Juno HS60, resonantie en noise werkt niet.

PzHKL

Terror Management
Mede synthforummers,

Ik heb gisteren een Roland Juno HS60, oftewel Juno 106 met speakers, gekocht en na uitvoerig de 6 stemmen gechecked te hebben en goedbevonden heb ik de synth gekocht en mee naar huis genomen. Thuis aangesloten en ff met de koptelefoon op lopen spelen.
Toen ontdekte ik pas dat de resonantie en de ruis schuifjes niet werkten, althans geen invloed op het geluid maar het display laat wel zien dat er iets ge-edit is aan het geluid (door een rood stipje naast de nummers).

Ik ben eens beter gaan luisteren naar de patches en geen enkele heeft een hoge resonantie en geen ruis in het geluid.
Mijn vermoeden is nu dat de schuiven nog wel ok zijn, maar dat er verder in het circuit iets mis is. Misschien een chip, afregelpot? etc...
Hier wil ik jullie hulp graag inroepen, iemand enig idee of ervaringen met deze klachten, of waar ik eventueel bij het doormeten op moet letten?

Ik heb de synth al open gehad en niet direct iets kunnen vinden wat duidde op kapotte onderdelen zo op het eerste gezicht. Geen brandlucht verder.
De synth is in hele mooie staat voor zijn leeftijd, heeft wel de afgelopen 15 jaar stilgestaan bij de vorige eigenaar op zolder. Ik mag het terugbrengen als ik er niet uitkom, dus dat is een hele geruststelling. Maar omdat dit zo'n mooi exemplaar is en ik het zelfs mooier vind dan een Juno 106 zou ik het graag oplossen zodat ik, of het niet terug hoef te brengen, of alleen tamme geluiden kan maken en niet kan scheuren met dit scheurijzer.

alvast BVD voor al uw wijsheden ;)
-Pascal.

Attachments

• hs60.jpg
    hs60.jpg
    17 KB · Bekeken: 155
het display laat wel zien dat er iets ge-edit is aan het geluid :confused:

volgens mij hoort het display helmaal niets aan te geven maar vertel, wil je beweren als je aan de schuifjes zit dat je de waarde ziet veranderen op het display??

Hij bedoeld dat er een puntje op het 7 segment display komt dat aangeeft dat de patch is gewijzgd.

PzHKL, kun je via MIDI kijken of de resonatieslider wel data uitstuurt over het gehele bereik? kun je dan ook even testen wat de resonantie (in het geluid) doet wanneer je dit via MIDI instelt? (JUNO-106 editor).

Als de slider via MIDI wel werkt, dan is misschien een opamp, condensator, of muxpoort in het S&H circuit vlak voor de VCF defect.

Hee dat is een snel antwoord,

Ik ga zo de genoemde stappen even doorlopen en zal mijn bevindingen wel melden.
Bedankt!

@Matrix: Ik bedoel een klein puntje dat oplicht als je een originele patch verandert.
Zoiets als dit: originele gesavede patch -> 77
En als je dan gaat editten wordt het -> 7.7.

Oke dan is de slider en het digitale gedeelte in orde. Het probleem zou dus kunnen liggen in het S&H circuit. Daar gebruiken ze doorgaans maar één S&H opamp voor de zes resonatie CV's in de voicecircuits. De resonantiewaarde is immers voor iedere voice gelijk, in tegenstelling tot de cutoff frequentie die zes keer verschillend is (door ENV, LFO en keyb. tracking).

Zoek in de servicemanual de S&H opamp van de resonantie op en kijk of er spanning op de uitgang staat die mee veranderd wanneer je de resonantieslider verschuift. Zo niet, dan heb je het probleem gevonden.

Staat er aan de + ingang van de opamp wel een spanning die veranderd als je de resonantieslider verschuift? (meting werkt alleen als je een zeer hoge ingangsweerstand op je meter hebt), dan is de opamp mogelijk defect. Opamp is van het type 4558 denk ik. (Roland kennende)

Staat er geen spanning over de condensator, dan is of de condensator stuk (10nf waarschijnlijk), of de MUX heeft een kapotte uitgangspoort (een 4051?).

