Die vette Ed Rush & Optical bass

Ondertussen ben ik met mijn Virus 's gaan klussen en heb voor 'n nummer van een vriend een zeer overtuigend Ed Rush & Optical bass kunnen maken. Veel random modulatie en velocity op filter, attack en nog meer andere dingen. Schreeuwt en zuigt als een gek!

Het geheim is voor mij geen geheim meer! Jippie!

de reece bas is inderdaad gewoon de geripte kevin saunderson bas...
het is gewoon een juno 106...(met de meeste synths wel te maken trouwens)

de meeste bassen uit de 2 step ed rush en bad company tracks,zijn vaak gewoon gelayerde multisamples..
waarvan ze sampelen weet ik niet,hoor in iedergeval veel notch filters uit de emu sampler voorbij komen..

het is hun trademark die bassen,duidelijk eigenstijl..

vergeet niet dat de meeste uit de hiphop en breakbeat scene komen van vroeger,waar samplen hun ding is en daar heel creatief mee omgaan.

Shivah, Ik bedoelde niet de Reece bass. Die is simpel en inderdaad een klassieker. Ik heb het idd over die meer gemultilayerede basses. Met verschillende filters op verschillende lagen. Met die Virus kan je je osc 's naar 2 losse filters sturen. Ik gebruik dan een BP op de een en een LP op de ander. Die moduleer je los van elkaar en geef je andere velocity waarden. Ook laat ik de random LFO op verschillende sterktes dat boeltje moduleren.

Dan krijg je eigenlijk hetzelfde idee als een multisample. Alleen is dit net ff flexibeler omdat je de filters over de osc heen gooit en niet over een sample.

Wat erg goed werkt is velocity toekennen aan de attack time van je VCA en VCF. Als je hard slaat krijg je een direct bass. Als je zacht slaat zuigt de bass als het ware naar de filter toe.

Dit klinkt al met al compleet anders dan de reece bass en zit meer richting de bass uit het nummer 'Slipthru'(ook wel bekend als 'Dooie Vissen')

Ik plaats wel een keer MP3-tje met mijn eigen gefabriekte geluid.

Doen!

Doen!

Moet je zeker doen.. ik ken al die muziek niet (dooie vissen heb ik natuurlijk wél al eens gehoord).. maar vind het interessant hoe je die sound hebt gebouwd.

Mooie feature van de Virus trouwens.. die filter-toewijzing *D

de hele video is ongeveer 1 Gb dus dat zal meilijk gaan maar ik zal wat snapshots uploaden.
misschien kan hij wel op een volgend synthforum meeting vertoond worden.

plaatje1:
optical en de studio waar de virus projecten gedaan worden. iemand die weet wat voor mixer dat is? (let op de pro-one)

Attachments

• 01.jpg
    01.jpg
    35,8 KB · Bekeken: 139
Man, op de Virus A zit al meer modulatie mogelijkheden dan menig kleine modular. Volgens mij zitten op de B en C nog meer. Je kan ongeveer alles met alles moduleren. Veel mensen weten dat niet maar het zit onder de CTRL knop.
Daar heb je 3 slots met iedereen oneindig veel sources en destinations.
Verder heb je voor Velocity nog dedicated slots (4 of 5 volgens mij).

LOS daarvan heb je nog de 3 LFO's. En de 2 Enveloppes en en en .........

Over die filters...

Je kan de osc's in parallel, serieel of split mode door de 2 filters sturen. De filters zijn beide volledige te regelen met eigen env. depth, LP-HP-BP-BE (notch voor sommigen, band eliminate voor Access), cuttof, rez. etc. Al met al is dat de favoriete functie van de Virus.

PS: Mixer ziet erui als een Mackie 8 bus.

plaatje3:
kijkje op de harddisk waar de sequences staan:

Attachments

• 03.jpg
    03.jpg
    24,6 KB · Bekeken: 139
plaatje4:
dillinja's mixer... is dat een soundcraft?

Attachments

• 04.jpg
    04.jpg
    46 KB · Bekeken: 134
plaatje6:

de jongens van vinyl distribution vertellen dat Optical zijn geluiden vele malen bewerkt, door de sampler haalt opniew sampled ed.

Attachments

• 06.jpg
    06.jpg
    34,2 KB · Bekeken: 145
plaatje7:

laatste station voor de vinyl snijder:

Attachments

• 07.jpg
    07.jpg
    42,6 KB · Bekeken: 139
plaatje8:

optical haalt een monsterbas uit z'n emu (notice da spliff):

Attachments

• 08.jpg
    08.jpg
    36,7 KB · Bekeken: 152
plaatje9:

ed rush over dillinja... "je herkent een dillinjatrack bij de eerste paar noten"

Attachments

• 11.jpg
    11.jpg
    30,8 KB · Bekeken: 140
plaatje 11:

tot slot nog een kijkje op optical's mixer... wat is dat nou voor ding?:

Attachments

• 13.jpg
    13.jpg
    49,6 KB · Bekeken: 138
Origineel geplaatst door Shivah
waar ik zelf altijd erg gecharmeerd van was,waren de producties van andy c(ram trilogy)
alles zo afgewerkt!...
doet hij nog iets??
(offtopic)

zeker... op ramrecords verschijnen nog regelmatig goeie producties
een van de laatste (ram 41) vind ik erg sterk
andy-c komt trouwens ook vaak aan het woord in die video

Back