Zo realistisch mogelijke blazer

hij_is_fijn

Ingeburgerd
Wie heeft advies voor mij: met welke setup kan ik zo realistisch mogelijke blazers bespelen tijdens mijn live-optredens?

Ik heb momenteel de fantom X-6 maar dat is meer mijn layersynth....een tijd geleden wel de A5000 gebruikt en had wel realistische blazers sample (met fall en sfz) alleen een beetje 'iel'

Wie kan mij adviseren? Of beter nog: wie heeft iets staan voor mij wat mijn probleem zoektocht beeindigt

Heb laatst wel een vette saxofoon patch gevonden voor de virus, maar weet niet of dit nou iets voor je is.

Misschien kun je op zoek gaan naar een rompler met goeie blazer samples.

Een SRX-10 Big Brass kaart in je Fantom X6 zetten? of heb je die al?

Ik ben verder niet heel erg bekend met de kaart, maar de demo op de Roland site klinkt wel leuk. Die heeft ook o.a. fall en sfz klanken aan boord.

VL7 of VL1 proberen!

Ik heb een beetje gesurfd op het net en ben wel reuze nieuwsgierig geworden eerlijk gezegd. Het is alleen de vraag waar ik de synth kan bespelen en beluisteren. Ik nog vrij prijzig als ik het goed heb begrepen.

Een SRX-10 Big Brass kaart in je Fantom X6 zetten? of heb je die al?

Mijn ervaring met de srx-boarden is dat deze inderdaad op de rolandsite vet klinken, maar eenmaal in de fantom niet meer te vergelijken zijn met de sound van op de rolandsite.

Mijn ervaring met de srx-boarden is dat deze inderdaad op de rolandsite vet klinken, maar eenmaal in de fantom niet meer te vergelijken zijn met de sound van op de rolandsite.

Het is natuurlijk idd wel zo dat Roland precies weet hoe ze met de klanken omgaan en het soms lijkt het welleens dat ze er klanken in stoppen speciaal voor de demo. Een typisch voorbeeld is de Vocal collection, overigens prachtige kaart voor pads (ik heb hem er bij mij in zitten), maar er zitten klanken van koorsolisten of mineur/majeur expressies (amen, halleluja enzo) in die leuk in de demo klinken, maar die je zelf amper gebruikt.

Overigens vind ik persoonlijk de SRX boarden zeker niet slecht. In m'n XV-88 heb ik ook de SRX-07 Ultimate Keys zitten en de SRX-11 Complete Piano waar ik allebei erg tevreden mee ben tijdens live gebruik.

Eerder heb ik me hier op het forum een beetje nagatief uitgesproken over de SRX-11 Complete Piano, maar ik ben er inmiddels aan gewend en van de klank gaan houden. M'n Yamaha P80 heb ik zelfs ervoor weggedaan.

Maar over smaak valt natuurlijk niet te twisten. Eigenlijk zou je de SRX-10 Big Brass een tijdje moeten uitproberen. Dat kan als je hem 2e hands goedkoop op de kop tikt en als het niet bevalt, deze weer voor dezelfde prijs verkoopt. :)

Het is natuurlijk idd wel zo dat Roland precies weet hoe ze met de klanken omgaan en het soms lijkt het welleens dat ze er klanken in stoppen speciaal voor de demo. Een typisch voorbeeld is de Vocal collection, overigens prachtige kaart voor pads (ik heb hem er bij mij in zitten), maar er zitten klanken van koorsolisten of mineur/majeur expressies (amen, halleluja enzo) in die leuk in de demo klinken, maar die je zelf amper gebruikt.

Ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik in mijn Fantom X6 nog geen SRX boarden heb uitgeprobeerd. Hiervoor had ik een Fantom-S en mijn ervaring was toen wat ielig. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat het aan de 'engine' van de Fantom-S lag, want de intern geluiden waren ook vrij iel, zeker vergeleken de X6. Wie weet klinken de andere SRX boarden ook beter op mijn X6.

Al met al, het proberen wel waard denk. Zeker als ik er een gebruikte kan vinden, wat zeer onwaarschijnlijk is denk ik.

Origineel geplaatst door xpanded stereo
http://www.arturia.com/evolution/en/products/brass/intro.html

Brass...

Zelf zou ik toch echt voor een echte blazer gaan....;)
Hele goede samples loops zijn ook oke..maar altijd wat lastig in je project te verwerken zoals je het percies wil.

Trumpet klinkt ni slecht toch niet, bruikbaar...Maar idd voor het echte werk, echte trumpitsers useren en jammen dat de 'jazz' eraf spettert tot achter u oren ;)

Je doet toch iets niet goed met je Fantom. Hij is live juist erg goed te gebruiken voor blazers.
Probeer ze eens te EQ'en. Ze zijn echt vet te maken, hoor. Eindeloos te layeren, trouwens.

