MMC vragen

pjeut

Ouwe rot
....wat meer willen weten over MMC. Ik kan dat in de tutorials niet echt vinden. is de stelregel dat MMC gebonden is aan het apparaat in kwestie (i.c. de harddiskrecorder), en dus dat "algemene commando's" niet bestaan?

Wat ik probeer te bereiken is Sysex-commando's (want MMC bestaat immers uit Sysex, toch?) in m'n sequence op te nemen om zo een harddiskrecorder aan te sturen (opnemen, start afspelen, stoppen, etc.).
Is dit een bekende werkwijze? Dus MMC's versturen vanuit een MIDI-sequence? Zou dit werken? Hoe kan ik aan de benodigde Sysex-strings komen waar mijn "oude" Vestax HDR-6 recorder naar luistert?

Soms denk ik wel; waar ben ik in hemelsnaam mee bezig. Ik pak gewoon m'n blokfluit weer waar het allemaal mee begon.

Groeten,
Pjeut.

Mooie uitleg, had ik ook al gelezen...

Mooie uitleg, had ik ook al gelezen...

...maar geeft niet echt praktische "push in the back" om ermee aan de gang te gaan. Om maar 'ns wat te noemen. Die MMC's zijn eigenlijk sysex-messages. Maar hiervoor heb je de universele ID van de fabrikant van het apparaat nodig. Dat is wat anders dan de ID die in dat stuk wordt genoemd. Waar zet je zo'n "brand-ID" in die algemene MMC-string:

0xF0 0x7F <deviceID> 0x06 <command> 0xF7

En wat betekent die x eigenlijk. Dat is niet een hexadecimaal karakter, toch? En meer dingen. Die uiteindelijke commando's zijn terug te vinden in de handleiding van de sequencer ???, het lijkt mij dat de harddisk-recorder erop moet reageren, dus die zal het commando wel dicteren, lijkt mij.
Maar goed, in de handleiding van mijn hd-r staan ze in ieder geval niet.

Dus daarom even een concrete vraag. Wat zou een MMC-commando kunnen zijn dat ik in m'n RM1x kan zetten zodat de Vestax HDR-6 die er via MIDI aan gekoppeld zit begint met opnemen?
Misschien een niet te beantwoorden vraag, maar dan héél graag de elementen die ik nodig heb (en vooral waar ik die kan vinden danwel moet zoeken) om zo'n string bij elkaar te krijgen.

Alvast heel erg bedankt.

Pjeut.

Re: Mooie uitleg, had ik ook al gelezen...

Re: Mooie uitleg, had ik ook al gelezen...

Waar zet je zo'n "brand-ID" in die algemene MMC-string:
0xF0 0x7F <deviceID> 0x06 <command> 0xF7

Nergens volgens mij. Zover ik weet gebruikt MMC geen "brand-ID" maar alleen een device ID. En het device ID is gewoon in te stellen op je device (dwz. op de dingen die ik heb staan die MMC kennen wel). Het zou sowieso moeten werken met een device-id van 127 (0x7F), want daar luisteren ze allemaal naar.

En wat betekent die x eigenlijk. Dat is niet een hexadecimaal karakter, toch?

Nee. "0x" is de gangbare prefix om aan te geven dat de rest een hexadecimaal getal is.
Dat om verwarring te voorkomen tussen 77 (zevenenzeventig) en 0x77 (119).

Oké,

Oké,

Maar als ik op m'n RM1x een Sysex-message wil invoeren (met de draaiknopjes) dan lukt het me dacht ik niet om zo'n boodschap, dus met een "ox" erin, in te kloppen. Of is dat gewoon een kwestie van of beter kijken of een andere bril?

En dan nog even; welke zijn de concrete hexadecimale commando's voor de diverse handelingen (record, stop, play, ff, rew, etc.).? Deze moeten, als er geen "brand-ID" is toch ook universeel zijn?

Wederom in eindeloze admiratie,
Pjeut.

Re: Oké,

Re: Oké,

Maar als ik op m'n RM1x een Sysex-message wil invoeren (met de draaiknopjes) dan lukt het me dacht ik niet om zo'n boodschap, dus met een "ox" erin, in te kloppen.

