EMS Synthi A

Van Derek begreep ik dat ie bewust voor 20x20 had gekozen, goedkoper dan 16x16 en je hebt in principe meer patchpoints. Ook omdat Derek een aantal mods. op de PCB's heeft aangebracht. Kunnen de overige patchpoint niet bijv. als multiple of voor een extern audio/cv input gebruikt worden?

Erwin vind je het erg om het voortouw in dit project te nemen?
Binnenkort gaan we aan de slag met de Korg X-911 maar dit project lijkt me een mooie opvolger ervoor...

Het klopt dat de 20x20 variant goedkoper is en meer patchpoints heeft, ik hoopte er op dat Ghielmetti zich misschien toch had bedacht inmiddels en de prijs wat had aangepast, maar helaas, 't is niet zo.

Uiteraard is het mogelijk om die 4 + 4 patchpoints voor extra dingen te gebruiken, dat is ook erg wenselijk zelfs, ik zou zelf ook geen 16 x 16 panel willen, maar voor de volledigheid had ik hem er bij vermeld.

Keuze die er nu ligt zeg maar is, een klein 20 x 20 pin matrix paneel gebruiken (3 mm raster en 99mm x 99mm buitenmaat) of een groot 20 x 20 pin matrix waarvoor je ook gelijk kant en klare ems compatible pinnetjes voor kan bestellen.

Die kleine heb ik gekocht voor 75 euro p/stuk 2e hands (zie je niks van overigens en heb ik bevestigingsmateriaal er bij) , die grote zijn 268 excl btw zonder bevestigingsmateriaal, een klein verschilletje.. :D

Qua voortouw nemen, ik zal in ieder geval posten wat ik te weten kom.

The synthi needs 30 off 2N4288 transistor or BC258B, I have currently been quoted £2.50 each for the 2N's and €3.00 each for the BC's add in delivery + vat = £98/£110.

Voor de 2N4288 heb ik trouwens een replacement gevonden in de MPS6518

Dit kan je voor alle electronische onderdelen trouwens heel makkelijk hier doen : http://www.fairchildsemi.com/crossref/crossrefSearch.do

De MPS6518 heb ik al gezien voor $ 0,23 p/stuk, ik moet alleen nog even een leverancier vinden die ze ook naar Nederland wil sturen, of een dealer in Nederland die ze heeft, wederom ben ik aan het kijken naar wat ze kosten per stuk, per ca 30 / 70 / 100 / 200

Klopt idd.

Mochten er nog geinteresseerden zijn om informatie uit te wisselen mbt tot dit project, stuur mij een pb'tje als je wil, want hoe meer bouwers, hoe meer kennis, hoe meer resultaat. :okdan:

Ik las onlangs dat er een verschil is tss de VCS3 mk1 en mk2 qua outputs en ook een verschil van filter?
Kan dit? En als je zou mogen kiezen wat zou dan het beste zijn?

Afgelopen zaterdag 1 januari gekregen(!!!!!!!!!!!!)
Hoeveel mazzel kun je hebben??
Alles werkt, acupunctuur setje compleet, geen rooklucht.
Serial 4227.
1971-2011=40 jaar!
(Alleen rechter speaker wil niet uitgezet worden.)

Attachments

• ems.JPG
    ems.JPG
    99,7 KB · Bekeken: 121
  • synthi.JPG
    synthi.JPG
    99,4 KB · Bekeken: 131
Gefeliciteerd. Je zal er heel veel plezier mee hebben.

Ik kan nog steeds niet geloven dat ik ook ooit de kans had om een VCS-3 te pakken te krijgen. Hij kostte wel een hoop geld maar de de lol die ik ermee heb is niet betaalbaar meer.

Stephen

gefeliciteerd, mooi.

wat zit er bij de pennetjes, een aansluiting voor een prestopatch?

aan de patch matrix te zien is het een mk1, maar die hadden dacht ik geen prestopatch (weet het ook niet zeker hoor)

ziet er in ieder geval goed uit, ik vind het de leukste synth die ik ken.

Jammer dat er zo weinig patches online te vinden zijn over de synth!

bij mijn vorige vcs3 had ik een patchbook (van ems) met behoorlijk veel patches erin.
heb het meeverkocht, maar het is bij een forumlid.

heb nu net een origineel manual gekocht op ebay met een mooie voorkant en daarbij zat ook een of ander learning the synthesizer boekje. ben benieuwd.

Op www.analoghell.com staat anders aardig wat documentatie.
Ik heb op de VCS3 gespeeld in de CEM studio in Amsterdam waar een vriend van me toen werkte. Onovertroffen voor effecten. Sinds ruim een maand heb ik het EMS filter met beide filterresponses en de Trapezoid Generator van Aanalogue Systems als twee van de modules van mijn RS-8500. Die zijn ook door EMS in licentie gegeven. Dat is in ieder geval beter dan helemaal geen VCS3.

Afgelopen zaterdag 1 januari gekregen(!!!!!!!!!!!!)
Hoeveel mazzel kun je hebben??
Alles werkt, acupunctuur setje compleet, geen rooklucht.
Serial 4227.
1971-2011=40 jaar!
(Alleen rechter speaker wil niet uitgezet worden.)

hij lijkt erg op de mijne, waarschijnlijk ongeveer zelfde bouwjaar.
proficiat !
en tav "patches" : als je een modulaire synth zoals de synthi/ems aanschaft is natuurlijk wel de bedoeling dat je enigszins basisweten ( hebt ) ontwikkeld tav subtractieve synthese. ( of ben ik nu te ouderwets ?)
er staat een aardige algemene cursus op "soundonsound" over synthesetechnieken.
en verder zijn veel patches te vinden, bv voor het roland system100m systeem, die ( met wat gehoorsmatige aanpassingen ) goed als uitgangspunt kunnen dienen voor ook de ems-synthi.
en verder veel mee bezig zijn en geduld, gewoon doen !
maar dat gezegd hebbend: deze synthi ziet er erg puik uit. dat van die speaker lijkt me een klein euvel wat relatief eenvoudig versteld zou moeten kunnen worden.

sms303,sunny pedaal: dank je.
De schakelaar zat in een soort midden positie in de behuizing gedrukt.
Met een tangetje er voorzichtig uitgetrokken. Zit er nu wat 'zweverig' in.
Maar ach, ik mag een gekregen paard niet in de bek kijken?

Ik heb van de (nu duitse) EMS site een handleiding gehaald waar allerlei uitgangs
voorbeelden in staan; patches.
Daarop ook een 45 min. interview uit 2010 met Peter Zinovieff de man achter het engelse EMS.

Back