Succes :)

Hee Organix,

Ik heb het onverwacht druk gehad de afgelopen week, ben er helaas nog niet aan toe gekomen ondanks je prima tips. De HS60 staat hier heel zielig te zijn zonder z'n zijkantjes... ;)
Ik ben ook zeer benieuwd wat het probleem nu is, het lijkt er op dat het de onderdelen zijn die jij al uitlichtte.
Zal eens kijken of ik er vandaag aan toe kan komen.

(heb trouwens geen email ontvangen dat er in deze thread gepost was.. forum troubles?)

IC 22 is de S/H opamp voor de resonance CV en de noise CV. Het gaat om een TL064 opamp. Ik vermoed, dat die stuk is. Zo niet, dan is het IC26 die stuk is. Dit is een 4051 IC, die als demultiplexer gebruikt wordt. Voor het meten aan deze chips, zie het verhaal van Organix. Succes ermee! :)

(heb trouwens geen email ontvangen dat er in deze thread gepost was.. forum troubles?)

Bij mij idem, al een aantal dagen zelfs. Ik begon al te twijfelen of ik niet per ongeluk een instelling had veranderd.

Ik zat trouwens net te denken... volgens mij worden de S&H's vrij snel achter elkaar opnieuw ververst, dus dan gaat het niet helemaal op wat ik zei over die ingangsweerstand van de meter, omdat de meter dan te traag reageert op deze kleine tussenposes. In dat geval zal het lijken op een vast spanningsniveau. Maargoed...

De kans is inderdaad groot dat IC22 defect is (thanx aan Boemtsjak voor het opzoeken :okdan: )

Hee Boemtsjak bedankt voor het aanwijzen van het IC en ook Organix bedankt voor de meettips.
Het is inderdaad IC 22 die kapot blijkt te zijn, ik heb de spanning gemeten op de + en - (pin 9 en 10) van de opamp voor de reso cv en die veranderde niet tijdens het bewegen van de reso slider.

Over de condensator C86 voor deze opamp staat een spanning van 170mV dus die lijkt goed.

Zal eens rondkijken/mailen voor een vervanger van dit IC tje.
Dezelde IC is dus ook verantwoordelijk voor de defecte ruis parameter?

Ik houd jullie op de hoogte van de bevindingen als ik het andere IC geplaatst heb.
Ik neem aan dat doorknippen en dan per stuk de pootjes lossolderen de beste optie is voor het verwijderen van het defecte IC...

:okdan:

Over de condensator C86 voor deze opamp staat een spanning van 170mV dus die lijkt goed.

Hmmm... dat is wel weinig hoor, ik had eerder een spanning verwacht van 0 - 12V. De spanning die je over de condensator meet zie je niet veranderen als je aan de slider zit? ook geen kleine verandering?

Je zou zowel op pin 9 (+) als op pin 10 (-, maar tegelijkertijd ook de uitgang) dezelfde spanning moeten meten. Als dat zo is, en je ziet over de condensator geen verandering in spanning wanneer je de slider verschuift, dan is het hoogstwaarschijnlijk toch niet IC22 maar een defect component dat voor U22 zit. (dan kom je al snel bij de demux uit trouwens).

Ik neem aan dat doorknippen en dan per stuk de pootjes lossolderen de beste optie is voor het verwijderen van het defecte IC...

Ja klopt. Defecte onderdelen zijn toch niets meer waard en de printbanen laten op een gegeven moment los als je teveel gaat rommelen.

Zo ik ben nog eens aan het meten geslagen..

Ten eerste had ik de vorige meting verkeerd gedaan omdat ik de pinnetjes van het ic verkeerd geteld had.. Links van het uitsparinkje nr.1 had ik goed maar ik ben niet met de klok mee gaan tellen dus had de rechtse rij verkeerd om geteld :stupid

Maargoed the resultaten van een correcte meting:

IC22:

pin 9 (in-) en pin 10 (in+) = 0.9mV
pin 9 (in-) en pin 8 (out) = 0,0 V
pin 10 (in+) en pin 8 (out) = 0,9mV

C86 die bij dit circuit hoort geeft een wisselende spanning, loopt langzaam op van 0 tot ongeveer 200mV en schiet dan weer terug voor hetzelfde rondje. De beginwaarden en eind waarden van dit verloop veranderen wel steeds, kan ook komen omdat ik er alleen bij kan met hele fijne meetstiften en niet met krokodille klemmetjes.

Hier heb ik trouwens het spec sheet gevonden van de TL064CN van Texas instruments. Ik moest dit zoeken omdat de service manual van het internet juist de poorten van deze opamp onleesbaar heeft staan.