Ehm, ja, want die hoef je ook niet in te kloppen. Zoals ik zei, die geven alleen maar (in de tekst, voor de lezer) aan dat het om hexadecimale getallen gaat en niet om decimale getallen. Gewoon weglaten dus en je houdt hex over.

En dan nog even; welke zijn de concrete hexadecimale commando's voor de diverse handelingen (record, stop, play, ff, rew, etc.).? Deze moeten, als er geen "brand-ID" is toch ook universeel zijn?

Je kunt altijd 127 (7F) gebruiken als universele "brand-ID". De commando's staan in de google link van Q.
F0 7F 7F 06 02 F7 voor play met de universele ID, etc.

Om de verwarring even compleet te maken: MIDI kent naast MMC ook nog aparte real-time commando's, FA voor start, FB voor continue, FC voor stop. Die worden gebruikt in combinatie met gewone midi clock (i.t.t. MTC).

En ik ken in ieder geval één sequencer die midi clock kan combineren met MMC, voor het "gemak".

Oké...nou komen we ergens..

Oké...nou komen we ergens..

Hier ga ik vanavond 'ns mee aan de slag, dus gewoon een dergelijk commando opnemen in de sequence. Omdat het in de sequence zit, maakt het dus ook niet uit dat de RM1x slave is. M'n Akai DR-4 is de master watn die kent geen slave-mode.

Trouwens, normaal gesproken had die MMC van die Akai afkomstig moeten zijn. Hij heeft de aanvullende MIDI-kaart, dus technisch moet het kunnen, alleen, hoe doe je dat dan nou weer? Hoe stel je een harddisk recorder in dat hij MMC uitzendt, en hoe regel je welke MMC-commando's hij uitzendt? Het wordt saai, maar de DR-4 handleiding zegt er echt niets over.

In onophoudelijke devotie,
Pjeut.

En nog even een klein dingetje...

En nog even een klein dingetje...

...in dat lijstje van die MIDI-site staat geen commando "start record". Moet je dat oplossen door zelf de "record" knop ingedrukt te houden en dan te wachten op het "play"-commando via MMC? Het gaat niet om het gebruikersgemak, het gaat om een loepzuivere synchronisatie.

Re: Oké...nou komen we ergens..

Re: Oké...nou komen we ergens..

Trouwens, normaal gesproken had die MMC van die Akai afkomstig moeten zijn.

Niet noodzakelijk. Je moet onderscheid maken tussen het apparaat dat je clock source is (in jouw geval de Akai) en het apparaat dat je start/stop controls regelt. Dat kan de Akai zijn (als die MMC ondersteunt), maar meestal zal dat je je audio workstation zijn (hardware dan wel software).

Ik zie dat de RM1x wel midi control kan uitsturen (die FA, FB en FC van hierboven). Reageren ze daar niet op?
Dit zijn wel typisch van die dingen die niet standaard aan staan.

Genoeg uit te proberen, vanavond...

Genoeg uit te proberen, vanavond...

....THANX man,

Nog een even paar puntjes op de "i", dus eigenlijk een ï ;)

Die MIDI-control commando's, FA, FB en FC, wat zijn dat? Zijn dat CC's? Onder welke hoofdgroep moet ik die intikken in het edit-menu van m'n RM1x? Zijn het hexadecimale codes ( in gewoon tienallig stelsel oxF* oxF^1 + oxA= 15 * 15 + 11 = 236 (oei, wellicht een rekenfout, maar het gaat om het principe).

Om dus het recorden te starten, moet ik handmatig de Record-button ingedrukt houden? Of is er een MMC om rechtstreeks het recorden te starten? Het eerste zou ikhandiger vinden. Dan kan het PLAY-commando vast in de sequence blijven staan (hoeft niet te worden aangepast), en of je nou gaat afspelen of recorden kun je dan met een simpele aanvullende druktoets regelen.

Graag nog even hier een antwoord op, en ik ben gelukkig.

Re: Genoeg uit te proberen, vanavond...

Re: Genoeg uit te proberen, vanavond...

Die MIDI-control commando's, FA, FB en FC, wat zijn dat? Zijn dat CC's?

