tr909

Ik had bijna hetzelfde met die van mij. De attack leek niets te doen, maar als je heel goed luisterd hoor je een (minimaal) verschil in het ruisje aan het begin van de kick. Die van doet dus ook bar weinig en ik ben wel benieuwd of dat zo hoort of niet.

De tuning moet je wel degelijk kunnen horen. tune uiterst links geeft een boom kick, klinkt iets als een 808 kick, maar met de tune uiterst rechts moet je kick toch wel gaan knallen, instant techno/hardcore zeg maar.

Sowieso ff je pots tig keer van uiterste naar uiterste draaien om het stof een beetje los te krijgen, zeker als ie al 2 jaar niets heeft gedaan.

Re: ..

Re: ..

Origineel geplaatst door rombraz
even een fototje

dit is niet de mijne hoor het is een foto van een 929 ..een keertje op het internet gevonden..:D

Origineel geplaatst door Hooihuis
Mmmm, ik heb misschien toch een eigenaardigheidje ontdekt....lijkt wel of de controls van de bassdrum niet helemaal goed werken. Tenminste, de level en decay knop doen het prima. Maar als ik aan de tune knop draai, lijkt het wel of ik de attack regel :confused: En de attack knop zelf doet helemaal niets lijkt het wel. Zou dus betekenen dat de tuning van de bassdrum niet te regelen is - bummer :(

Nou ja, ik ga morgen op mijn gemakje maar even kijken. Desnoods schroef ik hem open om te zien of er aan geklooid is. Dat hij open is geweest dat kan ik wel zien aan de schroeven in ieder geval :)

En in het uiterste geval maar weer een afspraak maken met Boemtsjak. Is misschien een klein dompertje maar ik ben nog steeds blij. Syncen met de ER-1 en combineren met de sounds daarvan is ook leuk heb ik al gemerkt. Maar eigenlijk kan ik niet wachten om hem straks aan de P3 te hangen en te klooien met 909 + analoge synths :halleluja

Heb er vooralsnog zeker geen spijt van!
als de potmeters stuk zijn heb ik nog wel het 1 en ander liggen..
ik moet bij de mijne ook nog wel een paar vervangen.. maar daar komen we wel uit:)

Mmmm, ik heb misschien toch een eigenaardigheidje ontdekt....lijkt wel of de controls van de bassdrum niet helemaal goed werken. Tenminste, de level en decay knop doen het prima. Maar als ik aan de tune knop draai, lijkt het wel of ik de attack regel :confused: En de attack knop zelf doet helemaal niets lijkt het wel. Zou dus betekenen dat de tuning van de bassdrum niet te regelen is - bummer :(

Dat hoort zo. Zoals al is gezegd, regel je met de tune knop de attack van een envelope die een VCA openzet, die op zijn beurt weer ruis aan het begin van de bassdrum gooit.

Origineel geplaatst door Boemtsjak
Dat hoort zo. Zoals al is gezegd, regel je met de tune knop de attack van een envelope die een VCA openzet, die op zijn beurt weer ruis aan het begin van de bassdrum gooit.

was de bassdrum van een 909 niet gewoon 2 sinussen net over elkaar heen ? volgens mij regel je met de tune knop de verschuiving tussen de 2 golfvormen waardoor die van rond naar knallend gaat ..

maar ik heb wel vaker mis de laatste tijd .. :D

Origineel geplaatst door Boemtsjak

Het zit volgens mij iets anders: Er zijn 2 gedeeltes in de 909 kick, het vco gedeelte en het pulse/noise gedeelte. Die worden bij elkaar gemixed met de attack knop.
Er zit maar 1 vco in de kick van de 909. De tune knop regeld de hoeveelheid vco modulatie, dus hoever de vco van hoog naar laag gaat. De tune knop moet dus eigenlijk vco modulatie heten.
Je kan dus idd niet de tuning van de 909 regelen. Dit is wel mogelijk met een hele simpele modificatie: Vervang R59 door een 100k pot en een 10k weerstand in serie met de pot.

Gelukkig....dsil en Boemstjak, jullie hebben gelijk :) Waarschijnlijk was ik gisteravond wat vermoeid toen ik ietwat overhaast de conclusie trok, dat er wat mis zou zijn. Inderdaad doet de attack knop wel iets, maar het is heeeeeeel erg subtiel en dus niet goed te horen. Je draait er een klein beetje wat meer "klik" of een soort pulse bij als het ware. De tune knop "tuned" de bd inderdaad, maar omdat het lijkt alsof de bd daardoor meer punch krijgt dacht ik gisteren met mijn suffe hoofd meer een soort attack regeling.