It's all in the mix

Je doet toch iets niet goed met je Fantom. Hij is live juist erg goed te gebruiken voor blazers.

Ik weet zelf ook best dat de fantom prima is. Het punt is nogmaals dat deze dient als mijn layersynth. Toch bedankt voor de tip.

Het zal wel aan mijn Limburgse wortels liggen ofwel dat ik sinds 1999 "Yamaha only" gebruiker ben 8) ... maar wat in boedhasnaam geeft problemen met"het dienen als een layersynth" vd X6? Ja ik gokte op dat je op je synth alles layert, maar daar gaat de geluidskwaliteit toch niet van achteruit? Als ik dingen layer, wordt het juist meerbeterhardervetter(doorhalen wat niet van toepassing is)

De Korg prophecy had waanzinnige koper patches, dat dus wel een monofone synth. Kweenie of je daar wat aan hebt.

Ik zat met het 'blazers' probleem bij Phil Collins 'something happened', live versie.

Als toetsenist ben je op de een of andere manier de aangewezen persoon om de blazers voor je rekening te nemen.
In de kurzweil zitten een paar ongelooflijk realistische blazertjes. Probleem is dat dit leuk klinkt bij een solo arrangementje, bij losse piep en paaps (denk aan stevie wonder nummertjes), maar bij een arrangement voor diverse koperblazers klinken synthesizers gewoon ontzettend NEP, zeker als je akkoordjes speelt. Bovendien klinkt het tussen de bas/gitaar/drums in ook nog eens verschrikkelijk dun.

Oplossing: ik neem gewoon een synthesizer brass geluid, daarvan is het overduidelijk dat het niet echt is omdat het de werkelijkheid niet probeert te benaderen, het klinkt ook met akkoorden en het klinkt voller. Dus ik laat het realisme maar voor wat het is en kies voor iets wat gewoon goed klinkt.

Het komt echt beter tot zijn recht op die manier.

(het beste is misschien gewoon een paar koperblazers in de band nemen)

De Kurzweil Pc1x heeft echt geweldige blazers aan boord. Luister maar eens naar de 'symphonica' demo op www.kurzweilmusicsystems.com --> http://www.kurzweilmusicsystems.com/downloads.html?Id=1673
Het gaat pas nep klinken als je probeert sommige nuances na te bootsen op een toetsenbord, bijvoorbeeld bij snelle staccato stukken. Dat gaat gewoonweg niet.

The prophecy heeft redelijke blazerklanken, ware het niet dat het monophonic is. Daarnaast was het voor die tijd erg goed omdat Korg de blaaseffecten goed had weten na te bootsen. Maar dat zijn dingen die je in een band echt niet hoort. de trompet is echt om te huilen uit de prophecy. French horn klinkt wel lekker.

Zoek je een solo-blazer of hoogstens een duootje, dan niet verder kijken dan Yamaha VL1 / VL7 mét breathcontroller.
Alleen die zijn niet nieuw leverbaar en vrij zeldzaam.
Gaat het echt om een ensemble, dan is de VL-serie niets voor je, tenzij je graag wilt gaan layeren.
Maar da's niet echt praktisch voor live, hè? ;)

Verder heb je heel mooie samplesets voor orkestblazers en andere orkestinstrumenten, ik vraag me alleen af of dat even direct goed klinkend inzetbaar is als gewoon een goeie rompler.

Als inderdaad iets verschrikkelijk is dan zijn het goedkoop klinkende brass partijen. Solo kom je meestal nog redelijk weg maar met name bij akkoorden kan 't soms echt lullig klinken.

Ik gebruik live (funk.soul bv) voor solo koper instrumenten meestal de Korg Z1 (brass model). Akkoorden brass partijen recent steeds vaker combi patches uit de triton rack liefst met stevig enhancer en reverb.

Wat soms goed lukt op de Korg Z1: een brass partij inderdaad samen te stellen uit een combi patch met een sax, trompet en tromboon samen. Dit levert soms leuke timbres op.

Ik heb ook gemerkt dat het aanpassen van de velocity curve van het keyboard bij brass erg belangrijk is om snel te kunnen spelen.

Maar 't is soms behelpen!

Allemaal bedankt voor het advies en de tips...

Ik heb de latin-expansionboard in mijn xp-30 gestopt en aan het editten geslagen. Moet eerlijk zeggen dat ik een tevreden mens ben, hoef nu ook geen extra spul naar optredens mee te nemen :)

Back