Het voorkomen van staande golven!?

Hallo,

Deze week is het zo ver... Mijn studio gaat verhuizen van het oude vertrouwde zolderkamertje naar een mooi bedrijfspandje. Deze is helemaal verbouwd en ik zal mijzelf settelen in een ruimte van ongeveer 3,20m bij 4,10m. De wanden zijn van dubbel extra dik gips, wat meestal niet zo goed is voor je laagweergave.

Mijn grootste vrees is nu logischerwijs de akoestische verandering t.o.v. vroeger.
Mijn zolderkamer had mooie schuine wanden en was met een hoop piepschuim, noppenschuim en vloerbedekking tegen de wanden akoestisch vrijwel dood en mede door de schuinwandigheid had ik totaal geen last van staande golven.

In de nieuwe ruimte zal dit natuurlijk heel erg wennen zijn, maar het liefst pak ik het zo goed mogelijk aan voor zo weinig mogelijk geld. Omdat de ruimte een perfecte rechthoek is zullen er ongetwijfeld flinke staande golven gaan ontstaan.
Wat mijn idee nu is om dit grotendeels op te lossen is hetvolgende:
- Vlak tegen de achterwand een dik gordijn hangen, niet strak, maar gegolfd.
- De voorwand bekleden met vloerbedekking. Noppenschuim ter hoogte van de speakers.
- De zijwanden bekleden met noppenschuim om flutter te voorkomen.
Ik denk persoonlijk dat het dikke gordijn een redelijk deel van de lage golven 'opvangt' en er voor zal zorgen dat een lage frequentie redelijk snel zal uitdoven i.p.v. weerkaatsen.

Ik weet dat er al akoestische aanpassing pakketjes te verkrijgen zijn vanaf zo'n 200 euro, maar dat is mij net even wat te duur.

Wat is jullie ervaring / opinie / mening hierop?

Re: Het voorkomen van staande golven!?

Origineel geplaatst door Subgroover
- Vlak tegen de achterwand een dik gordijn hangen, niet strak, maar gegolfd.
- De voorwand bekleden met vloerbedekking. Noppenschuim ter hoogte van de speakers.
- De zijwanden bekleden met noppenschuim om flutter te voorkomen.
Ik denk persoonlijk dat het dikke gordijn een redelijk deel van de lage golven 'opvangt' en er voor zal zorgen dat een lage frequentie redelijk snel zal uitdoven i.p.v. weerkaatsen.

(...)

De maatregelen die je wilt nemen zullen amper helpen tegen staande golven (in het laag dus).
Het is allemaal ter voorkoming van galm / flutter in de hogere frequenties. Niet dat dat noodzakelijk slecht is, als je het maar niet ziet als 'compleet'.
Wil je iets doen aan staande golven, dan moet je toch echt aan de basstraps / cornertraps / panel resonators. Ik zou zeggen, zoek even rond op die paar laatste termen. Dan kom je meteen een heleboel onderbouwing tegen waarom de door jou genoemde oplossingen niet zullen werken. En zal je zien dat je met zelfbouw een boel kunt bereiken. Succes! :)

Zoals hanz ook al aangeeft: de door jouw genoemde maatregelen zijn vooral geschikt voor het droog maken van je kamer in de zin van galm/weerkaatsingen op hogere frequenties. Golven op hogere frequenties zijn natuurlijk niet "groot" genoeg om je kamer te "vullen" dus op die frequenties zullen geen staande golven ontstaan(tenzij je in een boterhamtrommel woont). Staande golven is vooral een probleem rond de lagere frequenties.. en daar ben je toch wel aangewezen op een bass/conertrap of een helmholtz.

Succes

edit: Ik raad je sowieso af om kant en klaar oplossingen aan te schaffen, je kan het zelf veel goedkoper en met de nodige moeite waarschijnlijk ook beter.

Re: Het voorkomen van staande golven!?

Origineel geplaatst door Subgroover
Ik weet dat er al akoestische aanpassing pakketjes te verkrijgen zijn vanaf zo'n 200 euro, maar dat is mij net even wat te duur.

Ik vind 200 euro echt geen te dure investering als jij een serieuze dedicated studioruimte gaat inrichten. Sterker nog....zou eerder een uitgave van 1000+ verwachten.......

Als je hier serieus mee aan de slag gaat wil je toch verstandig investeren in je ruimte? Je opmerking dat het om een bedrijfspand zou gaan doet me interpreteren dat hem om een bedrijfje in deze branche gaat...of heb ik het mis?

Re: Re: Het voorkomen van staande golven!?

Re: Re: Het voorkomen van staande golven!?

