Achterwand studio: een grote basstrap

Waarom kan een boekenkast met verschillende maten boeken niet diffusen?

Het gaat om de nuance. Maar goed. Blijkbaar is dat onmogelijk.

Het kan ook zijn dat ik degene ben die jou helemaal verkeerd begrijpt.

Wellicht bedoel je dat er voor elk budget, niveau of toepassing een akoestiek is die goed genoeg is, en dan heb je gelijk.

Maar wat ik bedoel is dat 'goed genoeg' nog niet betekent dat het ook echt goed is, en bovendien bepaalt de gebruiker zelf of iets goed genoeg voor hem is.
Als je in je advies al voor iemand anders gaat bepalen wat goed genoeg voor hem is, dan ben je hem eigenlijk aan het onderschatten en geef je halfbakken advies.

Voor een mastering studio bijv., zijn de akoestishe vereisten (als het goed is) over het algemeen hoger dan voor een opname studio en zijn er minimale niet-officiële richtlijnen voor (anders dan geluidstudios voor film, waar er wel officiële regels zijn).

De concensus voor goede akoestiek, als wij ons slechts beperken tot het frequentieverloop (er zijn ook andere belangrijke factoren), is: +/-3dB boven de 200Hz en +/-5dB onder de 200Hz.
Dit betekent echter niet dat +/-7dB in het laag of een verloop van +/-5dB over het hele frequentiespectrum ook niet heel erg goede specificaties zijn.
Soms moet en kun je zelfs leven met een dip van 10dB ergens terwijl de rest hardstikke in orde is.
Er is dus zeker een marge waarbinnen een ruimte akoestisch adequaat kan worden beschouwd of niet.

Het kan zelfs voorkomen dat je een fantastisch lineair frequentieverloop hebt, maar zeer storende ringing op bepaalde lage frequenties, waardoor je toch van een slechte akoestiek mag spreken, om niet te spreken van een compleet dode akoestiek, zoals Marsmusica reeds aangaf.

Ik hoop dat ik jouw vraag over de nuance nu wel goed heb begrepen.:)

Boekenplanken dan via strips aan de muur bevestigd ?

Waarom kan een boekenkast met verschillende maten boeken niet diffusen?

Het is theoretisch mogelijk, maar diffusors zijn zo uitberekend en ontworpen om de frequenties in een zodanige partoon te verspreiden dat je geen ongewenste samenbundeling krijgt van bepaalde frequenties.
De kans dat je dit bereikt met verschillende maten boeken in een boekenkast is niet erg groot, maar het kan soms een betere oplossing zijn dan een kale muur:D

Het kan ook zijn dat ik degene ben die jou helemaal verkeerd begrijpt.

Wellicht bedoel je dat er voor elk budget, niveau of toepassing een akoestiek is die goed genoeg is, en dan heb je gelijk.

Maar wat ik bedoel is dat 'goed genoeg' nog niet betekent dat het ook echt goed is, en bovendien bepaalt de gebruiker zelf of iets goed genoeg voor hem is.
Als je in je advies al voor iemand anders gaat bepalen wat goed genoeg voor hem is, dan ben je hem eigenlijk aan het onderschatten en geef je halfbakken advies.

Voor een mastering studio bijv., zijn de akoestishe vereisten (als het goed is) over het algemeen hoger dan voor een opname studio en zijn er minimale niet-officiële richtlijnen voor (anders dan geluidstudios voor film, waar er wel officiële regels zijn).

De concensus voor goede akoestiek, als wij ons slechts beperken tot het frequentieverloop (er zijn ook andere belangrijke factoren), is: +/-3dB boven de 200Hz en +/-5dB onder de 200Hz.
Dit betekent echter niet dat +/-7dB in het laag of een verloop van +/-5dB over het hele frequentiespectrum ook niet heel erg goede specificaties zijn.
Soms moet en kun je zelfs leven met een dip van 10dB ergens terwijl de rest hardstikke in orde is.
Er is dus zeker een marge waarbinnen een ruimte akoestisch adequaat kan worden beschouwd of niet.

Het kan zelfs voorkomen dat je een fantastisch lineair frequentieverloop hebt, maar zeer storende ringing op bepaalde lage frequenties, waardoor je toch van een slechte akoestiek mag spreken, om niet te spreken van een compleet dode akoestiek, zoals Marsmusica reeds aangaf.

Ik hoop dat ik jouw vraag over de nuance nu wel goed heb begrepen.:)

Jompo, inderdaad. Met dit verhaal kan ik het alleen maar eens zijn.

Wij zijn nu ook bezig met een nieuwe control room voor de studio, en ik heb samen met Gik Acoustics een plannetje gemaakt. Hij gaf aan dat het beste werkte (in ieder geval voor ons) om de basstraps in de hoeken achter de mixer 60x60 (en tot aan het plafond) te maken en dan met rockwool van wat lichtere dichtheid (25-35kg/m3) te vullen. Rockwool plaat 210 dus.

Nogmaals…voor dat je wat gaat doen en je boerenverstand gebruiken zou ik echt wat vakliteratuur er op naslaan.

Absoluut. Dat ben ik ook aan het doen.
Dit is echt een hele goede en informatieve site:
http://www.soundscapes.nu/ng_traps.htm

Waarschijnlijk gaat het plan nu door zoals ik het in gedachten had.
Na een hoop literatuur er op nageslagen te hebben, kwam ik tot de conclusie dat het plan dat ik in gedachten heb helemaal zo slecht nog niet is. Alhoewel het natuurlijk niet perfect gaat zijn, maar dat hoeft ook niet.

