Lange nummers...

djjustb

Ingeburgerd
Ik ben nog vrij in het beginstadium van producen maar toch wel het laatste half jaar wat serieuzer bezig en doe nu ook echt mijn best om tracks af te maken. Ik moet zeggen, dat lukt beter en beter. Maarnu... mijn nummer zijn nogal lang...

Mijn eerste nummer duurde iets van 4 minuten... Mijn tweede zit tegen de 7 aan en nu net een nieuw nummer opgenomen: 10 minuten... Nu wil ik geen Fitzheuer Zieheuer maken (53 minuten of zo?!?), maar ik vind ze aan de lange kant worden.

Aan de andere kant, ik 'bedoel' het wel zo... Als ik een 303-achtig baselijntje 5 minuten lang hetzelfde laat klinken en dan pas de resonation aanpas, bedoel ik het wel zo... Ik vind hem dan lekker dromerig worden. Hij is hetzelfde maar klinkt langzaam anders, alsof je in een soort trance raakt...

Gut, wat zit ik nou te zeuren, maar: is het normaal dat tracks zo lang zijn?

Doe wat je zelf lekker vind! Inderdaad voor standaard radio shit is het te lang dat is allemaal 3 minuten maar je geeft zelf aan dat je er lekker dromerig van word, heerlijk toch! Dus lekker lange nummers blijven maken.

Ik heb al verschillende 'lange' nummers gehoord die best boeiend kunnen blijven. Maar dat is voor iedereen wel anders, dus het kan best zijn dat jij een vrij repetitief ding voor vijf minuten lekker 'dromerig' kan vinden terwijl datzelfde voor een ander na 1 minuut gaat klinken als 'gebeurt er nog iets?'
Dus, maak gewoon wat je zelf lekker vind maar blijf voldoende bescheiden om opbouwende kritiek van anderen te aanvaarden (als je daarom vraagt natuurlijk)

Volgens mij moet je je pas zorgen gaan maken als het langer wordt dan twaalf minuten, meer past er niet op een kant van een 12". En er zijn zat artiesten die zichzelf die ruimte gunnen.

Cool, toffe antwoorden en vooal de tip dat niet meer dan 12 minuten op een 12" past is een hele goeie! Dat is echt iets om rekening mee te houden. Dank jullie wel!

Origineel geplaatst door djjustb
Cool, toffe antwoorden en vooal de tip dat niet meer dan 12 minuten op een 12" past is een hele goeie! Dat is echt iets om rekening mee te houden. Dank jullie wel!

Ja het kan wel, maar dan heb je niet de maximale kwaliteit meer bij 45 toeren. Er zijn wel masteraars en persers te vinden op het internet die zo'n overzichtje hebben staan.

Origineel geplaatst door Camiel Toe
Ik vroeg me al af hoe die Patrick Cowley remix van 15 minuten van I feel love dan op een 12" past.

Er past bijna een uur aan muziek op een LP als het moet. Alleen dan niet hoogste kwaliteit persing 45 toeren.

Re: Lange nummers...

Origineel geplaatst door djjustb
Ik vind hem dan lekker dromerig worden. Hij is hetzelfde maar klinkt langzaam anders, alsof je in een soort trance raakt...

Gut, wat zit ik nou te zeuren, maar: is het normaal dat tracks zo lang zijn?

Daar hebben wel meer mensen last van, ik trouwens ook. M'n tracks duren nu gemiddeld 8 minuten, en ik krijg vaak de commentaar dat ze 'té minimaal zijn' maar wel sfeervol, terwijl er zat mensen zijn die met het eerste geen problemen mee hebben en meer op algehele sfeer van een nummer afgaan.

Als monotonie en repetitiviteit je ding zijn, aanvaard dan dat Jan-op-de-dansvloer nu niet direct geboeid gaat zijn door je producties, so be it. Maar maak het niet nodeloos lang, net lang genoeg om je verhaal te doen.

Martijn.

Ze zeggen weleens dat schrijven snijden is. Kill your darlings en van die dingen. Second draft = first draft - 10%.

Als je lekker zit te freaken kan een nummer heel snel heel lang worden. Leg hem na afronding op de plank en luister er een paar dagen/weken niet naar. Daarna, als je vergeten ben wat je precies hebt gedaan, moet je hem eens opzetten en kritisch beluisteren. Kom je weer helemaal in dezelfde sfeer als toen je het maakte? Niets meer aan doen dan. Kun je je voorstellen dat mensen zich gaan vervelen? Knippen!

Persoonlijk hou ik wel van lange nummers zolang er maar dingen blijven gebeuren (zelfs als dit alleen maar kleine, subtiele dingen zijn zoals wat extra percussie of veranderende geluiden).

Het kan zijn dat het gewoon je ontwikkeling is. In het begin maakte ik ook nummers van rond de 8 tot 10 minuten, en ik heb er zelfs eens eentje gemaakt van 27 minuten! Als ik ze nu terugluister, dan heb ik zo iets van: Goeie ideeen, maar had een stuk korter gekund.

Tegenwoordig heb ik al moeite om boven de 5 minuten uit te komen.

Origineel geplaatst door 6 trak
minder/meer groef afstand?

Ja die groefafstand heeft er ook weer mee te maken hoe 'hard' en dynamisch je perst, want hij slingert dus ook over het oppervlak heen en weer, en niet niet alleen in de diepte. Maar er lopen hier vast mensen die meer dan alleen de klok hebben horen luiden.

Beter een nummer van 10 min dat korter lijkt dan een nummer van 4 minuten waar precies geen einde aan komt. M.a.w. als het stuk gevarieerd genoeg is of een sfeer creëert die niet gaat vervelen, dan is er absoluut geen probleem (mits de fysische beperkingen van een CD in het oog te houden, natuurlijk). Klaus Shulze maakte indertijd ook stukken van 30 minuten en die verveelde ook niet, zelfde met Tangerine Dream of Vangelis. Zelf duren mijn stukken de laatste tijd ook ergens tussen de 8 en 10 minuten.

Laat je dus niet beperken door 'wat voorgeschreven' zou moeten zijn.

:doei:

heb ik eindelijk een 12 gemaakt met nummers van "normale" lengte(3 tot 4 min. per track), loopt iedereen te zeiken dat ze zo kort zijn :yamaha:

volgende keer maar weer gebed-zonder-end-tracks maken...

overigens neem ik vaak gewoon takes op van 30 tot 40 minuten en ga dan een beetje knippen en plakken in soundforge tot het onder de 10 minuten komt. ook een methode dus... gewoon doorgaan en dan zien we achteraf wel..

Back