Origineel geplaatst door Acidfever
Je opmerking dat het om een bedrijfspand zou gaan doet me interpreteren dat hem om een bedrijfje in deze branche gaat...of heb ik het mis?

Dat klopt inderdaad. Het is voornamelijk een muziekproductiebedrijfje. Veel dance en electromuziek, af en toe reclamejingles en zangopnames (aparte ruimte).

Het is zeker de moeite waard om te investeren hierin. Natuurlijk heb ik dit de afgelopen tijd ook zeker gedaan, qua apparatuur, maar nog niet qua akoestiek. En momenteel zit er niet veel rek meer in het budget helaas.

Maargoed... deze had ik dus gezien bij Feedback en is niet duur, maar of het beter is dan een hoop noppenschuim van de Gamma...? Ik zie er namelijk niets dergelijks als een basstrap bij zitten.

Met deze kom ik al meer in de buurt van wat ik wil, maar 899 euro vind ik net iets teveel geld om er aan uit te geven.

Ik denk dat ik dat voor dat geld ook wel zelf kan, zoals Franz.K. ook al aangeeft.

Ik heb ook met veel interesse dit draadje gelezen en mijn nu volgende plan is:

- Tegen de achterwand een hoop centimeters rockwool plakken (weet nog niet hoe dik). En hiervoor een groot speakerdoek spannen. Hoe dikker hoe beter natuurlijk, maar een compromis moet gesloten worden aangezien anders de ruimte te klein wordt.

en dingen zoals superchunks enzo
van die glaswol punten
die kunnen volgens mij al een hoop helpen

mischa van het forum hier ook had geloof ik eens ergens een mooie beschrijving plus tekening/berekening gemaakt van hoe je panel absorbers kon maken tegen bepaalde freq.

Ik heb in mijn studio aan de achterkant houten spaanplaten geplaatst en de ruimte ertussen losjes opgevuld met rockwool.

Het heeft geen zin om het helemaal op te vullen met rockwool, want dan schijnt het rockwool voor de lage frequenties weer als muur te werken.
Een muur van 3 meter rockwool heeft dus geen zin.

De platen vormen een soort doolhof waar de golf, als deze eenmaal via de achterwand weerkaatst is, een wirwar aan platen tegen komt.
Daarom is het het best als je die platen zo neerzet dat de golven weerst langs de platen naar de achtermuur kunnen bewegen, om pas daarna die platen tegen te komen.
Zo wordt er een langere afstand afgelegd en wordt er dus beter gedempd.

Ik heb die van mij 80 cm diep gemaakt.
Nu heb ik ook de muren en het plafond op die manier aangepast, maar ik heb nu echt zeer strak laag. Zeer weinig nagalm en interferrentie, bij een sweep van 30 tot 110 hz is het volume overal gelijkmatig.
Maar ook als je alleen de achterwand doet dan zal het allicht een heel stuk schelen.

Foto'tje:

Attachments

• deur+traps small.jpg
    deur+traps small.jpg
    25 KB · Bekeken: 147
Superchunks... superchunks... superchunks... :okdan:

<- doet Steve Ballmer dansje door de kamer

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Ik heb in mijn studio aan de achterkant houten spaanplaten geplaatst en de ruimte ertussen losjes opgevuld met rockwool.

Het heeft geen zin om het helemaal op te vullen met rockwool, want dan schijnt het rockwool voor de lage frequenties weer als muur te werken.

De platen vormen een soort doolhof waar de golf, als deze eenmaal via de achterwand weerkaatst is, een wirwar aan platen tegen komt.
Daarom is het het best als je die platen zo neerzet dat de golven weerst langs de platen naar de achtermuur kunnen bewegen, om pas daarna die platen tegen te komen.

Ik heb die van mij 80 cm diep gemaakt.
Nu heb ik ook de muren en het plafond op die manier aangepast, maar ik heb nu echt zeer strak laag. Zeer weinig nagalm en interferrentie, bij een sweep van 30 tot 110 hz is het volume overal gelijkmatig.
Maar ook als je alleen de achterwand doet dan zal het allicht een heel stuk schelen.

kan je iets laten horen van producties waarbij je zelf vind dat het laag strakker is n.a.v. je aanpassingen ? je hebt je er namelijk mijn inziens erg goed in verdiept .. en dat oudere werk van je kennen we wel ;) .. ben benieuwd ! :okdan:

Origineel geplaatst door MadR
kan je iets laten horen van producties waarbij je zelf vind dat het laag strakker is n.a.v. je aanpassingen ? je hebt je er namelijk mijn inziens erg goed in verdiept .. en dat oudere werk van je kennen we wel ;) .. ben benieuwd ! :okdan:
Het gaat er voor mij niet alleeen om het eindresultaat beter te laten klinken, maar voornamelijk om sneller keuzes te maken.
Vroeger zat ik maar te gokken, elke keer denken: "Is wat ik nu hoor de ruimte, of is het wat er echt wordt afgespeeld?"

