Achterwand studio: een grote basstrap

Ola SF'ers.

Mijn plan in de bouw van mijn nieuwe studioruimte is om de achterwand (4,40 x 2,50 m) helemaal te bekleden met een laag van 20 cm dik Rockwool (433 DUO platen).

Deze fungeert dan als een grote basstrap en vangt het grootste deel van het laag op, zodat er geen (of weinig) staande golven meer ontstaan.

Goed plan lijkt me zo, maar die 20 cm heb ik zomaar uit m'n duim gezogen (en omdat dat toevallig goed uitkomt in de ruimte).

Mijn vraag is eigenlijk hoe ik het beste kan berekenen hoe dik deze uber-absorber moet worden om welke frequenties tegen te houden.

De ruimte wordt zo'n 5,40 x 4,40 m.
Ik zit met m'n speakers in de lengterichting.
M'n speakers (en sub) komen ongeveer zo'n 0,5 m van de muur te staan.
Speakers en sub hebben bassreflex-gaten aan de voorkant.

Is hier een simpel rekensommetje van te maken, of is dit stiekem toch hele ingewikkelde materie?

Lijkt me niet erg slim :engel:. Volgens mij is het beste om elke haakse hoek in je ruimte een basstrap te plaatsen. 1 grote basstrap zal dus niet goed werken. In elke hoek zullen lage frequenties zich opstapelen. Dus je houdt het probleem. En op de plek waar je zit zul je dus nog steeds problemen ondervinden.

Voor dat je iets gaat maken zou ik eerst wat meer info vergaren voor dat je iets gaat maken.

Meer info: http://ethanwiner.com/acoustics.html#better%20traps

http://realtraps.com/art_room-setup.htm

http://realtraps.com/howto.htm

Ik heb destijds het advies van Eric Desart (R.I.P.) gekregen om een een grote basstrap te maken van 30 cm dik, met daarachter 70cm loze ruimte. Dit zou een nagenoeg gelijk resultaat geven als 50-50. Mijn ruimte zal worden 3,30m X 7,00m

Waarom zou het niet werken fourier? Als ik op mn boeren verstand afga (ik ben verre van een natuurkundige), demp je toch de golven voordat in de hoek aankomen? Eens ze in de hoek belanden hebben ze al minder energie, dan moeten ze ook nog weer terug de reuze basstrap door. Ik heb volgens mij Bert Stoltenberg eens horen zeggen dat een trap zelfs het beste midden in de ruimte geplaatst wordt, maar dat is natuurlijk niet haalbaar...

@subgroover: Ik zou geen 433 DUO gebruiken, die heeft er een harde plaat in. Dat is precies wat je niet wil, de MONO daarentegen is wel een goede keus.

Het is beter, wanneer de ruimte nog onbehandeld is, om basstrapping over de ruimte te verdelen i.p.v. op één plek een mega-trap te plaatsen. De hele achterwand basstrappen is zeker niet verkeerd op zich, maar niet erg effectief als het de enige plek is die behandeld wordt.

Het beste is, zoals een andere SF lid ook aan het doen is, om de hele ruimte rondom (inclusief plafond) te bedekken met glas-/steenwol. Om de levendigheid terug te brengen in de studio, wordt op bepaalde plekken, papier/plastic op de panelen geplakt.

Maar om kosten en ruimte te besparen, is het vaak verstandiger om in ieder geval in alle hoeken ( muur-muur en muur-plafond) van basstraps te voorzien. Hierna zal door akoestische meting en wat experimenteren uitgezocht moeten worden waar de resterende staande golven ontstaan en daar extra absorptie aan te brengen.

