subbas vals ?

Soul C

gecalibreerde soul augurk
Beste Synthforumers, ik zit met een maf probleem :
ik hou nogal van heel lage bassen op z'n tijd, en daarbij loop ik soms tegen het volgende aan ;
ik speel bijvoorbeeld eerst een lead of slag in op m'n toetsen.
nu ga ik een baslijn inspelen (of omgekeerd) en dan komt het :
het lijkt wel alsof die (hele lage) bas in een andere toonaard moet dan de rest,
speel ik 'm in dezelfde grondtoon, lijkt het vals te klinken :confused:
moet ik nou m'n oren geloven of m'n klavier....

zijn er luitjes die dit herkennen, of zijn mijn oren gewoon rot ?
ik geloof trouwens niet dat het aan m'n monitors ligt, heb het nl ook op m'n koptelefoon.

ik heb hier en daar al een beetje gezocht naar dit vraagstuk, maar nog niets over gevonden.
maar mischien heeft iemand een idee hierover ; bas detunen, andere hobby zoeken, etc...

dat is een bekend probleem... ik zit daar ook altijd mee te k*tten. het komt doordat de periodes van de golfvormen net even iets van elkaar verschillen waardoor het meteen een stuk falser klinkt dan dat het eigenlijk is. er vallen dan dingen tegen elkaar weg of zo. ik weet er ook het fijne niet van eigenlijk. iets met dat de frequenties erg ver uit elkaar liggen... of eigenlijk is het net zoiets als accoorden/akkoorden (doorstrepen wat niet van toepassing is) spelen op een basgitaar...
wie helpt ons uit de brand?? :D

bliepbliep

Een octaaf staat gelijk aan een verdubbeling van het aantal hertzen.

C1 zit (in principe) op 440hz.
C2 zit dus op 880 hz.
C3 op 1,66 KHz.
enz.

Naar beneden gaat dat natuurlijk ook op.

C0 zit op 220 Hz
C-1 op 110 Hz
C-2 op 55 Hz.

Hoe lager je dus gaat, hoe kleiner het verschil in het aantal golfvormen tussen elke noot. Hoe kleiner dus ook de foutenmarge. Dat geldt voor zowel je bronmateriaal als je speaker.

Dat is dus bijvoorbeeld ook één van de voordelen van een monitor van 5000 euro tov eentje van 500......

gr,
Marc

Origineel geplaatst door mavn
Een octaaf staat gelijk aan een verdubbeling van het aantal hertzen.

C1 zit (in principe) op 440hz.
C2 zit dus op 880 hz.
C3 op 1,66 KHz.
enz.

Naar beneden gaat dat natuurlijk ook op.

C0 zit op 220 Hz
C-1 op 110 Hz
C-2 op 55 Hz.

Hoe lager je dus gaat, hoe kleiner het verschil in het aantal golfvormen tussen elke noot. Hoe kleiner dus ook de foutenmarge. Dat geldt voor zowel je bronmateriaal als je speaker.

Dat is dus bijvoorbeeld ook één van de voordelen van een monitor van 5000 euro tov eentje van 500......

gr,
Marc

... *Steekt zn vinger op*

is niet A(1?) 440Hz?

Origineel geplaatst door MokuM
... *Steekt zn vinger op*

is niet A(1?) 440Hz?

het was al laat, ik had het idd beter ff op kunnen zoeken.

Volgens Wikipedia:

"The note A above middle C played on a piano is perceived to be of the same pitch as a pure tone of 440 Hz"

Verder blijft het principe achter mijn verhaal hetzelfde.

gr,
Marc

maar is het dan niet beter om op goedkopere monitors te mixen, aangenomen dat goedkope hifi-speakers dan ook niet accuraat zijn in het laag en de gemiddelde luisteraar daarom jouw perfecte, op duurdere monitors gemixte, bassen als vals ervaart?

Ik heb het idee dat er juist in het laag dingen elkaar in de weg zitten en dat vanwege het langzame faseverschil in lage tonen het vals kan gaan klinken.

Anders zou je voor de grap eens moeten proberen het melodietje met hetzelfde geluid te spelen als de bas. Dan zou het valse weg moeten zijn, omdat de faseverschillen dan evenredig lopen (hoe zeg je zoiets profie).

Hetzelfde geldt als wanneer je op je synth de hoogste c en de laagste c speelt, dan klinkt het nog steeds goed en harmonisch. Doe je dit met verschillende geluiden dan heb je meer kans dat het vals klinkt, vanwege andere structuur van de geluidsgolven.
en nu ik er zo over denk, zou het ook wel eens heel goed kunnen komen omdat de resonantie van een van de twee geluiden zo hoog staat, dat eigenlijk alleen de filterresonantie vals is t.o.v. het basgeluid.

Hoe dan ook, gewoon een beetje mee kutten, dna moet het wel lukken.

en anders gewoon je bas in een andere tonering spelen.

Volgens mij heeft dit ook nog iets met de "perception of sound" te maken. Het schijnt zo te zijn dat lage tonen voor je gehoor lager of hoger worden (weet niet meer zeker wat) als je ze harder afspeelt. Met hoge tonen gebeurt hetzelfde alleen de andere kant op.

Ik heb hier vaag eens iets over gelezen, kan zijn dat ik het niet helemaal juist heb.

Origineel geplaatst door Nightstorm
maar is het dan niet beter om op goedkopere monitors te mixen, aangenomen dat goedkope hifi-speakers dan ook niet accuraat zijn in het laag en de gemiddelde luisteraar daarom jouw perfecte, op duurdere monitors gemixte, bassen als vals ervaart?

Altijd op zoveel als mogelijk bronnen afluisteren, dat is toch een bekend gegeven ?

Op je telefoon, je auto, je ipod, je ghettoblaster, je laptopspeakers, je televisie, je hifi set, je buurman's hifi set en ga zo maar door.
Desondanks blijft het wel noodzaak om op een zo "eerlijk" als mogelijke speakerset af te luisteren natuurlijk..

Als je nu eens wat laat horen? Erg moeilijk om anders te beoordelen wat er fout zit..

Back