Origineel geplaatst door dennisb
doe dat nou niet, het was net zo gezellig![]()
Niet zulke lange tenen hoor javascript:smilie('
'). Er zijn genoeg synths in de wereld die niet analoog zijn en toch heel erg gaaf.Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
doe dat nou niet, het was net zo gezellig![]()
'). Er zijn genoeg synths in de wereld die niet analoog zijn en toch heel erg gaaf.
Veel leesplezier 

)

Origineel geplaatst door etaoin
Een DCO is een kristal-gestuurde oscillator met een variable deler die een rotsvaste frequentie uitspuugt. Uit de bron komt dus een 50/50 blokgolf van exact de juiste frequentie. Daar zit dan nog een analoog stuk achter om daar zaagtanden en sinussen uit te fabriceren.
De werking is erg mooi te zien in bijvoorbeeld de schema's van de Farfisa Soundmaker. Daar is de DCO helemaal uit losse logische chips opgebouwd. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Juno-2, waar zes DCO's in 1 chip gepropt zijn.

Origineel geplaatst door organix
Overigens is deze 8253 PIT afkomstig uit o.a. de IBM PC. Deze werd gebruikt als sofwaretimer en refresher van het DRAM.

Nu vraag ik me af hoe het dan weer bij mijn Poly61 zit. Duidelijk kun je de 6 gescheiden filtersecties zien, maar ik heb geen flauw idee wat de DCO's zijn. (Ik heb het hier over de printplaten, niet over de schema's

Ohhh, hou op! Ik krijg nog steeds hoofdpijn als ik die cijfers 8253 voorbij zie flitsen. Ik heb ooit voor een project op school de hele werking van die timer uit moeten zoeken. Ik kreeg dan ook als bijnaam Martimer.
In synths gebruiken ze slechts 1 van de 5 modes van de 8253, dat scheelt alweer een paar pagina's datasheet 
Origineel geplaatst door organix
Veel leesplezier![]()
Origineel geplaatst door Lt_picard
Hier een woordje uitleg waarom VCO's een streepje voor hebben op DCO's :
De input van de chip is geschaald op 1 Volt per octaaf. Dit wil zeggen dat een CV verandering van 1 Volt resulteert in een toonhoogteverandering van 1 octaaf. (Het 1 Volt per octaaf principe is een uitvinding van onze goeie ouwe Dr. Moog). Dus een CV verandering van 1/12 V resulteert in een verandering van een halve toon.
Drift door temperatuursverandering is niet relevant voor de klank, omdat de temperatuur van de elektronica en de omgevingstemperatuur niet snel veranderen. Hierdoor verandert de toonhoogte ook heel snel. Het is meer vervelend dat je oscillator steeds ontstemt. Ik denk dat kleine veranderingen in frequentie die veroorzaakt worden door schommelingen in de voeding en ruis de klank beinvloeden en dat de klank er organischer van wordt, niet iedere periode duurt even lang maar gemiddeld gezien is de frequentie constant.Origineel geplaatst door Lt_picard
Dit wordt ook wel 'oscillator drift' genoemd. Het klassieke voorbeeld is een koude synthesizer die ingeschakeld wordt, en langzaam opwarmt. Dit veroorzaakt oscillator drift.
In analoge synthesizers met VCO's zijn er dan ook van allerlei hulpmiddelen en schakelingen uitgedokterd om de tuning toch stabiel te houden.
Alle transistoren hebben dezelfde temperatuurscoefficient, dat komt de eigenschappen van het materiaal waar ze van gemaakt zijn, ook het matchen van transistoren doet niet terzake voor de temperatuurstabliteit. Het gaat erom dat de transistoren thermisch gekoppeld zijn, dat kan ook door 2 transistoren tegen elkaar te plakken zonder dat ze gematched zijn. Het matchen heeft een andere reden. Nu we toch aan het mieren zijn het is Bill Memsath en Jim Scott.Origineel geplaatst door Lt_picard
Een doorbraak in het stabiliseren van VCO's werd bereikt door Jim Hemsath, een van Moog's engineers die grotendeels verantwoordelijk was voor het tot stand komen van de Minimoog.
Hij werkte voor het eerst met 'Matched pair transistors'. Twee transistors met dezelfde temperatuur respons die mekaars temperatuur drift opheffen.
[/B]
Ik heb hier 2 gebrekkige Poly61's staan waar ik 1 van aan het maken ben. Maar de rechterprintplaat (die waar de filtersecties op zitten) zien er bij beide heel anders uit. Namelijk een groen bord zonder die grijze kabeltjes die jij er overheen hebt lopen.
maar als je alles door 12 deelt kom je net niet op de juiste intervallen die we allen al kennen.....dan is de stemming exact en dat vinden we niet musicaal.
Origineel geplaatst door heiko
Interessant om allemaal te lezen !
Maar ik heb nog wel een vraagje. Het is me duidelijk dat je door digitale pulsen te integreren een zaagtand kunt maken.
Een zaagtand zou je kunnen maken door optellen en aftrekken en een (PWM) blokgolf kan door met een digitale counter op de juiste frequentie een puls te maken.
Maar als je nou een sinus wilt maken ? Het lijkt me dat je daar toch wel een wavetable voor nodig hebt. Het zou natuurlijk wel kunnen door middel van een zaagtand die door een sine shaping network gestuurd wordt, maar de sinussen die daar uit komen zijn vaak niet van de hoogste kwaliteit...
Heiko
Origineel geplaatst door bikkel
Vandaar dat je sinussen niet meer tegenkomt op DCO synths. Zeker niet als je ze kunt maken met een zelfoscillerend filter zijn ze ook niet zo nodig.
Maar ik heb nog wel een vraagje. Het is me duidelijk dat je door digitale pulsen te integreren een zaagtand kunt maken.
Een zaagtand zou je kunnen maken door optellen en aftrekken en een (PWM) blokgolf kan door met een digitale counter op de juiste frequentie een puls te maken.
Maar als je nou een sinus wilt maken ? Het lijkt me dat je daar toch wel een wavetable voor nodig hebt. Het zou natuurlijk wel kunnen door middel van een zaagtand die door een sine shaping network gestuurd wordt, maar de sinussen die daar uit komen zijn vaak niet van de hoogste kwaliteit...
Sowieso is een sinus op de gemiddelde subtractieve synth niet heel interessant want hoe perfecter de sinus hoe minder er aan te filteren valt; hij doet bliep op de grondtoon en als je het filter dicht draait doet het nog steeds bliep op de grondtoon. Alleen in een patchbare synth (voor modulatie) of eentje met genoeg oscillators (zodat je additief kunt werken) kun je er interessantere dingen mee doen.
Daarentegen zijn sinussen bij FM juist weer de meeste interessante golven welke het bruikbaarste resultaat opleveren.
Yep, daarom zei ik: voor modulatie wel.