad flink de sjaak, want je krijgt de schade dan dus NAAR RATO uitbetaald. De verzekering werkt altijd met de rekensom "Waarde VOor min Waarde Na" om de schade zelf vast te stellen, maar gebruikt die "Waarde Voor" bedragen om te bepalen of je onderverzekerd bent ja of nee. bij 50% onderverzekering krijg je dus maar 50% van de schade betaald. En als dat spullen met een lage dagwaarde betreft krijg je dus haas niks meer uitgekeerd.

Dit tenzij je het voor elkaar krijgt om je spullen tegen een taxatiewaarde te verzekeren.

Origineel geplaatst door nox
ik betaal 52 euro per jaar bij interpolis met 12500 als bedrag voor audiovisuele crap, vol verzekerd, geen gezeik, glashelder dus :D

inderdaad dit valt heel erg mee, zolang het maar niet op podium staat.

ik betaal 5 euro per jaar per 1000 verzekerde euro,s , bij de unive.

ik betaal 52 euro per jaar bij interpolis met 12500 als bedrag voor audiovisuele crap, vol verzekerd, geen gezeik, glashelder dus :D
Maar wat zijn de afspraken? Krijg je taxatiewaarde terug? Krijg je de dagwaarde terug?

Dat heb je goed geregeld!

Zit zelf bij Centraal Beheer en heb ook een aantal keer met ze gebeld over hoe en wat...
Had ze uitgelegd dat ik idd. bang was dat zij bij inbraak zouden zeggen dat de app. onder audio apperatuur zou vallen en daarmee zwaar de pineut zou zijn.
Uiteindelijk hebben ze me overtuigd dat de synths onder de inboedel vallen...heb gevraagd of ik dat zwart/wit op papier kon krijgen.
Hebben ze dus gedaan ( iets van: "...meneer heeft een grote synthesizer verzameling..." )en dat schrijven heb ik zeer goed bewaard. Serie nummers en foto's wilden ze niet hebben:confused: :( ..heb dat voor me zelf wel gedaan.

Origineel geplaatst door djtt
Maar wat zijn de afspraken? Krijg je taxatiewaarde terug? Krijg je de dagwaarde terug?

voor zover ik alle voorwaarden en kleine lettertjes heb begrepen gaat 't over de dagwaarde

Dag waarde is vaak echt heel weinig, verschilt van maatschappij tot maatschappij, maar daar zou ik het niet voor verzekeren...

Back