mixen

JeTo

vintage is stilstand?
Ik heb een vraagje:

Ik ben begonnen aan opnames van nieuwe eigen nummers. (Sonar 6 voor opnames en Samplitude 8 voor mixen)
Nu ik niet zo'n ster ben qua mixen en zo, dacht ik er aan om elk spoor -lees: piano, gitaar, bas enz.- mono op te nemen,
omdat ik bang ben dat als ik alles stereo opneem de instrumenten elkaar in de weg gaan zitten.
Klopt deze gedachten?
Zijn monosporen makkelijker te mixen dan stereosporen ?

Neehoor, van die theorie klopt niets. Een piano in mono opnemen zou zelfs erg zonde zijn. Je moet gewoon goed letten op panning, dus niet alles plomp in het midden plaatsen, maar ieder instrument zijn plekje geven. Probeer eens wat mixen die jij zelf goed vind van een ander op een koptelefoon te beluisteren. Dan hoor je zeer precies hoe de instrumenten geplaatst zijn, en kun je altijd ideeen opdoen voor jezelf!

Ik vindt de therorie wel wat hebben.
Want dat geluiden elkaar in de weg zitten, heeft te maken met dat ze dezelfde frequenties gebruiken, en bij mono bestanden (en dus een mono mix) hoor je dat beter.
Maar, uiteraard krijg je bij het mixen van al die mono bronnen een eindresultaat dat behoorlijk gedateerd klinkt, want je zult dan enkel via panning de bronnen/instrumenten kunnen verdelen over het stereo-beeld van je eindmix (ervan uitgaande dat je eindmix wel stereo is).

Ik denk dat het voor het leerproces handig is om eens een song te mixen waarbij al je instrumenten mono zijn.
Verwacht echter niet dat het eindresultaat lekker klinkt.

Uiteindelijk is de stap van een mono bron/instrument naar een stereo equivalent niet zo groot. Je hebt nog steeds te maken met frequenties van de ene bron die in de weg zitten met de andere bron, al kan het zijn dat dit bijvoorbeeld frequenties zijn die niet over het hele stereo-beeld voorkomen; dat bijvoorbeeld een gitaar met zijn low-end op beide kanakeln in de weg zit met het low end van de piano op het linker kanaal.

Kortom, de theorie begrijp ik, en ik ben geneigd te zeggen dat het hout snijdt, maar dat de praktische waarde ervan niet veel toevoegt: Het opzettelijk monoficeren van je geluidsbronnen met als doel je mix makkelijker te maken is géén goede zaak.

De meeste tracks kun je prima mono opnemen. Alleen de tracks die van zichzelf al een stereobeeld hebben (door het gebruik van effecten bij het opnemen bijvoorbeeld) kun je het beste opnemen.
Wat mixen betreft, zoals reeds gezegd gaat het om het plaatsen van alle tracks in het stereobeeld. Dit geldt echter ook voor het frequentiegebied. Door alle tracks goed te EQ'en geef je ze ook allemaal een plekje in het frequentiedomein.

Ik zou de piano stereo opnemen.
Gitaar en bas mono.

Succes ermee

Dank voor de reacties, ik zal de tips gebruiken.
(nu de muziek nog maken :D )

het hangt er een beetje van af wat je in je hoofd hebt , meestal weet je al wel hoe je het wil hebben, je moet niet bang zijn voor meerdere stereo signalen., als je maar onthoud dat je "snaar" instrumenten altijd bijelkaar wegtrekt, dus stereo piano 1 kant hard naar links en andere in midden, en stereo gitaar 1 kant hard naar recht en 1 kant in midden bijv, solo gitaren zijn altijd in het midden en op de voorgrond. zorg datje je stereobeeld zo breed mogelijk maakt wat snaar instrumenten aangaat, zodra je alles in het midden pleurt ja dan gaat je vanalles in de weg zitten..de keuze om iets met twee microfoons op nemen hangt af van wat je beeld is van het nyummer wat je wilt maken, ik vind zelf als er verder niet veel in een song zit dubele gitaren altijd wel mooi opvullen , maar dat habt dus puur van de song af en wat je bedoeling is

Origineel geplaatst door Capstan cappy
de keuze om iets met twee microfoons op nemen hangt af van wat je beeld is van het nyummer wat je wilt maken, ik vind zelf als er verder niet veel in een song zit dubele gitaren altijd wel mooi opvullen , maar dat habt dus puur van de song af en wat je bedoeling is

gitaar dubbelen kan zeker mooi uitpakken. ik zou dan echter niet met twee mics op gaan nemen, maar de partij gewoon twee keer opnemen. een andere reden om gitaar met twee mics op te nemen kan ook zijn dat je bijvoorbeeld een close-micing (sm57) track en een ambient (mooie condensator mic) track maakt, waarvan je dan een mix kunt maken.
maar voordat ik door ga draven, bij opnemen en mixen geldt net als bij het maken van muziek dat er geen regels zijn en dat je vooral moet vertrouwen op je gehoor. het is een cliche, ik weet het, maar zoals meeste cliche's wel waar ;)

Ik zou altijd voor mono kanalen gaan om de volgende reden.

Stereo is veel moeilijker te controleren en de instrumenten zijn immers mono opgenomen (gitaar, drums etc hebben geen stereo beeld). Een piano vind ik een ander verhaal.

Wat je het beste kunt doen is alle kanalen mono houden en bijvoorbeeld kanalen dubbelen (op links en rechts) om het stereobeeld te krijgen. Dan kan je precies aangeven hoe ver je het gepand wil hebben. Wat vaak gebeurd bij gitaarrifs is het dubbelen van een gitaar. eentje links en eentje rechts. Beiden hebben dan wel een verschillende effecten bak over zich waardoor het veel voller klinkt.
Verder kan je een piano opdelen. De lage tonen wil je altijd zoveel mogelijk in het midden houden (afhankelijk van de overige bastonen die je in het midden gebruikt; ze mogen elkaar niet in de weg zitten). De hoge tonen van de piano kan je dan ergens anders neerzetten (natuurlijk kan je dat ook met de mid-tonen doen etc).

Wat belangrijk is voor een goede mix is dat je voor het geheel gaat. Je mag best flink in de frequenties knippen van de gitaar waardoor die solo echt slecht klinkt, maar in de mix wel zijn plek en herkenbare sound heeft. Verder zal ik niet op een koptelefoon mixen omdat deze vaak te gekleurd zijn. Eigenlijk op zoveel mogelijk verschillende speakers beluisteren.

Succes

Origineel geplaatst door H2LO
Ik zou altijd voor mono kanalen gaan om de volgende reden.

Stereo is veel moeilijker te controleren en de instrumenten zijn immers mono opgenomen (gitaar, drums etc hebben geen stereo beeld). Een piano vind ik een ander verhaal.
...
Ik ben erg beniewd waarom een drum geen stereo geluid geeft, en een piano wel...

Volgens mij hoort de bespeler van een drumstel ongeveer netzoveel stereo-beeld als de speler van een vleugel / staande piano.
Wel is het zo dat de losse onderdelen van een drumstel (bekken, hihat, basedrum, snare, hi tom, mid tom, low tom, floortom, crash etc) mono zijn, en dus ook mono worden opgenomen bij de direct micing. Maar de overhead drum-mics zijn altijd stereo (omdat ze als paar werken).

MRM, je hebt helemaal gelijk!

Ik wilde het alleen even basis houden. Vergeef me mijn fouten! :)

Spreculaterz

Back