Ik pas mij redelijk snel aan in een nieuwe situatie en zolang een korte bassdrum maar niet 1 seconde nagonst vind ik het prima. Dat gaat ook zeker niet gebeuren (hoop ik) :)

Verder komen er aan de voorkant 2 grote cornertraps en achter de speakers 2 panelabsorbers.
Aan de zijwanden komen ook nog wat panelabsorbers, waar nodig.
Aan het plafond komen nog 6 zware panelabsorbers (twee rijen van 3) van 60 x 100 cm. die in een hoek van 12 graden hangen.

Deze absorbers hangen nu allemaal in mijn 'oude' studio en werken perfect. Daar is de akoestiek eigenlijk prima, alleen het laag was nog niet helemaal onder controle.
Vandaar dit 'uitgedachte probeersel' qua basstrap-wand.

Ja, minimaal 60cm diep en een cm of 20 minimaal erachter open
SubG 20cm rockwool tegen de wand aan rachelen gaat NIET werken als bass trap, maakt alleen maar de kamer onnodig dood

Ja, minimaal 60cm diep en een cm of 20 minimaal erachter open
SubG 20cm rockwool tegen de wand aan rachelen gaat NIET werken als bass trap, maakt alleen maar de kamer onnodig dood

Ja, ik zou willen dat ik er de ruimte voor had, voor 60 cm diep, maar helaas.
Jij zegt dat 20 cm tegen de muur niet gaat werken.
En bijvoorbeeld 10 cm steenwol en daarachter 10 cm open?
Of 15 cm steenwol en daarachter 5 cm open?

ik heb heel primitief, een vrijwel komplete rol steenwol , in twee overlappende vuilniszakken geduwd ( tegen het verstoffen) en goed de randen afgetapt.
dat in de hoek heeft de basweergave in mijn amateuristisch studiootje ( subjectief misschien ) wel een stuk verbeterd. hij is strakker in het laag.
tav boeken : denk inderdaad dat het een goedkoop oplossinkje is om de reflexies van de achterwand wat te beteugelen, meer demping dan diffusing. en och ik moest al die boeken en tijdschriften toch ergens kwijt :-)
ik weet het is geen gecalibreerde masteringsudio maar om wat zelf uit te proberen en het eenvoudig opnemen en afluisteren wat te verbetern hielp het wel.
ook voor de akoestiek was goed om onder de speakers dempingsmatjes te leggen en ze op goede afluisterhoogte te zetten, tis maar een tipje

Ja, ik zou willen dat ik er de ruimte voor had, voor 60 cm diep, maar helaas.
Jij zegt dat 20 cm tegen de muur niet gaat werken.
En bijvoorbeeld 10 cm steenwol en daarachter 10 cm open?
Of 15 cm steenwol en daarachter 5 cm open?
Achterwand gewoon afgipsen en bastraps in de hoeken

Ik denk dat het verstandig is eerst eens te bedenken wat je wilt met de ruimte en wat de problemen zijn.

Hoe en waar ga je zitten (38% setup?)?
Achter een mengtafel of direct achter een computer?Heb je dan een boven absorber nodig voor de top reflecties?
Hoe groot is je ruimte? In kleine ruimtes heb je weing aan diffusers en kun je beter 30% van de ruimte bedekken met absorbers (incl bass traps)
Wat voor muziek maak je/mix je? Als je dance muziek maakt zou ik veel investeren in bass traps.

Wbt boekenkasten als diffusers….meten is weten :D
https://www.youtube.com/watch?v=4nzmBhkR4JQ

He Bob,

Je hebt ongeveer n trap van 1,5 meter diep nodig wil je echt je laag recht krijgen. 20cm rockwool tegen de muur zal je niet erg veel helpen. Dat absorbeert namelijk maar n bepaalde frequentie.

Wat in jou geval veel slimmer is, is een frame bouwen, met daarachter lucht. Liefst zo diep mogelijk. Je hebt dat bij mij ook gezien. Als je nou bijvoorbeeld n frame maakt, en dat met 20cm rockwool dicht steekt, en n meter er achter nog open hebt, kun je gaan meten. Je kijkt wat de frequenties doen. Is het meteen strak: TOP. Is het niet strak, ga dan een membraam ervan maken. Je kunt heel makkelijk die wand aan de achterkant bekleden met n dunne plaat multiplex. Dat dempt alweer andere frequenties. Zo zou je bijvoorbeeld Rockwool-5cm lucht- 3mm multiplex - 2 cm lucht - rockwool - Multiplex kunnen maken. Dat dempt enorm op allerlei verschillende laag frequenties. De volgorde een maatvoeringen zijn n voorbeeld, maar voor t idee.

En nog iets: ik geloof dat 40% van je ruimte in ieder geval NIET moet dempen!

Thnx voor de tips.
Ja ik zou graag willen dat ik achter mijn achterwand nog een meter ruimte had, maar helaas gaat dat niet.
Ik kan daar letterlijk maar 20 cm gebruiken. Dan zit er een deur. Plus ik vind het zonde van de dure meters om die "niet" te gebruiken.

Ik heb nu het plan om 10 of 15 cm rockwool te plaatsen en dan een aantal centimeters van de muur af. Dat scheelt toch al weer iets. Ik lees overal dat het goed is om iets van ruimte te laten achter je basstrap.

In mijn huidige studio (met precies dezelfde lengte) heb ik tegen de achterwand twee panelen gevuld met rockwool hangen van 100cm x 120cm x 10cm. En in de hoeken cornertraps van 60cm x 200cm x 10cm. En ik moet zeggen dat het laag redelijk onstrak is. Alhoewel het op de mixpositie wel heel ok is.

Nu wil ik dus de voorste twee hoeken volledig vullen met rockwool (driehoeken en doek ervoor).
De achterwand dus 10 of 15cm rockwool, paar cm lucht en dan de muur.

Back