EMS Synthi A

Origineel geplaatst door Sam_Zen
Hier is mijn exemplaar van de Synthi AKS :
http://www.xs4all.nl/~samzen/synth/synth.html
Nog steeds een actief onderdeel in de studio.

Aan de mod-haters : Niets is veranderd van de synth zelf, er zijn alleen opties aan toegevoegd, zoals de oscillator sync, of een schakelaar met twee verschillende condensatoren.

Ik vind de 2 apparaten die je via de prestopatch connector kan aansluiten echt te gek.
Meer mensen zouden gewoon iets moeten laten maken vind ik alleen al om bv de vco's met 1 volt/oct aan te kunnen sturen.
Of gewoon lekker een Sample en Hold van een ander merk te kunnen gebruiken.
Mijn VCS3 heeft binnenkort een mooie 19 inch rack expansie unit die het combineren met exteren spullen een eitje maakt.

Origineel geplaatst door mono-poly

Mijn VCS3 heeft binnenkort een mooie 19 inch rack expansie unit die het combineren met exteren spullen een eitje maakt.

Bestel er twee, ook een voor mijn Synthi A :)

Hoeveel mensen zouden er interesse hebben in een 19 inch rack die op de presto patch kan?
Hoe meer er in 1 keer gemaakt worden hoe cheaper.
Lol nu ben ik voor jullie bezig he want mijn VCS3 heeft helemaal geen prestopatch.
En ook nog is meer golfvormen outputs.

het valt mij op (en op platen ook) dat ik nooit iets over een speciaal of legendarisch geluid van dat ding hoor.
zoals de minimoog, cs80, oberheim obxa/8 die haal je er altijd tussen uit.
mischien toch een pruttelbak?

Die demo van synthiaks niet gehoord natuurlijk.
En dat uit de mond van iemand die naar Tim Blake is geweest.

:stupid

Laatst gewijzigd:
Een EMS is ook als effectpedaaltje prima te gebruiken. Aardig voorbeeld is Oxygene van Jarre. Gaan die strings door een phaser of is het een Synthi? Ja ha ha een EMS is niet voor trance-dance-hiphoppers ; ) Steek het orgeltje van opa erin en voeg wat trapezoid, ring modulatie of weet ik veel wat en je hebt de vroege Jarre, Schulze, Tangerine Dream of Brian Eno -sound te pakken.
Probeer het niet eens en geloof me nou: een EMS is ongeschikt om er vette scheurende bassen en solo's uit te halen. Pieuw pieuw tsjak tsjak reutel rakketakketak woesjh bliep bliep bliepen kan ie als geen ander. Fantastische bakkies dus! Ha ha ha je blijft lachen met die dingen in welke vorm dan ook : )

2 Roel
Op de verouderde website van EMS staat de A voor 1600 pond en de VCS3 voor 1800 pond.
Daarnaast kunnen diverse EMS modellen ook besteld worden bij Rehberg in Duitsland. De prijslijst

Ik vind de 2 apparaten die je via de prestopatch connector kan aansluiten echt te gek.
Hoezo 2 ? Alleen de middelste unit zit op de prestopatch aangesloten.

iets moeten laten maken vind ik alleen al om bv de vco's met 1 volt/oct aan te kunnen sturen.
Over de afwijkende volt-range van de Synthi is vanaf het begin veel over geklaagd. Ik heb dat nooit zo'n probleem gevonden. Stel dat je het keyboard van de ARP2600 op de Synthi zou willen aansluiten, dan is een kleine interface met 1 opamp voldoende.
Er zijn ook andere tuningsoplossingen gedaan. De weerstand in een patchpin vervangen door een externe potmeter bv.

mischien toch een pruttelbak?
Dat is juist het veelzijdige ervan. Als je wilt, kun je 'm laten pruttelen. Probeer dat maar eens met een obxa/8 ..
Ik ben eerder blij, dat de synthi niet zo'n herkenbaar geluid heeft, want dat zou betekenen dat er beperkingen zijn.