Hij is dus helemaal okee en dat is een opluchting - de kraakjes zijn ook al weg. En vet klinkt hij ook; heb hem net nog even geprobeerd en het is gewoon een heerlijke bak. Ik vraag me echt af wat ze met die samples gedaan hebben dat die zo dik klinken, want ik heb verschillende samplers staan en ik weet niet hoeveel 909 samples ik heb, maar geen een klinkt er zoals ik het nu hoor. Of zou het toch een soort suggestie zijn?

Ik moet alleen nog even een schroefje scoren die weg is waardoor het linker plastic eindstuk niet goed vastzit, maar verder heb ik denk ik een mooie 909. Joepie!!!!! :kroon:

Origineel geplaatst door Patat Met
Het zit volgens mij iets anders: Er zijn 2 gedeeltes in de 909 kick, het vco gedeelte en het pulse/noise gedeelte. Die worden bij elkaar gemixed met de attack knop.

Ja, je hebt gelijk. De Tune pot mixt inderdaad alleen die noise erbij. Ik was een beetje gaar gisteren toen ik mijn reply typte. 8D

Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®
Bedoel je nu de Hihats etc. want de BD,SD,Toms zijn zeker geen Samples

Nee, dat weet ik :) Ik bedoel inderdaad vooral de hihats. Deze klinken gewoon ook erg lekker op de een of andere manier, maar misschien komt dat ook omdat bepaalde sounds in de 909 elkaar toch enigszins beinvloeden. Ik beluister hem nog steeds via de main uitgang overigens.

Handleiding is ook al geregeld trouwens; er komt straks een bevriend SF-lid langs die hem heeft :okdan:

Inmiddels heb ik de 909 even in mijn studiootje gezet om te testen met wat andere spullen en om hem over de speakers te horen. Ik zal er nog een keer wat over zeggen en dan hou ik echt op met zeuren :)

Ik heb dus geen enkele zin om met de meute mee te lopen of om anderen na te praten; ik ben tenslotte prima in staat mijn eigen mening te vormen. Was ook echt van plan om die bak, mocht het niets anders zijn dan overhypte gebakken lucht die voor veel te veel geld van eigenaar wisselt, weer snel weg te doen.

Dat zal echter niet gaan gebeuren want DAMN WAT KLINKT DAT DING GOED ZEG!!!

Ik moest het echt even kwijt....ben net begonnen met syncen aan de P3 waaruit ik nu nog maar 1 track gebruik, maar samen met de 909 komt zelfs dat al snel tot leven. Het lijkt wel of de sound gewoon samensmelt op de een of andere manier, het klinkt gelijk lekker. Het enige wat ik nu bedenk is: waarom ben ik hier nou niet eerder aan begonnen? :stupid Dit draagt gewoon voor een belangrijk deel bij aan de sound waar ik van hou en die ik zelf ook wil voortbrengen.

sKeLeTvM, ik kan de 909 liefhebbers vanaf nu een stuk beter begrijpen en reken mezelf definitief ook tot die groep! Het zal niets aan je mening veranderen uiteraard maar ik geloof niet dat er iemand wakker van ligt - no offence:)

Groet,

Erwin

sKeLeTvM, ik kan de 909 liefhebbers vanaf nu een stuk beter begrijpen en reken mezelf definitief ook tot die groep! Het zal niets aan je mening veranderen uiteraard maar ik geloof niet dat er iemand wakker van ligt - no offence:)

wijze woorden..
het doet ons natuurlijk pijn als een onwetende onze geliefde bakjes afbreekt,
maar @ the end of the day, zijn we wel allemaal blij omdat wij die bakjes hebben,
en we beseffen allen wel heel goed waarom..

heb zelf al een paar jaar geen 909 meer.. eerst moet ik een 808 :)

Groet,

Erwin [/B]

:biertje:

blijven klote dingen die 909 apparaten

Attachments

• 909.jpg
    909.jpg
    26,7 KB · Bekeken: 109
Origineel geplaatst door matrixxx
blijven klote dingen die 909 apparaten

Je hebt altijd baas boven baas :D

Ik merkte gisteren trouwens dat de decay knop voor de bassdrum ook weer helemaal werkt; er is nu echt een duidelijk verschil te horen als je er aan draait. Ik denk dat mijn exemplaar, na toch wat jaartjes stil te hebben gestaan, gewoon langzaam moest ontwaken :)

decay voor de BD is niet bijster lang origineel. Ik heb de Extended Decay Mod van Colin Fraser erin gezet en dat maakt toch wel veel verschil. Korte kleine ingreep met veel resultaat. :kroon:

Je bent de eerste die mijn username correct gebruikt, waarvoor dank.

Back