De grote JD-800/JD-990 Thread

Ik ook, ik check af en toe eens maar alles ziet er nog als nieuw uit. Ik moet alleen bij gelegenheid de cutoff fader eens wat TLC geven.

Zou Roland met het system-1 geen JD plug out softsynth kunnen maken?Je laad gewoon een softsystem synth in de 1 op basis van de JD wave forms?Geweldig toch?Alleen is het vierstemmig dus moet je het gaan uitbreiden en zeker naar 49-61 toetsen versie uitbrengen.
Namm 2015?

Ja maar op zich zit dat ook in de afstammelingen van de JD serie nu toch? En daar heb je de (nieuwe) Jupiters voor en wat er al niet is van Roland qua romplers.

mis je nog altijd alle schuifjes , een van de charmes van de jd800

Ik ben andersom gegaan omdat ik de D50 zelfs met PG niet erg aangenaam werken vond, en ik na een paar opnames het wel een beetje gehad had met de (overigens erg goede) klank. De JD gebruik ik links en rechts om een tapijtje, akkoordje, strijkertje...onder de monosynths te leggen. Als zowat de enige polysynth in de collectie hier, krijgt hij natuurlijk ook een belangrijkere rol dan in een andere setting. Met de JD kan ik heel snel een eindeloze reeks verschillende tapijtjes maken, klinkt altijd goed voor die taak. Voor leads gebruik ik hem zelden, simpelweg omdat de rest van het arsenaal bij uitstek lead- en bassynths zijn.

Ja maar op zich zit dat ook in de afstammelingen van de JD serie nu toch? En daar heb je de (nieuwe) Jupiters voor en wat er al niet is van Roland qua romplers.

Bedoel wel een apart één geheel van één synth zoals de de 1 nu heeft van de sh-1 en 2 en niet enkele golfvormen en enkele klanken in een reeks van andere samples van andere synth's.
En dat de system-1 heel lovende kritieken krijgt van de vakbladen moet dit toch kunnen van een JD plug-in te kunnen maken en uit te breiden naar een D-50,JP-8 reeks enz.
Probleem is natuurlijk dat het zo goed nageklankt kan worden dat Roland niet in z'n eigen voet gaat schieten.

De D50 zelfs met PG-1000 niet erg aangenaam werken vond.

Daar sluit ik mij volledig bij aan, inderdaad moeilijk te programmeren, maar ja die sound is gewoon geweldig :okdan:
Ik zeg overigens niet dat een JD-800 slecht klinkt, maar de D-50 heeft nogmaals naar MIJN smaak een mooiere BASIC sound.

Probleem is natuurlijk dat het zo goed nageklankt kan worden dat Roland niet in z'n eigen voet gaat schieten.
Roland verdient niks aan de tweedehandsmarkt van hun oude apparaten, dus er is daar geen voet om in te schieten.

En Roland heeft in het verleden al D50, JP8 etc zo goed mogelijk nagebouwd op de V-Synth en op de Jupiter80 zelfs als gratis pakket, dus er is daar echt geen rem op vanuit Roland.

Het huidige System 1 is qua hardware setup helemaal gericht op het emuleren van analoge monosynths. Een gelijkaardig concept voor digitale polysynths zal een andere hardwarebak vragen, of je gaat vechten met de user interface. Voor een analoge polysynth zou het nog wel gaan, behalve het aantal octaven dan, en qua rekenkracht schiet de huidige dan misschien ook tekort.

ben het vaak met je eens pro logic, maar nu echt niet. de d50 klinkt echt minder dan de 24bit samples van de jd800 . korte sampletjes met een enkel geloopt golfvormpje eraan vast geplakt, een hoger ruisniveau, minder dynamiek en uitgekauwde geluiden maken voor mij de d50 een gedateerde onaantrekkelijke synth . het was in die tijd een ( minder aantrekkelijk) alternatief voor de dx7, maar dat is inmiddels ook alweer een lange tijd geleden. die hele groep ( d50, m1 etc ) van die tijd is typisch maar achterhaald. de dx7 gaat nog alhoewel de navolgers ( f1s , dx7s etc ) echt betere geluidskwaliteit hadden , de rest is gelukkig veel verder geevalueerd. zelfs de w30 klinkt nog mooier
vind ik

Roland verdient niks aan de tweedehandsmarkt van hun oude apparaten, dus er is daar geen voet om in te schieten.

En Roland heeft in het verleden al D50, JP8 etc zo goed mogelijk nagebouwd op de V-Synth en op de Jupiter80 zelfs als gratis pakket, dus er is daar echt geen rem op vanuit Roland.