Ik denk dat het beste is om de TL064CN, de 4051 en de Condensator te bestellen, dan heb ik de boosdoener wel te pakken lijkt me? :)

Ehm... even voor de duidelijkheid. Hoe meet je dit? :)

IC22:
pin 9 (in-) en pin 10 (in+) = 0.9mV
pin 9 (in-) en pin 8 (out) = 0,0 V
pin 10 (in+) en pin 8 (out) = 0,9mV

Bedoel je hier dat bijv. in de eerste regel, pin 9 en pin 10 ten opzichte van de massa een spanning van 0.9mV hebben?

Of prik je de ene meetstift op pin 9 en de andere op pin 10? in het laatste geval ben je namelijk het potententiaal verschil tussen deze twee punten aan het meten, en dat is nou juist hetgeen wat je niet wilt weten. Deze spanning staat tussen deze twee punten omdat, door de niet-ideale 1x versterking van de opamp (hier als spanningsvolger, dus een versterking van 1) of andere niet-ideale eigenschappen (bijv. geen rail-to-rail), de uitgangsspanning afwijkt van de ingangsspanning.

Dan kan ik me wel voorstellen waarom die eerder genoemde spanning van 170mV zo laag was.

En tussen pin 9 en pin 8 staat dan inderdaad een potentiaal verschil van 0V want deze zijn met elkaar verbonden (met een stuk printbaan waarvan de weerstand praktisch verwaarloosbaar is, dus bijna geen potentiaal verschil).

Wat je wilt weten... is de spanning op pin 8, 9 en 10 ten opzichte van de massa. Dit betekend dat je ergens in de synth een massa (GND) punt moet opzoeken en daar een van je meetpennen mee te verbinden.

Ik denk dat het beste is om de TL064CN, de 4051 en de Condensator te bestellen, dan heb ik de boosdoener wel te pakken lijkt me?

Meet eerst maar even de spanning tussen de bovengenoemde pinnen en de massa. Een nieuwe TL064, 4051 en condensator hoeft niet perse de oplossing te zijn. Het probleem kan hem ook nog zitten in de aansturing van de selectlijnen naar de demux, maar daar kun je eigenlijk alleen maar met een scoop achter komen. Deze veranderingen zijn te snel voor je spanningsmeter om op te merken.

Laatst gewijzigd:
Oopsie.. ja idd ik heb tussen de pinnen gemeten en niet tussen pin en GND.

Ik heb het net weer gemeten en heb de volgende resultaten:
(op een andere print zat een mooi test oogje voor GND, ik heb aangenomen dat GND gewoon overal het zelfde is)

pin 8 (in-) en GND = 300mV oplopend tot 500+mV
pin 9 (in-) en GND = Zelfde resultaat als pin8
pin 10 (OUT) en GND = 250mV

Ik heb een tijdje de meter aangelaten tussen pin8 en GND en dat loopt langzaam op, ik ben gestopt bij ongeveer 500mV en ben toen gaan meten aan de andere pins. Meet ik daarna weer tussen pin8 en GND dan is de waarde weer naar rond de 300mV geschoten en loopt weer langzaam op.
Geen verandering bij de metingen tijdens het schuiven aan reso en noise.

Organix... Bedankt voor je geduld! :okdan:

Hmm... dat is toch nog erg weinig hoor. Zou je eens kunnen kijken welke uitgangsspanningen er op de andere S&H's staan?

DCO CV op de pitchbender (IC19, pin1,2,3):

midden: 0,595 mV
uiterst links: 290,2 mV
uiterst rechts: 1,129 V

zelfde waardes op pin1,2,3. Verandert dus wel mee dit IC

VCF CV Filter slider (IC18 pin1,2,3):

helemaal beneden: -3,825 V
helemaal omhoog: 6,09 V

zelfde waardes op pin1,2,3. Verandert dus ook mee op de slider beweging.

De waardes zitten dus wel wat lager dan je verwachtte organix.
Het zit m dus in IC22 of de voorafgaande schakeling denk ik..? :)

Ik bedenk me net.. IC21 en IC22 zitten allebeide aangesloten op IC26(demux)?
IC21 ook doorgemeten en die geeft precies dezelfde waardes als IC22 en verandert niet mee als de VCA verschoven wordt.

Dus toch de 4051 demux?

Back