[Post Rock/Sferisch] Spare The Unwilling

Idioteque

This is the Gloaming
Hey,
Ik ben weer bezig met een nieuw nummer, "Spare The Unwilling". Hij is nog niet helemaal af, en vooral op mix gebied moet er nog veel gebeuren. Daarom zet ik nu even een vroege versie ervan op internet, en ik hoop dat jullie me wat opbouwende kritiek en tips over de mix kunnen geven.

Het is nogal een "druk" nummer geworden. Er zitten flink wat gitaren in, een strijkorkest, zang, achtergrond samples en drums, en ik vind de mix daarom nog niet echt lekker op dit moment. Voor de rest ben ik nu wel redelijk tevreden met de opbouw van het nummer, dus dat zal niet veel meer veranderen.

Thou And Thy Army - Spare The Unwilling

Alvast bedankt voor het luisteren :okdan:

Dank je :) ,

Ik ben nu weer bezig om er een wat snellere versie van te maken, want ik vind deze nu wat slepend af en toe. Ook ben ik wat aan de akkoorden voor de distortion gitaren aan het einde aan het veranderen, om het zo wat minder druk te laten klinken en de strings ook wat meer ruimte te geven. Ik zal een nieuwe versie posten zodra ik em af heb, wat nog wel even gaat duren waarschijnlijk 8o)

Erg mooi is dit al!

Ik zal je een paar tips geven die naar mijn mening wel zullen werken!
Ten eerste om het geheel al iets minder druk te maken, is als je de vervormde stem met distortion die je vanaf het begin het hele nummer door laat gaan, alleen in het intro laat horen.. En dus in de rest van het nummer niet laat horen.

De drums kunnen ook nog wel bijgeschaafd worden qua mix. Minder reverb erover, eveneens als over de electrische gitaar die op 2 minuut 37 inkomt. Misschien is dat een kwestie van smaak, maar nu heb ik het gevoel dat ik heel veel detail mis in de drums/ electrische gitaar door al die reverb. Over de vocalen is de reverb mooi! :D

En waarom sneller? ik vind dit zo erg mooi! :halleluja

Thanks :), wat betreft die drums ben ik er nog niet helemaal uit hoe ik het goed laat klinken, ik wil eigenlijk een beetje het geluid van de drums van Sigur Rós; die klinken ook behoorlijk ruim. Er zit inderdaad alleen nu teveel reverb op. Die tip om de sample (van Bush) niet het hele nummer door of zelfs alleen in het begin te laten lopen is ook zeker goed, ik ga daar nog flink aan schaven (misschien ook wat minder delay erop om het minder druk te maken)

Origineel geplaatst door Idioteque
Ik ben nu weer bezig om er een wat snellere versie van te maken, want ik vind deze nu wat slepend af en toe.
dat sferisch slepende vind ik net zo knap:)

Origineel geplaatst door pocketzip
dat sferisch slepende vind ik net zo knap:)
Het zal geen enorme tempoverandering worden hoor, maar net een klein beetje om vooral die akoestische gitaar even wat lekkerder te laten klinken, want die vond ik vooral iets te traag.

Hebben jullie nog tips hoe ik die typische Sigur Rós drums krijg? Ik denk dat ze een combinatie van een beetje distortion, reverb en jazz achtige drums gebruiken. Weet iemand een (gratis) samplepakketje met mooie jazz drums? Het kan misschien mooi in dit nummer werken om van die kwastjes op de snares te doen.

[offtopic] Owja, tip voor jou nog Marsman; ik zag op je site dat je van Radiohead hield, en ik denk dat je dan de band Home Video ook te gek vind. Echt een kopie van Radiohead anno Kid A, alleen iets minder ontoegankelijk.Ze zijn erg onbekend, maar als je met Soulseek of iets dergelijks zoekt vind je het wel :) .

leuk om te zien dat je met post-rock achtige dingen bezig bent. Toch niet een heel groot genre in nederland. Ik moet zeggen dat ik geen ervaring heb met het afmixen van electronica, maar ik zal toch wat opbouwende kritiek proberen te leveren. Zie maar hoe serieus je het neemt.

klinkt mooi, goede sfeer vooral. Subtiele strijkers ook mooi, bush sample niet al te obvious dankzij de vervorming vind ik ook goed (leuk dat ie een beetje glitcht).