Nee, dat zijn losse bytes aan rauwe real-time midi data. De kans is klein dat je die handmatig in kunt voeren. Maar zie hieronder:

Onder welke hoofdgroep moet ik die intikken in het edit-menu van m'n RM1x?

Pfff. Ik heb geen RM1x hoor, ik heb gewoon even de manual gecheckt op de Yamaha site :D
MIDI Setup op pagina 135. Je hoeft die codes niet zelf in te voeren, als je ze aan zet, dan
stuurt de RM1x ze automatisch uit bij start/stop. Let wel: deze control-codes horen bij midi clock en niet bij MTC.

Om dus het recorden te starten, moet ik handmatig de Record-button ingedrukt houden?

Volgens mij is het gebruikelijk om recorders in record-standby te zetten en ze dan met play te starten.

Ik zie inderdaad ook geen record bij de MMC commando's staan (nouja, sort-of wel natuurlijk, want er staat wel punch in en punch out. Da's natuurlijk ook record).

Re: Re: Genoeg uit te proberen, vanavond...

Re: Re: Genoeg uit te proberen, vanavond...

Origineel geplaatst door etaoin
Nee, dat zijn losse bytes aan rauwe real-time midi data. De kans is klein dat je die handmatig in kunt voeren. Maar zie hieronder:

Pfff. Ik heb geen RM1x hoor, ik heb gewoon even de manual gecheckt op de Yamaha site :D
MIDI Setup op pagina 135. Je hoeft die codes niet zelf in te voeren, als je ze aan zet, dan
stuurt de RM1x ze automatisch uit bij start/stop. Let wel: deze control-codes horen bij midi clock en niet bij MTC.

Nou dat heb ik geprobeerd , maar dat werkte niet (tenzij ik iets fout heb gedaan). Ik had even de RM1x op master gezet, en MIDI-Out naar MIDI-In van de Vestax. Maar de play-toets van de RM1x heeft géén effect op de Vestax.

Volgens mij is het gebruikelijk om recorders in record-standby te zetten en ze dan met play te starten.

Ik zie inderdaad ook geen record bij de MMC commando's staan (nouja, sort-of wel natuurlijk, want er staat wel punch in en punch out. Da's natuurlijk ook record).

Punch-In en Punch-Out is wat anders. Dan loopt de recorder al en kun jij aangeven het precieze moment waarop het recordern in de sequence moet starten. Dat werkt prima voor als je dingetje wil overdubben of als je een stukje audio opnieuw wilt doen. Maar voor synchroniseren is het exacte moment van afspelen belangrijk, en dat krijg je met Punch-In niet.
Maar het maakt mij niet uit. Zoals ik al zei, vind ik een enkel PLAY-Commando dat je met een simpele druk op de Record-toets in Recorden kunt veranderen wel net zo makkelijk. Ik ga dit vanavond uitproberen, en hoop toch zo dat dit het ei van Columbus is.

Bedankt !!!

Re: Re: Re: Genoeg uit te proberen, vanavond...

Re: Re: Re: Genoeg uit te proberen, vanavond...

Origineel geplaatst door pjeut
Nou dat heb ik geprobeerd , maar dat werkte niet (tenzij ik iets fout heb gedaan). Ik had even de RM1x op master gezet, en MIDI-Out naar MIDI-In van de Vestax. Maar de play-toets van de RM1x heeft géén effect op de Vestax.

Had ik ook niet helemaal verwacht. Het zijn toch de dingen die bij midi clock horen (incl. de song position pointers e.d.). Da's allemaal tempo- en maatsoortafhankelijk en niet echt iets wat je in je recorder stopt. MTC met MMC is logischer.

Punch-In en Punch-Out is wat anders. Dan loopt de recorder al en kun jij aangeven het precieze moment waarop het recordern in de sequence moet starten.

Ik weet wat het is ;) Maar ik bedoelde dat dat de enige vorm van record was die tussen de commando's zit.

Hey Etaoin...

Hey Etaoin...

...Het werkt. Nou nog even de bijbehorende MIDI-kabeltjes in m'n patch-bay vrotten, en dan gaan.

Bedankt.

Bericht door een moderator:
Afgesplitst

Back