Een EMS is ook als effectpedaaltje prima te gebruiken.
Zo is het maar net. Toevallig heb ik kort geleden met een andere musicus die el. gitaar speelt, via de ring-modulator geëxperimenteerd.
Hij vond het een openbaring, wat ie allemaal aan nieuwe dingen uit z'n gitaar kon halen.

een EMS is ongeschikt om er vette scheurende bassen en solo's uit te halen.
Mee oneens.
Ook vette scheurende bassen zijn mogelijk. Voorbeeld ?
En solo's ? Wat zijn dat op een synthi ? Als je het vanuit de klassieke piano-situatie benadert, dan ben je misschien gauw uitgekakt, maar ik kan ook een solo doen door tegelijkertijd voor een tijdje alleen de joystick en de trigger van de envelopeshaper te bespelen.
Je kunt zelfs door een complexe patching met allerlei feedback lijnen de Synthi zelf een solo laten spelen.
Zo heb ik wel eens een half uur met genoegen naar het ding zitten luisteren, zonder iets te doen, benieuwd met wat ie nu weer zou aankomen.

Laatst gewijzigd:
Twee leuke clipjes:

Gelijk aan het begin en na 2:01: (ook nog nog een MS10 (of 20), een Omnichord en iets dat ik niet herken)

attachment.php

Niet echt geschikt om een EMS serieuzer te maken :).

Speelgoed voor kinderen... "kijk jongens, dat heeft Sinterklaas meegebracht op pakjesavond..."

Stephen

Heb binnekort een synthi A, één met een gate input waar vroeger de 'ch2 control signal in' zat.

Ik wil hem echter volledig cv / gate aansturen via een Kenton pro 2000. Kenton heeft wel deze kabel: http://www.kentonuk.com/products/items/leads/ems.shtml

Synthi A, Kenton pro 2000 en Kenton lead voor EMS hebben we dus, kan ik hier dan mee verder of heb ik nog iets nodig? Hoe zit het dan met die v/oct?
Aan die kenton lead zit langs de ene kant die 8-pin voor de synthi en aan de andere kant 3 jacks. Ik veronderstel dus één voor cv en één voor gate, maar waarvoor dient die derde jack dan?

Denk je dat die modificatie (gate input) voor problemen kan zorgen als ik de synthi via de Kenton lead wil aansturen? 'k vrees misschien dat de gate dan niet meer kan worden aangestuurd via de 8-pin connectie..

'k Hoop dat iemand een antwoord heeft op m'n vragen, bedankt alvast!

mono-poly en rianne,

na het wegdoen van mn arp2600(eeuwig zonde), wil ik toch erg graag een ems. nu voel ik me net 7 jaar, want een ems badge en t-shirt heb ik al gekocht. nu het echte ding nog. ik wil dus voor een nieuwe gaan.
verder vind ik ems plugins huilen kwa geluid en je hebt een loep nodig om de matrix te verbinden. wat zou ik r graag 1 aanraken, heb r buikpijn van...:)

mono-poly en rianne................

Mono-Poly is geen lid meer.....

Rianne heeft haar synthi alweer een poos geleden verkocht en is tegenwoordig helemaal aan de Korg EMS/ESX...... lees haar 50 laatste posts maar door :P

Roland..
er is een engelsman die gemodificeerde printplaten voor de VCS3/Synthi A te koop aanbiedt....
hij heeft het originele ontwerp aangepast en een kleine productierun ervan laten maken... wel is het voor de rest helemaal DIY

ok, bedankt sms303.
50 posts pfff, ff geen tijd voor:)
volgens mij ben ik de engelsman wel eens opt net tegen gekomen.
rehberg en ik hebben ook contact gehad over mn e-boek, of ik zoiets
kan maken voor de plugin en ben daar mee bezig.

Back