Ik vind wel dat het geheel een beetje verzuipt onder effecten. Reverb en delay zijn mooi bij dit soort muziek, maar er moet ook wel iets zijn om je aan vast te houden, als het ware. Zo vind ik de reverb over de stem (leuke mompelstem trouwens! klinkt een beetje scandinavisch) mooi, maar delay zou ik misschien iets minder doen. Ook op andere plaatsen is het misschien beter voor het geheel als je wat subtieler omgaat met reverb/delay. Dat het wat druk klinkt zou ook inderdaad te maken kunnen hebben met je Bush sample. Aangezien die amper nog te horen is vanaf het moment dat de stem invalt, maar dan nog wel bijdraagt aan het troebel maken van de mix, zou ik hem alleen in de intro en outro laten horen. Ik moet wel zeggen dat de sample op die plekken wel erg effectief is, geeft een beetje het astronauten gevoel :P

Verder denk ik dat de drumgeluiden wat beter zouden kunnen. De drummer van Sigur Rós heeft een geweldige sound, dat zal moeilijk goed na te bootsen zijn. Zeker electronisch. Echt goede drummers (zoals die van Sigur Ros, wat mij betreft) zijn veel bezig met hoe hun drumstel klinkt en zorgen voor een mooie kit, een mooie stemming, afwisselende drumtechnieken etc. Dat zijn subtiele nuances die de sound van een drummer maken, en moeilijk over te brengen zijn in electronische vorm. Misschien is het een idee om ipv een akoestische drumsound een soort IDM achtige beat te gebruiken? Maargoed, dat laat ik aan jou over, ik wil me niet te veel bemoeien met de aard van je compositie.

ga zo door in ieder geval :okdan:

Bedankt voor je uitgebreide kritiek :halleluja,

Ik heb nu een mix af die al een stuk minder druk is en ook wat minder reverb en delay (vooral minder lange feedbacks) bevat, ook heb ik de sample van Bush alleen op plekken gezet waar geen zang is. De solo op ongeveer de helft heb ik eruit gegooit, klonk te druk en niet mooi genoeg vond ik en de aandacht valt nu meer op de andere gitaar. Ook heb ik de akkoorden aan het einde vervangen door powerchords, en dit klinkt al een stuk beter vind ik. Ook de drums zijn nu beter en minder ijl. Ik zal morgen het nummer uploaden zodra ik de zang weer opnieuw heb ingezongen.
:peukie:

Kun je ons ook een versie laten horen zonder galm?

Jep, hier is een galmloze versie, en voor een groot deel ook zonder delay (sommige gitaarstukken zijn met delay en al opgenomen). De verhoudingen zijn nu wel voor een deel scheef wat betreft volume enzo, maar dit is natuurlijk maar ter referentie.

Als ik het nu zo hoor kan ik inderdaad nog wel flink wat reverb weghalen, moet ik alleen weer alles opnieuw mixen enzo, wat nu erg veel werk kost omdat door het grote aantal tracks ik echt alles moet freezen voordat ik überhaupt goed geluid krijg.

ja! Galmloze versie is beter. En niet alleen beter: de track is errug chill! Gitaartjes zelf gedaan? klinkt realistisch.

Ik vind de droge nog steeds het beste. Als je perse zoveel reverb wilt, zou ik dat alleen over die snare doen. En inderdaad die radio (?) sample kan je beter alleen in het intro (of einde) doen. Verder vind ik hem erg fijn, ik ben gelijk je andere nr's aan t checken! :biertje:

Whie echt een super vet nummer, klinkt goed ben et wel eens met de kritiek over de reverb, vindt ook de droge versie het mooist... Maar verder echt super top, geweldige sfeer die je neer zet zo effe echt top :halleluja

Effe offtopic, wat vindt je van bands als porcupine tree en osi? zitten qua sfeer erg dichtbij, vindt ik persoonlijk echt geweldig:)

Back