Tsja, dan heb je toch de voorgaande pagina's niet zo goed gelezen.
Het virus-verhaal is maar een klein onderdeeltje. Dat is niet de reden waarom je een Mac gaat kiezen.
Grootste voordeel is de briljante samenhang van hard- en software.
Bijgeleverde software is van een dermate hoog niveau, dat je nauwelijks nog iets nodig hebt.
Hardware heeft een langere levens-cyclus dan een vergelijkbare PC.
Als je de prijzen van tweedehands Mac's afzet tegen die van even oude PC's, dan lach je je rot.
Daarnaast nog de plug-and-play manier waarop eigenlijk alles op de Mac werkt.
Bijna alles waar bijvoorbeeld mijn ex-zwager drivers voor moest installeren op zijn computer, werkte na aansluiten op een Mac direct en zònder extra te installeren drivers.
Hoe dan ook is het systeem toch echt stabieler dan een gemiddelde Windows XP installatie.
Niet alleen, maar ook - daar hebben we het weer - omdat er niet allerlei 'mee-scannende' software geïnstalleerd hoeft te worden.
OS X is dan ook nog eens sneller en stabieler dan XP èn Vista met veel voorkomende handelingen.
Zie ook dit onderzoek (PDF-bestand):
http://home.tiscali.nl/Vista_UIF_Rep.pdf
Dan is een Mac ook nog eens mooier, beter afgewerkt, een betere investering op de lange termijn, etc.
Het draadje kan zo vele pagina's lang worden.
Zelden zal een tevreden, fanatieke Windows-gebruiker zich laten overhalen naar de overkant te stappen en zich bij de Mac gebruikers te scharen. Idem dito andersom.
Erg lastig om onbevooroordeeld een advies te geven aan iemand die twijfelt tussen beide kampen.
Ik heb beide kampen uit eerste hand meegemaakt.
Heb zowel zakelijk als privé jaren met beide systemen gewerkt en heb duidelijk mijn voorkeur voor Apple.
Gebaseerd op praktijk-ervaring. Maar die kan dus voor iedereen weer anders zijn.