Door de afstand tussen speaker en een wand te meten, kun je uitrekenen waar een staande golf ontstaat, maar het is afhankelijk van de plek van de luisterpositieof je er last van hebt of niet. Ook doordat de staande golven en reflecties van de verschillende oppervlakken op elkaar invloed hebben, alsook de verschillende bouwmaterialen (hout, gips, beton), wordt het toch ingewikkelder om te gaan berekenen.

waarom plaats je de speakers 50 cm van de muur , als de gaten aan de voorkant zitten ?, krijg je met een beetje pech weer extra ingewikkelde reflexies via de speakerkantmuur
als je met alleen 2 hoeken bastraps ( die dan wel wat dikker dan 20 cm moeten zijn ) het kan opvangen , dan hebje toch extra ruimte aan de achterkant over voor bv een diffusser/ uitgebreide boekenplank etc als het nodig is.
daarnaast zou ik zeker de muur van de speakerskant bewerken omdat je anders problemen in het laagmid/ mid etc gaat krijgen
verder vloerbedekking/ gordijnen etc , en meet eens ?
om alles te bekleden/ volledig te dempen, moet je van houden, ik krijg altijd een wat onwezenlijk gevoel binnen zo'n dode ruimtes

vloerbedekking en gordijnen opletten: beter opteren voor diffusers zodat je de ruimte niet 'doodtrekt'

waarom plaats je de speakers 50 cm van de muur , als de gaten aan de voorkant zitten ?, krijg je met een beetje pech weer extra ingewikkelde reflexies via de speakerkantmuur
als je met alleen 2 hoeken bastraps ( die dan wel wat dikker dan 20 cm moeten zijn ) het kan opvangen , dan hebje toch extra ruimte aan de achterkant over voor bv een diffusser/ uitgebreide boekenplank etc als het nodig is.
daarnaast zou ik zeker de muur van de speakerskant bewerken omdat je anders problemen in het laagmid/ mid etc gaat krijgen
verder vloerbedekking/ gordijnen etc , en meet eens ?
om alles te bekleden/ volledig te dempen, moet je van houden, ik krijg altijd een wat onwezenlijk gevoel binnen zo'n dode ruimtes

De speaker baffle op 50cm, geeft een 172Hz uitdoving door reflecties van de voorwand. Dichter tegen de voorwand, brengt deze uitdoving op een hogere, minder ernstige en beter behandelbare, frequentie.
Met deze afstand experimenteren in combinatie met inderdaad absorptie aan de voorwand, is het remedie hiertegen.

Gordijnen zullen enig effect hebben op de flutter echo, en doordat dit door iedereen op te merken is, denkt men ten onrechte dat hiermee de akoestiek in orde is. De realiteit van slechte akoestiek is dat je die niet als zodanig hoort, maar achteraf merkt wanneer jouw mixen buiten jouw studio overal zuigen.
De basfrequenties zijn een veel grotere probleem in een ongebalanceerde akoestiek en gordijnen doen daar helemaal niets tegen, zelfs niet tot zeker zo'n 10kHz (of moet het van die zware theatergordijnen zijn).

Om de ruimte niet helemaal dood te laten klinken, wordt, zoals ik al al aangaf, papier of plastic om en om op de glas-/steenwolplaten geplakt om de hoge frequenties niet helemaal te absorberen en de ruimte dus levendig te houden.

Ik praat echter alleen vanuit de situatie van een mix(mastering) studio, waar een lineaire frequentieverloop van belang is om audiobewerking beslissingen te nemen die overal goed vertalen.
Natuurlijk bepaalt ieder voor zich hoe ver ze hierin willen gaan. Verder, voor muziekbeleving, lekker spelen en, tot op zekere hoogte, zelfs voor een opnameruimte (is iets anders dan een mixruimte), hoeft het niet altijd zo precies.

En inderdaad, alleen door akoestische metingen te doen, weet je echt wat je aan het doen bent en of de behandelingen het beoogde resultaat opleveren.

Leuk altijd dat als het over akoestiek gaat echt werkelijk iedereen een andere mening heeft. Hilarisch altijd.

dat valt toch wel mee,
lijkt me dat iedereen vrijwel op 1 lijn zit in z'n adviezen

dat valt toch wel mee,

Jawel, maar ik mis altijd de nuance. Het is altijd zo zwart wit. Goed of fout, niets ertussen.
Akoestiek hangt met alles samen: geld, ruimte, wat wil je, etc etc..

ook dat staat er toch, mn de laatste posters, maar misschien had je die nog niet gelezen :-)

dat valt toch wel mee,

Helemaal mee eens.:okdan:
Het is de vragensteller die bepaalt hoe ver die zelf wilt gaan, qua kosten en moeite en wat zijn eigen eisen zijn en de toepassing.
Wij kunnen alleen op het beste van ons kunnen onze kennis en ervaring proberen te delen en dan bepaalt ieder voor zich wat hij/zij daarmee wilt of kan.

