compressor / limiter / gate / enchanter /exciter

- -

Ouwe rot
weet iemand het verschil tussen deze apparaten en wat ze doen op: de hele mix of alleeen op gitaar of bv drums.

van een compressor weet ik wat die doet, maar een limiter doet in weze hetzelfde?

wat doen exciters enz?

Bij compressie heb je een instelbare ratio waarmee je aangeeft in welke mate compressie wordt toegepast op signalen boven de ingestelde tresholdwaarde. Bij limiting is de ratio dusdanig hoog dat het uitgangsvolume niet meer boven de ingestelde tresholdwaarde kan stijgen.

Een gate laat signalen door die boven de ingestelde tresholdwaarde komen. daarmee 'mute' je dus stille passages.

Een expander staat tot een gate als een compressor staat tot een limiter.

Enhancers en exciters doen iets met harmonischen, maar dat kan iemand anders beter uitleggen denk ik :)

Zou het niet handiger zijn om eerst even op internet op wiki of zo te zoeken wat je wilt weten?

Zulke vragen zijn trouwens al meerdere malen gesteld en het is wellicht qua verwachting wat gemakzuchtig om zo snel antwoord te krijgen.

@ Fuse: Ik weet dat je heel heel veel kennis in huis hebt, en dat het beantwoorden van "beginners" vragen niet jou ding is. Het is daarom misschien verstandiger om dat dan ook niet meer te doen. Je bent een hoogleraar op de universiteit van geluids opwekking/recording, en op de lagere school heb je een ander soort leraar nodig. Blijf alsjeblieft wel de meer gevorderde vragen beantwoorden, want ik en de rest van het forum willen nog veel van je leren.
Mvg. Patateke Met.

Nog iets over de Attack en release van compressors. Bij compressors/limiters werken deze voor het gehoor presies andersom als dat je bij synths het geval is. Dus als je bij compressors/limiters de attack opendraaid hoor je juist meer attack en bij synths juist minder. Met de release is dat hetzelfde. Dus als je bij compressors/limiters de release dicht draait hoor je meer staart/release in het signaal, dit word ademen genoemd en is een heel bruikbaar effect. Draai je bij synths de release dicht, dan hoor je natuurlijk steeds minder staart/release in het geluid.

Origineel geplaatst door fuse
Zou het niet handiger zijn om eerst even op internet op wiki of zo te zoeken wat je wilt weten?

Zulke vragen zijn trouwens al meerdere malen gesteld en het is wellicht qua verwachting wat gemakzuchtig om zo snel antwoord te krijgen.

ik heb deze vraag gezocht, maar niet kunnen vinden, vertel mij maar dan waar precies deze vraag staat, dan kan ik deze sluiten

Ex Hans Klok gear

zou ik de compressor nu het beste voor of na een aantal modulatie en delay effecten zetten?

Gewoon proberen. Kom je er vanzelf achter.

Als je de theorie doorhebt kun je dmv redenatie er ook wel achter komen overigens. (Weer niet lullig bedoeld.)

ik denk dat ik em er toch maar tussengooi. ik heb momenteel z'n alesis smash up.
eiigelijk doet het niet veel op een gitaargeluid, misschien omdat ik een analog moddeling amp heb.
Ik heb em uiteraard wel VOOR de tremolo en autopan staan ...uiteraard :Z

Back