Origineel geplaatst door dennisb
Heb je wel eens gewerkt met een 909 uberhaupt?
Toch wel. Heb heel de x0x reeks in mijn bezit gehad. En verkocht omdat een gek er waanzinnig veel voor wou geven.
Idem dito voor heel m'n Korg MS reeks. (10/20/50) Idem dito voor m'n Minimoogs, P5, Chroma, Polaris,EmuII,AX80, en alle andere analoge zooi.
Ik heb al dat materiaal eerlijk gezegd nog geen seconde gemist.
Origineel geplaatst door Hooihuis
Maar wat ik met bovenstaande quote niet goed kan verenigen, sKeLeTvM, is dat jij (om maar een voorbeeld te noemen) in een andere thread zo de loftrompet steekt over "de klank" van de Roland JD-990. Waarom zou "de klank" van een 909 er uiteindelijk nu niet toe doen en die van een JD-990 dan weer wel? Want van die laatste blijft na het opnemen/masteren/dupliceren etc. dan net zo weinig over lijkt me.
Hier wil ik graag op antwoorden. Dé reden waarom de JD990 bovenaan mijn lijst staat is éénvoudigweg omdat het een erg veelzijdig apparaat is met eenbijzonder rijk klankenpallet.
Maw, ideaal voor strings, ambisounds, weird-doennerij, maar evengoed klassieke ensembles alsook echt vette D&B bassen of houseleads. Synthesizer-technisch heeft dit apparaat heelwat in petto.
Andere toestellen bieden ook de diversiteit en kwaliteit van de JD. Alternatieven zijn SY99, TG77, JV1080 of recenter de Motif reeks.
Maw, ik zou even blij zijn met één van die andere toestellen. De JD is niet heilig voor mij, ik ben enkel enthousiast over de combinatie diversiteit/kwaliteit/mogelijkheden/prijs.
Mijn meest veelzijdige apparaat is de S5000. Daar komt gewoon uit wat je erin stopt.
Origineel geplaatst door dennisb
ik ben eigenlijk wel van mening dat je betere muziek maakt als je de juiste hard of software hebt die bij je past, betere muziek voor jezelf dan he, en je komt dan ook sneller op je bestemming.
Het is natuurlijk wel zo dat je over een minimum aan materiaal moet beschikken om muziek te kunnen maken.
Je loopt idd niet ver als je enkel een blokfluit hebt en dolgraag dansmuziek wil maken.
En ik kan ook best begrijpen dat mensen voorkeuren hebben en graag een 909/808/303 combinatie willen omdat ze acid-fans zijn en allicht zal het makkelijker werken, daar kan ik inkomen.
Origineel geplaatst door Hooihuis
Ach, ik geloof ook niet zo in geheime wapens waar het om muziek maken gaat. Voor mij komt het neer op 95% talent en misschien 5% de (technische) middelen die je ter beschikking staan. Maar als iemand nou die overtuiging of het geloof zou hebben dat een 909 inderdaad in zekere zin "magisch" is, wat geeft dat nou?
Dit is de nagel op de kop en een realistische kijk.
Maar soms wordt gepretendeerd, of komt het zo over dat je onmogelijk "raszuivere" acid, house of techno kan maken als je niet heel de X0X-reeks in huis hebt...en dat is een misverstand dat bij sommige mensen mythische vormen aan neemt.
Ik ben bereid toe te geven dat het orgineel het orgineel is. Daar is geen discussie over mogelijk. Maar botweg beweren dat er geen alternatief is, dat gaat te ver. Toch ?
Wellicht zijn er meer dance-tracks gemaakt zonder dan met het orgineel, niet ?