Subgroover
.1
Ola SF'ers.
Mijn plan in de bouw van mijn nieuwe studioruimte is om de achterwand (4,40 x 2,50 m) helemaal te bekleden met een laag van 20 cm dik Rockwool (433 DUO platen).
Deze fungeert dan als een grote basstrap en vangt het grootste deel van het laag op, zodat er geen (of weinig) staande golven meer ontstaan.
Goed plan lijkt me zo, maar die 20 cm heb ik zomaar uit m'n duim gezogen (en omdat dat toevallig goed uitkomt in de ruimte).
Mijn vraag is eigenlijk hoe ik het beste kan berekenen hoe dik deze uber-absorber moet worden om welke frequenties tegen te houden.
De ruimte wordt zo'n 5,40 x 4,40 m.
Ik zit met m'n speakers in de lengterichting.
M'n speakers (en sub) komen ongeveer zo'n 0,5 m van de muur te staan.
Speakers en sub hebben bassreflex-gaten aan de voorkant.
Is hier een simpel rekensommetje van te maken, of is dit stiekem toch hele ingewikkelde materie?
Mijn plan in de bouw van mijn nieuwe studioruimte is om de achterwand (4,40 x 2,50 m) helemaal te bekleden met een laag van 20 cm dik Rockwool (433 DUO platen).
Deze fungeert dan als een grote basstrap en vangt het grootste deel van het laag op, zodat er geen (of weinig) staande golven meer ontstaan.
Goed plan lijkt me zo, maar die 20 cm heb ik zomaar uit m'n duim gezogen (en omdat dat toevallig goed uitkomt in de ruimte).
Mijn vraag is eigenlijk hoe ik het beste kan berekenen hoe dik deze uber-absorber moet worden om welke frequenties tegen te houden.
De ruimte wordt zo'n 5,40 x 4,40 m.
Ik zit met m'n speakers in de lengterichting.
M'n speakers (en sub) komen ongeveer zo'n 0,5 m van de muur te staan.
Speakers en sub hebben bassreflex-gaten aan de voorkant.
Is hier een simpel rekensommetje van te maken, of is dit stiekem toch hele ingewikkelde materie?
. Volgens mij is het beste om elke haakse hoek in je ruimte een basstrap te plaatsen. 1 grote basstrap zal dus niet goed werken. In elke hoek zullen lage frequenties zich opstapelen. Dus je houdt het probleem. En op de plek waar je zit zul je dus nog steeds problemen ondervinden.