Het huidige System 1 is qua hardware setup helemaal gericht op het emuleren van analoge monosynths. Een gelijkaardig concept voor digitale polysynths zal een andere hardwarebak vragen, of je gaat vechten met de user interface. Voor een analoge polysynth zou het nog wel gaan, behalve het aantal octaven dan, en qua rekenkracht schiet de huidige dan misschien ook tekort.
Je spreekt over nabootsen meer dan 10 jaar geleden.Op een V-synth.De emulaties nu die je kunt nabootsen is van een geheel ander (modern)tijdperk.De klanken die ze nu kunnen nabootsen spreekt boekdelen en als je dat uitbreidt heb je geen hard-ware nodig maar meer een gedegen software beleid.De techniek is er meer dan zat enkel wanneer gaan we het uitvoeren? De hit is vandaag hoe verkoop ik nog hardware als de software nog beter is?En zoal ik zeg op namm 2015 hoop ik op een uitbreiding van stemmen en octaven,maar dat zal niet zijn want ze gaan dan hun eigen ondergang tegemoet.

Laatst gewijzigd:
J De hit is vandaag hoe verkoop ik nog hardware als de software nog beter is?

qua mogelijkheden is dat zeker zo. denk zelf dat er steeds meer tweedelng komt; mogelijkheden ++ via software, met erg goed geluid en daarnaast dedicated hardware met subliem aandacht voor specifieke zaken bv monofone analoge moog synth's , modulaire zaken, hardware compressors en voorversterkers etc..
er zal nog lang ruimte zijn voor een ( kleinere) groep van mensen die een monofone synth willen zoals een voyager/ minimoog of bv een akoestische trommel etc

Je spreekt over nabootsen meer dan 10 jaar geleden.Op een V-synth.De emulaties nu die je kunt nabootsen is van een geheel ander (modern)tijdperk.De klanken die ze nu kunnen nabootsen spreekt boekdelen en als je dat uitbreidt heb je geen hard-ware nodig maar meer een gedegen software beleid.De techniek is er meer dan zat enkel wanneer gaan we het uitvoeren? De hit is vandaag hoe verkoop ik nog hardware als de software nog beter is?En zoal ik zeg op namm 2015 hoop ik op een uitbreiding van stemmen en octaven,maar dat zal niet zijn want ze gaan dan hun eigen ondergang tegemoet.

Jupiter 80 is 3 jaar oud, hun classic synths pakket nog minder...

Verder snap ik nog steeds niet wat je nu bedoelt met dat Roland in hun eigen voet zouden schieten door een product uit te brengen, of het nu hard-of software is.

Jupiter 80 is 3 jaar oud, hun classic synths pakket nog minder...

Verder snap ik nog steeds niet wat je nu bedoelt met dat Roland in hun eigen voet zouden schieten door een product uit te brengen, of het nu hard-of software is.
Denk echt niet dat je de waarde kent van dat system-1.
En dat is een begin maar bij Roland.Ze weten dat ze alles kunnen nabootsen op een perfecte manier.Wetende dat ze nu geld kunnen verdienen.Ze moeten mee met de software industrie .Als je ziet hoeveel soft synth's free produkten er op de markt komen met geweldige geluiden.
Ze hebben nu geen keus en S1 vlug uit te breiden moet gaan worden.Dus tweedehands daar spreek ik niet meer over.Het is voor roland op synth gebied nu of nooit.

Denk echt niet dat je de waarde kent van dat system-1.
En dat is een begin maar bij Roland.Ze weten dat ze alles kunnen nabootsen op een perfecte manier.Wetende dat ze nu geld kunnen verdienen.Ze moeten mee met de software industrie .Als je ziet hoeveel soft synth's free produkten er op de markt komen met geweldige geluiden.
Ze hebben nu geen keus en S1 vlug uit te breiden moet gaan worden.Dus tweedehands daar spreek ik niet meer over.Het is voor roland op synth gebied nu of nooit.

We praten naast elkaar denk ik. Ik had eerst begrepen dat jij zei dat Roland in hun eigen voet schiet als ze System 1 wél verder uitbreiden, maar nu klinkt het alsof je zegt dat Roland in hun eigen voet schiet als ze System 1 niét verder uitbreiden. Dat laatste lijkt me logischer, daar kan ik me in vinden.

ben het vaak met je eens pro logic, maar nu echt niet. de d50 klinkt echt minder dan de 24bit samples van de jd800 . korte sampletjes met een enkel geloopt golfvormpje eraan vast geplakt, een hoger ruisniveau, minder dynamiek en uitgekauwde geluiden maken voor mij de d50 een gedateerde onaantrekkelijke synth . het was in die tijd een ( minder aantrekkelijk) alternatief voor de dx7, maar dat is inmiddels ook alweer een lange tijd geleden. die hele groep ( d50, m1 etc ) van die tijd is typisch maar achterhaald. de dx7 gaat nog alhoewel de navolgers ( f1s , dx7s etc ) echt betere geluidskwaliteit hadden , de rest is gelukkig veel verder geevalueerd. zelfs de w30 klinkt nog mooier
vind ik

De fabrieks sounds en die op diverse kaarten staan zijn i.d.d. bagger, maar ik heb de origele JMJ sounds die door deze man himself gemaakt zijn en op geen enkele kaart staan.
Als je deze hoort weet je pas echt wat het potentieel van de D-50 is :eureka:

dat zou kunnen, maar ja die man kan alles laten klinken zelfs een casiootje, toch

Back