Het voorkomen van staande golven!?

Origineel geplaatst door anoniempje
Wel een erg lang stuk om zo even te lezen maar je haalt daar meer uit dan je hier op het forum gaat vinden.

http://www.ethanwiner.com/acoustics.html

Dat is niet waar want ik (en genoeg andere forumleden) weten dit ook gewoon.:D
Gewoon vragen joh.

edit: tenzij je het over kwantiteit hebt. :D dit is een hoop leesvoer

Desalniettemin, een interessant stuk, een aanrader !

Jammer genoeg dat er dan ook weer wat commotie rond Ethan is, zo af en toe.
Wat ruzie hier en daar op verschillende forums waar hij kwam.
Voornamelijk (kort samengevat) omdat hij liefst z'n eigen producten (RealTraps) verkocht ziet, of tenminste als beste afgeschilderd. Om die reden heeft hij in het verleden wel geprobeerd concurrerende producten (o.b.v. akoestisch schuim) af te kraken.
Concreet was er (als ik het me goed herinner) een verhaal dat hij niet geloofde dat cornertraps van akoestisch schuim zouden kunnen werken, dit bleek wel zo te zijn in objectieve testen (bij voldoende diepte van de cornertrap).

Een heel interessant forum voor (zelfbouw) akoestische verbeteringen: http://forum.studiotips.com

Origineel geplaatst door Hanz
Jammer genoeg dat er dan ook weer wat commotie rond Ethan is, zo af en toe.
Wat ruzie hier en daar op verschillende forums waar hij kwam.
Voornamelijk (kort samengevat) omdat hij liefst z'n eigen producten (RealTraps) verkocht ziet, of tenminste als beste afgeschilderd. Om die reden heeft hij in het verleden wel geprobeerd concurrerende producten (o.b.v. akoestisch schuim) af te kraken.
Concreet was er (als ik het me goed herinner) een verhaal dat hij niet geloofde dat cornertraps van akoestisch schuim zouden kunnen werken, dit bleek wel zo te zijn in objectieve testen (bij voldoende diepte van de cornertrap).
Op z'n site is ie in ieder geval wel eerlijk genoeg om te vermelden dat als je de ruimte ervoor over hebt, er betere oplossingen zijn dan panneltraps :)

Omdat mijn studio ooit een keer verhuisd wordt naar een nieuwe ruimte ben ik ook beetje aan het studeren.

Ben ik wel enthousiast over het non-environment type studio (Tom Hidley):
http://www.zainea.com/percept.htm

Veel grote controlrooms zijn volgens dit principe gebouwd.

Origineel geplaatst door sten

Ben ik wel enthousiast over het non-environment type studio (Tom Hidley):
*schud hand* Ik ook!

Heb hem hier in het klein toegepast en moet zeggen dat ik er uitermate tevreden ben!

Ik kan je het boek van Philip Newell aanbevelen als je over dit type meer wilt weten.
Erg handig stukje informatie op een rijtje!

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Heb hem hier in het klein toegepast en moet zeggen dat ik er uitermate tevreden ben!

Ok, en hoeveel ruimte heb je er aan moeten spenderen? Dit type room vraagt veel ruimte namelijk (ook onder het plafond als ik het zo mag geloven).

Ik kan je het boek van Philip Newell aanbevelen als je over dit type meer wilt weten.
Erg handig stukje informatie op een rijtje!

Gevonden op amazon, gaat besteld worden :)

Ok, en hoeveel ruimte heb je er aan moeten spenderen? Dit type room vraagt veel ruimte namelijk (ook onder het plafond als ik het zo mag geloven)
Veel!

Plafond 40 cm, zijwanden per wand 30 cm, 80 cm aan de achterwand :)

Maar als ik hem opnieuw zou moeten bouwen, zou ik het precies weer zo doen!
(Dat was bij mn vorige ruimte's wel anders..)

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Veel!

Plafond 40 cm, zijwanden per wand 30 cm, 80 cm aan de achterwand :)

Vind het (op de achterwand na) nog wel meevallen. Heb voorbeelden gezien van een enorm verlaagd plafond :)

Die 40 en 30 cm is dus genoeg om het laag te absorberen!?

Origineel geplaatst door chielos
grote chesterfield kopen, zitten je klanten ook nog lekker!
kunnen je staande golven ook eindelijk zitten 8o)

Vind het (op de achterwand na) nog wel meevallen. Heb voorbeelden gezien van een enorm verlaagd plafond :)

Die 40 en 30 cm is dus genoeg om het laag te absorberen!?
Op zich is het ook niet zoveel nee, maar de ruimte was ervoor zo'n 2.60 breed en 4 meter breed en 2.45 meter hoog.
Dus procentueel gezien toch wel veel :)

In mijn ruimte is die 40 en 30 cm voldoende.
Dat in grotere studio's meer ruimte wordt gebruikt kan misschien door het volgende komen:
De resonantie frequenties liggen in een kleinere ruimte uiteraard hoger dan in een grote ruimte.
Als je staande golven wilt dempen, kan je het best dempend materiaal aanbrengen op een afstand van een 1/4 golflengte t.o.v de muur.
Heb je een kleinere ruimte, dan zijn de resonantiefrequenties en de dus de golflengtes hoger dan bij een grote ruimte.
Ook weerkaatsen de eerste golven onder een veel grotere hoek via de zijwanden en het plafond dan dat ze via de achterwand weerkaatsen.

Weet niet of het daadwerkelijk zo is, maar vind het iig aannemelijk klinken :)

dat ethan winer verhaal is wel een heel erg nuttige om door te lezen, aangezien hij het allemaal netjes onderbouwd met metingen, als je dat hebt gelezen kan niemand je ook meer wat wijs maken over het hele akoestiek verhaal, en dat kan heel nuttig zijn in producer land, aangezien iedereen beweert de waarheid in pacht te hebben. volgens mij kan je ook beter gewoon goede rockwool platen kopen dan dat spul van de feedback, ziet er een beetje overpriced uit!

Back