Om de ruimte niet helemaal dood te laten klinken, wordt, zoals ik al al aangaf, papier of plastic om en om op de glas-/steenwolplaten geplakt om de hoge frequenties niet helemaal te absorberen en de ruimte dus levendig te houden.

inderdaad! wat ik dus ook aangaf - dit is een van de meest gemaakte fouten, een kamer 'doodtrekken'en dan denken dat alles in orde is

Jawel, maar ik mis altijd de nuance. Het is altijd zo zwart wit. Goed of fout, niets ertussen.
Akoestiek hangt met alles samen: geld, ruimte, wat wil je, etc etc..

Hoezo hangt akoestiek samen met geld, ......,etc?
Akoestiek is gewoon akoestiek. Aalleen de mate van perfectie hierin kan wel samenhangen met geld, tijd ruimte, wensen, meegevende vrouw/vriendin, of je half doof bent, en alles wat je erbij kan verzinnen.

Wij kunnen niet met al die oneindige persoonlijke zaken rekening gaan houden, die niets met het fenomeen van de akoestiek zelf te maken hebben.
Wij geven gewoon de, ons bekende, feiten (en die zijn zwart/wit en gelukkig ook anders was het juist een kwestie van mening) en dan kan diegene zélf zijn persoonlijk situatie en wensen naast leggen en de nuance voor zijn specifieke situatie aanbrengen.

Onthou dat niemand een ander kan dwingen tot iets; als je de adviezen niets vindt, hoef je die niet op te volgen.

inderdaad! wat ik dus ook aangaf - dit is een van de meest gemaakte fouten, een kamer 'doodtrekken'en dan denken dat alles in orde is

Heel correct ja.
Vooral omdat levendigheid niet is te quantificeren, zoals dat wel goed kan met een frequency plot van willekeurige akoestisch programma; er is daar toch enige mate van ervaring voor vereist.

Even off-topic; het doet mij denken aan de beginjaren van de drumcomputers en sequencers dat ik, jong en onervaren, dacht dat als alles ge-quantized was, het goed en strak was.
Nu hoor je hoe levenloos dat klonk.:D

Hoezo hangt akoestiek samen met geld, ......,etc?
Akoestiek is gewoon akoestiek. Aalleen de mate van perfectie hierin kan wel samenhangen met geld, tijd ruimte, wensen, meegevende vrouw/vriendin, of je half doof bent, en alles wat je erbij kan verzinnen.

Wij kunnen niet met al die oneindige persoonlijke zaken rekening gaan houden, die niets met het fenomeen van de akoestiek zelf te maken hebben.
Wij geven gewoon de, ons bekende, feiten (en die zijn zwart/wit en gelukkig ook anders was het juist een kwestie van mening) en dan kan diegene zélf zijn persoonlijk situatie en wensen naast leggen en de nuance voor zijn specifieke situatie aanbrengen.

Onthou dat niemand een ander kan dwingen tot iets; als je de adviezen niets vindt, hoef je die niet op te volgen.

Het gaat om de nuance. Maar goed. Blijkbaar is dat onmogelijk.

Waarom zou het niet werken fourier?.

Misschien heeft iemand het al geschreven…ik heb de rest van de post niet gelezen maar lage frequenties stapelen zich niet alleen op in de lengte van je ruimte maar ook van plafond-vloer en linker en rechter wand. :eureka:

Nogmaals…voor dat je wat gaat doen en je boerenverstand gebruiken zou ik echt wat vakliteratuur er op naslaan. Heel veel middelen die mensen gebruiken werken niet. Bv…een boekenkast met boeken kun je niet gebruiken als diffuser en zo zijn er nog heel veel van die huis-tui-en-keuken middeltjes die niet werken. :mega:

Back