sunny pedaal
ALL (Anna Loog Lid)
Waarom kan een boekenkast met verschillende maten boeken niet diffusen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

Het gaat om de nuance. Maar goed. Blijkbaar is dat onmogelijk.

Het kan ook zijn dat ik degene ben die jou helemaal verkeerd begrijpt.
Wellicht bedoel je dat er voor elk budget, niveau of toepassing een akoestiek is die goed genoeg is, en dan heb je gelijk.
Maar wat ik bedoel is dat 'goed genoeg' nog niet betekent dat het ook echt goed is, en bovendien bepaalt de gebruiker zelf of iets goed genoeg voor hem is.
Als je in je advies al voor iemand anders gaat bepalen wat goed genoeg voor hem is, dan ben je hem eigenlijk aan het onderschatten en geef je halfbakken advies.
Voor een mastering studio bijv., zijn de akoestishe vereisten (als het goed is) over het algemeen hoger dan voor een opname studio en zijn er minimale niet-officiële richtlijnen voor (anders dan geluidstudios voor film, waar er wel officiële regels zijn).
De concensus voor goede akoestiek, als wij ons slechts beperken tot het frequentieverloop (er zijn ook andere belangrijke factoren), is: +/-3dB boven de 200Hz en +/-5dB onder de 200Hz.
Dit betekent echter niet dat +/-7dB in het laag of een verloop van +/-5dB over het hele frequentiespectrum ook niet heel erg goede specificaties zijn.
Soms moet en kun je zelfs leven met een dip van 10dB ergens terwijl de rest hardstikke in orde is.
Er is dus zeker een marge waarbinnen een ruimte akoestisch adequaat kan worden beschouwd of niet.
Het kan zelfs voorkomen dat je een fantastisch lineair frequentieverloop hebt, maar zeer storende ringing op bepaalde lage frequenties, waardoor je toch van een slechte akoestiek mag spreken, om niet te spreken van een compleet dode akoestiek, zoals Marsmusica reeds aangaf.
Ik hoop dat ik jouw vraag over de nuance nu wel goed heb begrepen.![]()
Nogmaals…voor dat je wat gaat doen en je boerenverstand gebruiken zou ik echt wat vakliteratuur er op naslaan.

Ja, minimaal 60cm diep en een cm of 20 minimaal erachter open
SubG 20cm rockwool tegen de wand aan rachelen gaat NIET werken als bass trap, maakt alleen maar de kamer onnodig dood
Achterwand gewoon afgipsen en bastraps in de hoekenJa, ik zou willen dat ik er de ruimte voor had, voor 60 cm diep, maar helaas.
Jij zegt dat 20 cm tegen de muur niet gaat werken.
En bijvoorbeeld 10 cm steenwol en daarachter 10 cm open?
Of 15 cm steenwol en daarachter 5 cm open?