Dat oren slopen gebeurt niet alleen met stappen trouwens; hoeveel zijn er niet die hun mp3-speler veel te hard hebben staan? En dat gaat snel hoor! Zet 'm maar 's thuis in de stilte op een acceptabel niveau, en dan naar buiten. Zodra er een fietser langskomt hoor je al minder, laat staan in de stad, met auto's, bussen, enz, of in de trein of metro (daar nog het ergst!). En dus gaat-ie harder, om nog wél wat te horen - en dus boven het maximum dat je thuis had vastgesteld als 'nog net gezond'. Vervolgens hangen die oordoppen een paar uur in je oren te blèren (wie draait het volume omlaag zodra het stiller wordt om je heen?). Geen ruis, maar wel érg slecht voor je oren omdat het er direct ingepompt wordt (koptelefoon is dan nog beter). Ik luister dus zelden nog muziek als ik buiten loop; ik vind er geen klap aan als ik alleen maar aan de hand van een beetje bas kan raden welk nummer misschien speelt, en harder zetten wil ik niet. Maar als ik weer 's in de metro (nou ja, niet waar ik nu woon natuurlijk

) naast iemand zit waarvan ik precies kan horen wat-ie aan heeft staan, dan vraag ik me weer af hoe dat over een jaar of twintig zal zijn, als de huidige jongeren middelbaar zijn. Die combinatie van mp3-spelers en stappen-zonder-oordoppen: moeten we dan tegen de helft gaan schreeuwen om nog gehoord te kunnen worden?
Misschien vlug maar 's met gebarentaal beginnen - geeft me een voorsprong voor tegen die tijd.
Overigens heb ik zelf Exinor oordoppen, dus met nette lineaire demping langs alle frequenties. Inderdaad best duur, maar gaan lang mee, dus per jaar valt het hartstikke mee, en wel superfijn om een gedempt maar nog wel kloppend geluid te hebben.

(wat volumes betreft: in het oefenhok van een band heb je weinig keus; als je het niet heel hard zet overstemt de drummer per definitie alles...)