Ik zal nog steeds mixfouten kunnen maken, alleen merk ik zelf dat de gemasterde versies qua eq verhoudingen zelden worden aangepast, dit in tegenstelling tot vroeger.

Met strakker klinkend bedoelde ik ook voornamelijk de ruimte :)
(Ik zal nooit van mezelf zeggen dat ik strakke producties maak namlijk)

Dit is een van de weinige manieren om staande golven te voorkomen: door diffusie.
Er zijn een aantal manieren om diffusie te veroorzaken: door met niet parallelle wanden te werken. Dus bijvoorbeeld een soort harmonika wand of schuine wanden.

Andere eenvoudige manier is om je luidsprekers te verplaatsen van tegen een wand aangedrukt naar een afstand van de muur. En ze niet recht op de tegenoverstaande muur te richten, al helpt dit laatste weinig voor lage tonen.

Als er ook baskasten/subwoofers gebruikt worden, zorg dat deze op spikes staan. Of zoals ik in het verleden deed, knikkers als spike gebruiken, =) .

Bastraps helpen ook, ik vind ze persoonlijk zonde, want ze zuigen de energie weg die je anders kunt gebruiken.

:doei:
Yoonchi

Origineel geplaatst door Yoonchi
Dit is een van de weinige manieren om staande golven te voorkomen: door diffusie.
Er zijn een aantal manieren om diffusie te veroorzaken: door met niet parallelle wanden te werken. Dus bijvoorbeeld een soort harmonika wand of schuine wanden.
i
Ik heb in mij hok niet voor diffusie gekozen voor de volgende reden:
Naar mijn weten moet de diepte van een diffusor minimaal een kwart van de langste golflengte zijn. Voor een golf van 33hz kom je dan op 2.5 meter diep. Zoveel ruimte had ik niet :)

En volgens mij zorgen anti-parallelle wanden alleen voor difussie in de hogere frequenties, niet in het laag.
Ik heb zelf ook een ruimte gehad met niet parallelle wanden, en het klonk in het mid/hoog zonder demping uiteraard lekker diffuus, maar had nog steeds last van staande golven.
Heb ook in menig boek zien staan dat anti parallelle wanden de vorming van staande golven in het laag niet kunnen voorkomen.
Of zie ik iets over het hoofd?

Het gaat er voor mij niet alleeen om het eindresultaat beter te laten klinken, maar voornamelijk om sneller keuzes te maken.
Vroeger zat ik maar te gokken, elke keer denken: "Is wat ik nu hoor de ruimte, of is het wat er echt wordt afgespeeld?"

Ik zal nog steeds mixfouten kunnen maken, alleen merk ik zelf dat de gemasterde versies qua eq verhoudingen zelden worden aangepast, dit in tegenstelling tot vroeger.

Met strakker klinkend bedoelde ik ook voornamelijk de ruimte :)
(Ik zal nooit van mezelf zeggen dat ik strakke producties maak namlijk)

je bent redelijk bescheiden ja .. maar ik was gewoon benieuwd of je zelf vond dat je laag strakker/mooier werd .. en bij welke eigen productie je dat naar voren vond komen .. that's all ..

Origineel geplaatst door Yoonchi
Bastraps helpen ook, ik vind ze persoonlijk zonde, want ze zuigen de energie weg die je anders kunt gebruiken

Ach, ik gebruik toch groene stroom, dus het geeft niet.
Het klinkt hier in ieder geval prima mét basstraps... ;)

:halleluja complimenten aan een ieder die hier post in deze thread. Ik snap maar heel weinig van deze materie, maar het wordt allemaal superduidelijk uitgelegd hier , en ik vind het mega interessant.

Ga zo door ! :)

Yoonchi:

Staande golven op lage frequenties oplossen met diffusers is hartstikke inefficient naar mijn mening.. Neemt veel te veel ruimte(en geld) in beslag voor het zelfde resultaat als een 'kleine' basstrap of meer. Als je maximaal resultaat voor zo min mogelijk ruimte(en lelijkheid) wil dan zou ik echt voor de resonators gaan wat betreft staande golven..

Hier een hele interresante link met boordevol veel info over diffusers, absorbers, membraamabsorbers, basstraps, panel absorbers etc van uitleg over hoe en waarom, welke steenwol te gebruiken, uitleg over positionering, roomsizes en vormen, tot de bouw.

Wel een erg lang stuk om zo even te lezen maar je haalt daar meer uit dan je hier op het forum gaat vinden.

http://www.ethanwiner.com/acoustics.html

Back